Resultat: Stödjer du Ukraina eller Ryssland i den pågående konflikten
Jag stödjer Ryssland och ser helst att de vinner kriget.
23,88%
198 röster
Jag stödjer Ukraina och ser helst att de vinner kriget.
76,12%
631 röster
2022-10-18, 20:21
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Jag stödjer Ryssland. Motivering: ogillar Nato, ogillar flertalet av de politiker vi har i EU, ogillar joe biden, ogillar aftonbladet, dn, expressen och övrig mainstream media. När samtliga ovannämnda är eniga i sina åsikter om något brukar jag oftast ha motsatt åsikt och detta gäller även i detta fallet. Är Ryssland perfekt? Svaret är nej, men de behövs sett till hur världen och politiken ser ut idag
Jag stödjer Ukraina men tycker du håller bra ton och det efterlyser jag. Många inlägg från proryssar är helt bedrövliga.
Citera
2022-10-18, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Vi har en hel del finländare i Sverige. Har Finland rätt att ge sig i vår politik för det om de tycker att vi inte behandlar dem bra nog?

Appeal to numbers. Bara för att resten av världen är dumma i huvudet och sluter bakom Ryssland så betyder det inte att ryssen har mer rätt. Resten av världen är en korrupt värderings-soptipp. Demokrati, frihet, pressfrihet är också någoit som alla dessa länder som stödjer Ryssland har grova problem med.

Nä, det är egentligen bara väst och några länder som influerats av väst såsom Japan som faktiskt har vettiga värderingar.

När det enda som folk kan kritisera med väst är "Ööööh LGBT är äckligt" och att vi kanske har haft lite väl öppna gränser utan att veta vad vi ska göra med människor, då vet man att det inte finns särskilt mycket att klaga på över väst överlag... Det finns en anledning att alla vill komma till väst och inte till Ryssland.

Ryssland var på rätt väg under 90-talet under Jeltsin. Man närmade sig väst och såg ut att börja bli ett vettigt land. Sen kom Putin.
Sen kom Putin ja. Och det har sedan dess gått allt bättre och bättre. Kom ihåg att det fanns en hel del problem med organiserad kriminalitet och korruption när han tog över. Få skulle klara att hålla samman den gigantiska nation som Ryssland utgör och samtidigt göra såna framsteg för livskvalitet och framtidsutsikter som han har lyckats med. Dessutom hålla gamarna på stången, som USA t.ex. Rysslands naturtillgångar och deras växande synergier med oss i EU har hjälpt vår ekonomi. USA’s inblandning har bara dragit ner oss. Dax att släppa USA och låta dem falla tillbaka till sin plats. De ska inte leka världspolis.
Ryssland förtjänar vårt stöd. Vi som nations skulle göra en mycket bättre framtid om vi tidigt slöt upp med de andra och tog sida mot USA, istället för att som nu sälja ut oss till dem.
Citera
2022-10-18, 20:29
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveyousomuchfun
Sen kom Putin ja. Och det har sedan dess gått allt bättre och bättre. Kom ihåg att det fanns en hel del problem med organiserad kriminalitet och korruption när han tog över. Få skulle klara att hålla samman den gigantiska nation som Ryssland utgör och samtidigt göra såna framsteg för livskvalitet och framtidsutsikter som han har lyckats med. Dessutom hålla gamarna på stången, som USA t.ex. Rysslands naturtillgångar och deras växande synergier med oss i EU har hjälpt vår ekonomi. USA’s inblandning har bara dragit ner oss. Dax att släppa USA och låta dem falla tillbaka till sin plats. De ska inte leka världspolis.
Ryssland förtjänar vårt stöd. Vi som nations skulle göra en mycket bättre framtid om vi tidigt slöt upp med de andra och tog sida mot USA, istället för att som nu sälja ut oss till dem.
Fast varför ska vi närma oss en värld som är vår motpol i värderingar?
Ryssland är starkt emot LGBT (nej, jag är inte något större fan av Pride, men sexualiteterna i sig är jag starkt för och folks rätt att uttrycka dessa), de har fortfarande inte släppt tänket kring en stark kyrka medans vi lämnar religionen bakom oss mer och mer och de står för den starkes rätt medan vi värderar att ett bra samhälle är den som hjälper den svaga. Jämför detta med USA, där vi delar mer eller mindre allt med dem, utom deras lite väl extrema syn på kapitalism och individualitet. "Motsatser attraherar varandra" funkar inte, vare sig geopolitiskt eller i kärleksrelationer.

