Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
Hur funkade det tidigare? Lämnade du en lista till hemtjänsten och de gick och handlade åt dig?
Ja, så gjorde jag. och så kom vi överens om en tid som passade oss. Nu måste jag lämna en lista på en bestämd dag med sluttidpunkt. Efter kl. 12 på tisdagar kan jag inte lämna in något jag önskar. Jag kan inte ringa eller skicka SMS med "Kan du köpa ... om du är kvar i butiken". Denna gången så glömde jag fylla i att jag önskade en burk potatissallad så det får vara till nästa vecka.
Så kunde jag skicka med brev att posta (vid butiken), köpa en blombukett i förbutiken. Jag måste köpa en särskild stor plastsäck av mathem och den ska namnas ochnumreras varje gång jag vill panta plastflaskor och pantburkar. Jag tror jag måste beställa den i förväg.
Jag vet att grannkommunerna har haft samma underlag för beslut men inte antagit förslaget. De ser väl att kommunernas hemtjänst inte sparar något på en sån här upphandling. Pensionärerna och de handikappade sparar absolut ingenting. Så varför har man infört detta "mathemstvång"?
Vill jag handla vin och sprit så har vi i Sverige ett monopol och där kan alla beställa hemleverans numera. Men "inköp" av matvaror är inte ett monopol utan det finns många olika leverantörer. Det är ju inte kommunen som håller oss hemtjänstbehövande med mat!