Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan S
Jag har skummat igenom FUP nu och måste säga att jag blev lite ställd av det selektiva valet av sekretessmarkeringar. Kanske inte så mycket av att de sekretessmarkerat i brukaranalysen, men att de gjort det på bilderna i den allmänna kameraövervakningen. Med risk för att låta kryptisk är det aningen skumt om det inte finns bakomliggande skäl vi inte kan läsa av direkt ur de offentliga handlingarna.
Fast en åklagare har rätt att göra så. För att överklaga ett sådant beslut om sekretess till en annan instans måste du/man få beslutet skriftligen att sekretessen enligt ansvarig ska bestå (räcker inte med att du talat med ansvarig), men min bedömning är att det vore helt lönlöst i det här fallet. Tyvärr.
Men, det jag inte fattar är följande: det det åklagaren sa att övervakningsfilms-bilderna kommer från en annan FU, där den åklagaren har fått bilderna på Ariana maskade p.g.a. sekretess i just det målet. Men, att det inte spelar någon roll eftersom det finns vittnesmål som också stärker att det är hon på övervakningsbilderna, det anses alltså ostridigt att det är hon på bilderna. MEN, när det gäller fotona i hennes telefon: att publicera dem i en FUP görs ju ENKOM för att leda i bevis att telefonen OCH telefonnumret brukas av Ariana. Så gör man ju i alla FU, d.v.s. det är ett led i att bevisa att en viss fysik person är brukare av en viss telefon. Det görs med foton, men också genom att koppla de användarkonton till olika appar man får ut med Celebritet Reader. Där står ju för fan i klartext att det är Ariana i en massa användarkonton, så VARFÖR lägga in ett foto från hennes lur i FUP som är maskat? Vad fyller det ens för funktion när det är maskat?
Jag frågade förresten också åklagaren: är det EXAKT denna FUP som även den åtalade, försvarsadvokaten, vittnen och eventuella målsägarbiträden får ta del av eller är det en annan version? Det luddiga svaret var: det finns bara en enda FUP, men någon av ovanstående skulle kunna få se en annan variant p.g.a. "partsinsyn"
Nä minsann, HÄR är nåt jävligt skumt, jag undrar verkligen vad den riktiga anledningen till att maska fotona på Ariana är.