USA är inte perfekt, men det är den stormakt som är närmast oss i syn på saker. Lösningen är inte att hoppa på motpolen bara för att de inte är perfekta om alternativet är än värre.
Citera
2022-10-18, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveyousomuchfun

Jeltsin hade usla opinionssiffror och så även Putin när han tillträdde. Som vi alla vet beslöt sig Putin och hans stab att spränga lägenhetshus i luften för att skapa en fiktiv skurk som sedan kunde angripas för att framställa sig själv som stark. Dessvärre för Putin blev han gripen på bar gärning av en uppmärksam person som såg maskerade män bära ner sprängämnen i ytterligare ett hus som skulle sprängas. Det blev räddningen för alla som bodde i lägenhetshuset. Detta blev dock ett svepskäl för ryssen att invadera Tjetjenien, där de förövrigt åkte på duktigt med stryk inledningsvis. Händelsen finns väl dokumenterad och beskriven:

https://sverigesradio.se/artikel/7285530

https://youtu.be/9sx2YmSXDy8

Putin är en maktgalen mördare som inte skyr några medel för att behålla och flytta fram sina positioner. Att terrorisera andra nationer och folk ligger i den vidriga mannens DNA.
Citera
2022-10-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Har du läst vad som står på spel i aftonbladet och blivit uppskrämmd ?
Så länge du trycker i dig 4 vaccine per år har du inget att oroa dig för =) Clooooown xD

Du bekräftade det jag påstod, du förstår nog inte ens, humor..
Citera
2022-10-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Jag tror säkert väst diskuterar en hel del, men det är inte sammansak som att diktera rysslands nationella angelägenheter, vilket Ryssland gör för fulla muggar! De får inte, de ska inte. Av den arten.

Så, svara på detta

1. När har väst DIKTERAT eller BESTÄMT att ryssland inte får göra si och så, förutsatt att det inte innebär aggression mot andra länder, enligt min förklaring ovan?

2. Varför är det inte upp till varje fristående nation att av fri vilja välja om de vill eller inte vill vara medlem i nato. Vad ger Ryssland rätt att diktera detta och varför?

3.Med expanderar insinuerar du det som att kräva andra länders meslemskap för att närma sig ryssland. Dvs nato har forcerat annat land till medlemskap. Nämn en sådan situation.

4. Kan du namnge ett land som med fri vilja valt att vara en del av den ryska federationen?
Ryssland har ju inte försökt dra in Kanada och Mexiko i någon militärallians som är fientlig mot USA, så en del av det du efterfrågar har inte varit aktuellt. Självklart tycker du att det är helt fritt fram för Norge, Finland och Danmark att ingå i en militärallians med Kina - de är ju självständiga och får väl göra vad de vill, eller hur? Men den ståndpunkten bygger helt och hållet på att det scenariot inte är aktuellt. Skulle det någon gång bli aktuellt, så skulle du nästan garanterat ändra åsikt.

Angående 4, beroende på tolkning av "länder" och "del av ryska federationen", så, i ungefärlig ordning efter sjunkande grad av tydlighet: Krim, Lugansk, Donetsk, Abchazien, Sydossetien, Cherson Zaporizjzja.
Citera
2022-10-18, 21:13
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
På vilket sätt behövs Ryssland som motpol till det du anger ovan? Vi behöver mer.. diktatur?
Egentligen kräver mitt svar ett långt inlägg för att ge det rättvisa, men jag försöker hålla det kort:

Vi har demokrati i väst Europa, ja. Samtidigt ser vi gång på gång att den demokratin oftast bara gäller när vi röstar "rätt". Röstar vi obekvämt så sätter våra politiker ner foten och styr oss som om de vore våra förmyndare och vet bäst. Det gäller allt från miljöskatter/avgifter till att kalla motståndare för rasister i brist på bättre argument. Vår fria media är verkligen inte fri utan accepterar bara en smal åsikt som är vänstervriden och de är mästare på att censurera. Ex. Donald trump haltade på ett filmklipp, då ifrågasattes hans fysiska/mentala hälsa. Medan joe biden lider av uppenbar demens och gör felsägningar/tappar bort sig själv i varje presskonferens så är det mer eller mindre knäpptyst.

