2022-05-04, 18:24
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
spela gravt utvecklinsstörd, sitt å dreggla samtidigt som du gungar fram å tillbaka med överkroppen, då slipper du jobba, inte ens Samhall vill ha sånna människor. Lycka till.

Och Försäkringskassan blir absolut inte misstänksamma när en tidigare arbetsför person plötsligt blir utvecklingsstörd?

Om man nu lyckas få sjukersättning så bör man se till att man har en anställning med kollektivavtal när man insjuknar/blir sjukskriven. Det brukar nämligen ingå en sjukförsäkring i kollektivavtalet som kan ge en rätt ansenlig summa varje månad om sjukpenningen övergår i sjukersättning.
Senast redigerad av Sonny00 2022-05-04 kl. 18:32.
Citera
2022-05-08, 21:26
Medlem
Försöker skaka liv i den här tråden för att se om någon har erfarenheter att dela med sig av.
Citera
2022-05-08, 21:42
Medlem
Ansök i god tid!
Se till att ha godkänt uppehåll för % av sjukersättningen INNAN du börjar arbeta. Börjar du jobba först o ansöker sen ryker sjukersättningen direkt.
Du kan givetvis ansöka hel halv eller kvartstid för arbete. Jobba 25%. Funkar det efter två år så behålls ändå 75% sjukersätttning
Citera
2022-10-18, 12:18
Medlem
honung66s avatar
Avslag sjukersättning 50% pga av arbetstider?

Har ansökt om sjukersättning 50%. Arbetar 50%

Blev uppringd av en handläggare som frågar vilka tider jag jobbar? Jag svarar: tre dagar i veckan 6+6+8 timmar.

Vi pratar lite till och handläggaren avslutar med att informera om att jag kommer få avslag pga hur jag förlagt mina arbetstimmar. För att bli beviljad ersättning får jag arbeta max 4 timmar/dag.

Jag har valt att lägga tiderna som jag gjort för att det är vad som passar MIG. Jag skulle inte klara 5 dagar/vecka. Helt okej att tvinga iväg mig när jag vet att jag får vila om en dag eller max två.

Har någon erfarenhet av detta och tips om hur jag ska formulera ett överklagande?

Är det ens någon idé?
Citera
2022-10-18, 12:32
Medlem
Som jag fattat det så har försäkringskassan regler för detta. Halvtid innebär då tex 4 timmar dag. Det innebär inte att du kan jobba 8 Tim mån-tis sen fyra onsdag.

Det innebär att du ska jobba fyra timmar dagen annars anses du frisk av dom.

Vet dock inte hur du ska överklaga dock.
Citera
2022-10-18, 12:49
Medlem
honung66s avatar
Men är det inte heeelt galet?

Om jag har hittat en lösning som gör det möjligt för mig att jobba 50%, är det inte det som är viktigt? Alternativet är ju att förlägga arbetstiden så det passar FK och inte klara av att jobba halvtid?

Jag är medveten om att det är lätt att fastna i sitt eget tyckande, men i det här fallet är det faktiskt obegripligt för mig att förstå hur de resonerar.

Om jag orkar 8 timmar en dag så orkar jag per automatik 8 timmar fem dagar?
Citera
2022-10-18, 12:56
Medlem
Byråkratin i Sverige är inte skapt av tänkande människor. Det är inte heller tänkande människor som jobbar för dessa statliga organ.

Dom är apor som följer order
Citera
2022-10-18, 14:06
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honung66
Har ansökt om sjukersättning 50%. Arbetar 50%

Blev uppringd av en handläggare som frågar vilka tider jag jobbar? Jag svarar: tre dagar i veckan 6+6+8 timmar.

Vi pratar lite till och handläggaren avslutar med att informera om att jag kommer få avslag pga hur jag förlagt mina arbetstimmar. För att bli beviljad ersättning får jag arbeta max 4 timmar/dag.

