2022-09-29, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Hur funkade det tidigare? Lämnade du en lista till hemtjänsten och de gick och handlade åt dig?

Ja, så gjorde jag. och så kom vi överens om en tid som passade oss. Nu måste jag lämna en lista på en bestämd dag med sluttidpunkt. Efter kl. 12 på tisdagar kan jag inte lämna in något jag önskar. Jag kan inte ringa eller skicka SMS med "Kan du köpa ... om du är kvar i butiken". Denna gången så glömde jag fylla i att jag önskade en burk potatissallad så det får vara till nästa vecka.

Så kunde jag skicka med brev att posta (vid butiken), köpa en blombukett i förbutiken. Jag måste köpa en särskild stor plastsäck av mathem och den ska namnas ochnumreras varje gång jag vill panta plastflaskor och pantburkar. Jag tror jag måste beställa den i förväg.

Jag vet att grannkommunerna har haft samma underlag för beslut men inte antagit förslaget. De ser väl att kommunernas hemtjänst inte sparar något på en sån här upphandling. Pensionärerna och de handikappade sparar absolut ingenting. Så varför har man infört detta "mathemstvång"?

Vill jag handla vin och sprit så har vi i Sverige ett monopol och där kan alla beställa hemleverans numera. Men "inköp" av matvaror är inte ett monopol utan det finns många olika leverantörer. Det är ju inte kommunen som håller oss hemtjänstbehövande med mat!
Citera
2022-09-29, 20:09
Medlem
Sonny00s avatar
OK! Tack för svaret.

Anledningen till att jag frågade var att jag har en äldre släkting som skulle tvingas till samma upplägg. Det verkade jättekrångligt så vi löste det så att jag handlar åt denna person ett par gånger i veckan istället.
Citera
2022-09-29, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
OK! Tack för svaret.

Anledningen till att jag frågade var att jag har en äldre släkting som skulle tvingas till samma upplägg. Det verkade jättekrångligt så vi löste det så att jag handlar åt denna person ett par gånger i veckan istället.

Ja, på det viset blir det ju en besparing för kommunen som beviljat inköp genom hemtjänsten. Man har gjort det så krångligt för de äldre att de tackar nej till tjänsten. Anhöriga tar över ansvaret utan ersättning och hemtjänsten "sparar". Jag har inga anhöriga eller vänner som kan ta över tyvärr.
Citera
2022-10-18, 19:24
Medlem
Mathem tog bort annons med slöjbärande kvinna, men vacklar om slöjans betydelse

Expressen: Mathem tog bort annons med slöjbärande kvinna
Matleveransjätten Mathem publicerade en annons med en slöjbärande kvinna.

Men efter att ha mötts av kraftig kritik kopplad till de iranska kvinnornas livsfarliga kamp för att slippa bära hijab valde de att ta bort annonsen.

”På grund av vad som händer just nu i Iran förstår vi dock att den kan uppfattas som tondöv”, skriver Mathem på Twitter.

Notera Mathems undvikande svar på Expressens raka fråga:
Expressen: Anser ni, liksom många av dem som kritiserat annonsen, att slöja/hijab är en symbol för islamistiskt kvinnoförtryck?

Mathem: ”Det är inte Mathems sak att avgöra hur människor ska klä sig. Vi står för mångfald och finns till för alla människor i samhället, och det är också det vi vill kommunicera med vår reklam”, svarar Lotta Olofsson.

Uppenbarligen har Lotta Olofsson på mathem svårt att ta avstånd från kvinnoförtryckande slöjan. Borde mathem stå på sig och fortsatt ge stöd för kvinnoförtryckande Islam genom att använda slöjbärande kvinnor i deras reklam?

Vad säger ni om detta?
Citera
2022-10-18, 19:33
Medlem
SkattefriZons avatar
Fan! Jag som älskar att beställa mat där i från.
Nu får jag testa någon ny kedja. Aldrig att jag stödjer svensk Islam propaganda.
Citera
2022-10-18, 19:44
Medlem
Självklart är slöjan kvinnoförtryck. Ser dagligen femåringar med slöja där jag bor. Vad händer om dessa tar av sig slöjan? Kommer det accepteras? Knappast.
Citera
2022-10-18, 19:46
Medlem
Suecotes avatar
Det pågår en hel del kvinnoförtryck inom företaget också. Var är feministerna??

https://www.gp.se/nyheter/storg%C3%B6teborg/vilma-anm%C3%A4lde-sexuella-trakasserier-p%C3%A5-mathem-sedan-fick-hon-sparken-1.79079822
Citera
2022-10-18, 19:50
Medlem
krautbrains avatar
Det är så det blir utan en gemensam kultur eller tro på ens inre värdekompas. Då blir det ett väldigt velande där slöja är girlpower ena dagen och problematisk nästa. Att anledning till att den är problematisk nu beror på något som händer i Iran gör det ännu löjligare i en svensk kontext. Jag vet att det är en skitnödig pr-representant bakom företags beslut, problemet är dock att väldigt många människor lever som de vore sina egna skitnödiga pr-representanter.

Mathem verkar vara en löjlig kedja där spott på fingret i vinden är vad som styr dagordningen. Nej tack.
Citera
2022-10-18, 19:54
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Vad säger ni om detta?
Lugn.
Mathem säger ju att reklamen bara är tondöv "just nu".
När det iranska folket är döda och allt återgått till det normala i kalifaten så är det fritt fram igen med kvinnoförtrycket!
Citera
2022-10-18, 20:41
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Lugn.
Mathem säger ju att reklamen bara är tondöv "just nu".
När det iranska folket är döda och allt återgått till det normala i kalifaten så är det fritt fram igen med kvinnoförtrycket!

Exakt. Det är precis vad ordet värdegrund innebär idag. Ett oroligt flaxande.
Citera
2022-10-18, 21:37
Medlem
Tycker att Expressen och TS överdriver.
Mathem erkänner ju att det är fel och drog tillbaka den.
Inte Mathems uppdrag att bestämma hur folk ser ut.

Expressen borde vara lika hårda mot alla kvinnor från hijabuppropet (Schyman, Ann Linde mm).
Eller mot Hemköp eller TV4 som fortsätter att ha Slöjdbekläda kvinnor.
Citera
2022-10-18, 21:41
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Det är inte lätt att försöka vara PK och veta varåt vindarna blåser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in