Det värsta exemplet som ligger nära till hands var hur dessa sk "demokratiska" länder agerade under pandemin. Vaccinkrav, vaccinläger där människor hölls frihetsberövade på obestämd tid, krav för vaccin för resa, jobb gå på bio mm. Mm. Dessa metoder som användes var allt annat än demokratiska och visade verkligen att alla dessa fina konventioner och rättigheter som vi tror oss ha bara är något vi lånar så länge politikerna vill låna ut dessa.

Skulle inte Ryssland existera i nuvarande form skulle detta europeiska monster kunna växa sig ännu större, vilket är målet, att försvaga få bort ryssland
Citera
2022-10-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ryssland har ju inte försökt dra in Kanada och Mexiko i någon militärallians som är fientlig mot USA, så en del av det du efterfrågar har inte varit aktuellt. Självklart tycker du att det är helt fritt fram för Norge, Finland och Danmark att ingå i en militärallians med Kina - de är ju självständiga och får väl göra vad de vill, eller hur? Men den ståndpunkten bygger helt och hållet på att det scenariot inte är aktuellt. Skulle det någon gång bli aktuellt, så skulle du nästan garanterat ändra åsikt.

Angående 4, beroende på tolkning av "länder" och "del av ryska federationen", så, i ungefärlig ordning efter sjunkande grad av tydlighet: Krim, Lugansk, Donetsk, Abchazien, Sydossetien, Cherson Zaporizjzja.

Ditt resonemang faller i att en militär allians mellan Norge, finland och Kina, aldrig skulle hända, de delar ingen som helst politiska mål eller åsikter. Det är för mycket som skiljer, även kallat demokrati och diktatur.

Kanada,. Mexio mot USA? varför? Vilken anledning? Bara lite sådär taget i luften..

Lite borderline på whataboutism och svaret på fyran stämmer inte alls, det är först attackerart sedan ockuperat av ryssland så det är inte öppna val, det vet vi båda.

Ironiskt nog är det detta i grunden som är skillnaden mellan Nato / EUs expansioner och Ryssland : de första fredliga, och ansökta samt accepterade medan rysslans aggresiva, hotfulla och med övergrepp. Alltså helt tvärt om..

Men eftersom du både svarade civiliserat och vänligt uppskattar jag det och kan läsa mellan raderna så ställer frågorna till vad du egentligen menar, snälla sväva inte ut, så ser jag fram emot ett svar och kommer respektfullt fortsätta dialogen.

På exakt vilket sett är nato ett hot mot ett fredligt ryssland?

Vilka hot har getts?

Vilka ultimatum inom rysk suveränitet (som har accepterats av världens länder) har getts?

Varför är Ryssland så rädd för NATO?
Citera
2022-10-18, 21:23
Medlem
[quote=Nihenna|82079498]
Citat:
Vi har en hel del finländare i Sverige. Har Finland rätt att ge sig i vår politik för det om de tycker att vi inte behandlar dem bra nog?

Inte samma sak. Ryssar har alltid bott där. Bara gränsdragningen som ändrats.

Citat:
Appeal to numbers. Bara för att resten av världen är dumma i huvudet och sluter bakom Ryssland så betyder det inte att ryssen har mer rätt. Resten av världen är en korrupt värderings-soptipp. Demokrati, frihet, pressfrihet är också någoit som alla dessa länder som stödjer Ryssland har grova problem med.

USA och Väst är korrupta på ett högre plan än övriga Världen. Vi hade bra värderingar men vi gick vilse för en sådär 100 år sedan. Nu mördar vi foster och säljer deras stamceller. Vi lurar i barn HBQT-propaganda vilket gör dom förvirrade. Våra politiker tar in en massa ensamkommande män vilket sabbar könsbalansen vilket får katastrofala konsekvenser. Vi i Väst har blivit narcissister som skiter i våra föräldrar och våra barns framtid. Tycker du verkligen vi har bra värderingar?