Jag har valt att lägga tiderna som jag gjort för att det är vad som passar MIG. Jag skulle inte klara 5 dagar/vecka. Helt okej att tvinga iväg mig när jag vet att jag får vila om en dag eller max två.

Har någon erfarenhet av detta och tips om hur jag ska formulera ett överklagande?

Är det ens någon idé?

Tror det är någon regel FK har om hur man ska förlägga arbetsdagarna när man är sjukskriven på deltid. En kompis skulle vara sjukskriven på 50% och ville jobba hela dagar men färre i antal. Fick blankt nej på det, för FK menade att om han orkar jobba en hel dag så kan han inte vara sjukskriven på 50% och ha nedsatt arbetsförmåga, skulle han vara sjukskriven på 50% var det halvdagar rakt av som gällde. Ja. Det verkar vara så jävla stelbenta dom är.

Han kapitulerade direkt och gjorde exakt som dom sa eftersom det var viktigare för honom att lösa problemet dvs få vara sjukskriven och få ersättning för det än att börja tjafsa om vem som har rätt. Man ska ju orka överklaga också, med allt vad det innebär. Och det pallade inte han.
Citera
2022-10-18, 14:12
Medlem
Helt rätt av försäkringskassan..börja jobba 4 tim om dan bara..vad är problemet. skulle alla göra som du hade vi snart en halv mille som vill göra på samma sätt.
Citera
2022-10-18, 14:17
Medlem
Om du har fått ett avslag brukar det stå vilka paragrafer de lutat sig mot, leta upp den texten och se vad det står.
Jag hade 100% sjukersättning, började jobba 25% med ca 1 veckas heltid i månaden och det var inga problem de första åren, min årsarbetstid var 25% totalt. Men när det ändrades till att företag rapporterar till Skatteverket varje månad så fick FK för sig att det inte gick att jobba så, trots att de godkänt det i flera år. Men till mig kunde de inte visa på var i lagtexten den specificerade arbetstiden stod och ”jamen det bara är så” är inget hållbart argument juridiskt så jag fick skicka in ett papper från en behandlande kontakt att det här är det sättet jag kan jobba på annars tvingas jag gå tillbaka till 100% sjukersättning, så fick jag behålla mina arbetstimmar på det sätt som varit.
Citera
2022-10-18, 14:41
Medlem
honung66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Helt rätt av försäkringskassan..börja jobba 4 tim om dan bara..vad är problemet. skulle alla göra som du hade vi snart en halv mille som vill göra på samma sätt.

Och vad skulle problemet vara menar du? En halv mille som jobbade halvtid i stället för att vara helt sjukskrivna? Ja herregud vilken katastrof.

Vill du verkligen veta vad mitt problem med att jobba 4h/5 dagar i veckan är, kontakta mig via pm
Citera
2022-10-18, 14:45
Medlem
honung66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticdoll
Om du har fått ett avslag brukar det stå vilka paragrafer de lutat sig mot, leta upp den texten och se vad det står.
Jag hade 100% sjukersättning, började jobba 25% med ca 1 veckas heltid i månaden och det var inga problem de första åren, min årsarbetstid var 25% totalt. Men när det ändrades till att företag rapporterar till Skatteverket varje månad så fick FK för sig att det inte gick att jobba så, trots att de godkänt det i flera år. Men till mig kunde de inte visa på var i lagtexten den specificerade arbetstiden stod och ”jamen det bara är så” är inget hållbart argument juridiskt så jag fick skicka in ett papper från en behandlande kontakt att det här är det sättet jag kan jobba på annars tvingas jag gå tillbaka till 100% sjukersättning, så fick jag behålla mina arbetstimmar på det sätt som varit.

Tack för svar! Vet inte om det har med saken att göra, men jag är utförsäkrad sen lång tid tillbaka så jag har ingen SGI (eller ja nu har jag ju det, på den halvan jag arbetar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in