Citat:
Ursprungligen postat av
honung66
Har ansökt om sjukersättning 50%. Arbetar 50%
Blev uppringd av en handläggare som frågar vilka tider jag jobbar? Jag svarar: tre dagar i veckan 6+6+8 timmar.
Vi pratar lite till och handläggaren avslutar med att informera om att jag kommer få avslag pga hur jag förlagt mina arbetstimmar. För att bli beviljad ersättning får jag arbeta max 4 timmar/dag.
Jag har valt att lägga tiderna som jag gjort för att det är vad som passar MIG. Jag skulle inte klara 5 dagar/vecka. Helt okej att tvinga iväg mig när jag vet att jag får vila om en dag eller max två.
Har någon erfarenhet av detta och tips om hur jag ska formulera ett överklagande?
Är det ens någon idé?
Tror det är någon regel FK har om hur man ska förlägga arbetsdagarna när man är sjukskriven på deltid. En kompis skulle vara sjukskriven på 50% och ville jobba hela dagar men färre i antal. Fick blankt nej på det, för FK menade att om han orkar jobba en hel dag så kan han inte vara sjukskriven på 50% och ha nedsatt arbetsförmåga, skulle han vara sjukskriven på 50% var det halvdagar rakt av som gällde. Ja. Det verkar vara så jävla stelbenta dom är.
Han kapitulerade direkt och gjorde exakt som dom sa eftersom det var viktigare för honom att lösa problemet dvs få vara sjukskriven och få ersättning för det än att börja tjafsa om vem som har rätt. Man ska ju orka överklaga också, med allt vad det innebär. Och det pallade inte han.