Citat:
När det enda som folk kan kritisera med väst är "Ööööh LGBT är äckligt" och att vi kanske har haft lite väl öppna gränser utan att veta vad vi ska göra med människor, då vet man att det inte finns särskilt mycket att klaga på över väst överlag... Det finns en anledning att alla vill komma till väst och inte till Ryssland.

Det är därför att det är vi som skapar pengarna i Världen. Vi importerar konsumenter som lever på bidrag. Inte konstigt att dom vill komma hit. Pengar utan att jobba.

Citat:
Ryssland var på rätt väg under 90-talet under Jeltsin. Man närmade sig väst och såg ut att börja bli ett vettigt land. Sen kom Putin.

Det gick rejält utför under Jeltsins tid. Oligarkerna fick härja fritt under hans tid.
Citera
2022-10-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Egentligen kräver mitt svar ett långt inlägg för att ge det rättvisa, men jag försöker hålla det kort:

Vi har demokrati i väst Europa, ja. Samtidigt ser vi gång på gång att den demokratin oftast bara gäller när vi röstar "rätt". Röstar vi obekvämt så sätter våra politiker ner foten och styr oss som om de vore våra förmyndare och vet bäst. Det gäller allt från miljöskatter/avgifter till att kalla motståndare för rasister i brist på bättre argument. Vår fria media är verkligen inte fri utan accepterar bara en smal åsikt som är vänstervriden och de är mästare på att censurera. Ex. Donald trump haltade på ett filmklipp, då ifrågasattes hans fysiska/mentala hälsa. Medan joe biden lider av uppenbar demens och gör felsägningar/tappar bort sig själv i varje presskonferens så är det mer eller mindre knäpptyst.

Det värsta exemplet som ligger nära till hands var hur dessa sk "demokratiska" länder agerade under pandemin. Vaccinkrav, vaccinläger där människor hölls frihetsberövade på obestämd tid, krav för vaccin för resa, jobb gå på bio mm. Mm. Dessa metoder som användes var allt annat än demokratiska och visade verkligen att alla dessa fina konventioner och rättigheter som vi tror oss ha bara är något vi lånar så länge politikerna vill låna ut dessa.

Skulle inte Ryssland existera i nuvarande form skulle detta europeiska monster kunna växa sig ännu större, vilket är målet, att försvaga få bort ryssland

Men ok. Du tycker väst faller ner i dekadens, har avsaknad av ryggrad och inför censur och begränsad fri talan, och arbetar för medmontering av demokratin.

Jag kan till viss del dela dina åsikter..

Men jag kan fortfarande inte förstå hur ryssland, varesig infrastrukturmässigt, kulturellt eller politiskt skulle göra detta bättre?

Som jag ser det är om allt det du pratar om genomförs helt och blir vedertagen norm i eu och vårt samhälle är resultatet väldigt likt vad Ryssland är nu. Det blir ju en paradox av det hela?
Citera
2022-10-18, 21:41
Medlem
trailblasers avatar
Riktigt skrämmande att 25% stödjer Ryssland. Men att avarter samlas på Flashback är ju inget nytt.
Citera
2022-10-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FancyTarsier0
Jag stödjer varken bajsland A eller bajsland B.
Jag anser att vi aldrig skulle lagt oss i från början. Vi har absolut inget att vinna på att handikappa oss själva med "sanktioner".

Vi lider inte värst hårt av sanktionerna då import/export med RU är begränsad till billig furu och gas. Innan kriget så var RU ekonomi i storleksordningen som Italiens. Vi skulle lida värre av sanktioner och handelshinder med Italien då dom faktiskt har en industri värd namnet.

Inflation, höga räntor, snordyrt guld och dollar och skakig börs hänger ju givetvis ihop med oron som en konflikt av denna typen, så nära EU innebär.. Som tur är finns ett antal starka motorer i ekonomin som kan komma att mildra lågkonjunkturen.

Gasen till dom naiva tyskarna är löst och energikrisen och oron vi genomlider har i ett svep grusat all framtid för miljörörelsens makt och nu skall Sverige bygga kärnkraft igen.

Sanktionerna har otroligt liten inverkan på den ekonomiska situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in