2022-10-18, 11:10
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag vet inte om jag håller med dig.
"Svenska soldater som tjänstgjorde under Kongokrisen på 1960-talet rapporterade att vapnet kunde vara helt verkningslöst så fort skjutavståndet kröp upp mot 200–300 meter. Anfallande fiendesoldater fortsatte att springa även när hela magasin avlossades rakt mot dem. Efter Kongoinsatsen utvecklades en ny stålmantlad kula med bättre genomslagsförmåga"
Fråga är varför Sverige inte införde automatkarbiner förrän 1968, trots att man hade vittnesmål från tyskarna som använt dem redan under andra världskriget. Man fastande i en Finlands-doktrin.
Citera
2022-10-18, 11:13
Medlem
Kommer det nya sanktioner snart mot Ryssland?
Kommer det även komma sanktioner mot länder som stödjer Ryssland, t ex Iran ( även om dom redan har delvis sanktioner)?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Lite som Sverige och Finland i denna situationen. De glider på räkmacka in i NATO, får skydd runt gränserna även fast de inte är medlemmar. Snabbt ska det gå!

Det gäller bara vissa tydligen. Ni är så naiva att det är gulligt! Hade USA velat ha fred med Ryssland så hade de accepterat hans förfrågan och även hållit sig till löftet om att ej expandera NATO närmre Rysslands gränser

Och EU?
Vilket jävla avtal snackar du om? Det med Sovjet? Varför får inte länder nära ryssland bestämma själva över sin säkerhet? Och det enda vettiga sättet att slippa bli anfallna av ryZZar är visst NATO. NÄr anföll ryssland senast ett natoland? Och hur många länder har ryssland anfallit senaste 20 åren?

Lovar att detta inlägg ignoreras om det är sovjetavtalet som det syftas på...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag försvarar inte moskoviternas terrorbombningar, men många tåg som transporterar ammunition etc. går på el.

60 procent av loken är elektriska, Men räknar du med ånglok så är endast 55 procent elektrisk i Ukraina. Antal lok Cirka 3700
Citera
2022-10-18, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Ryssarna har nog inte heller gett upp iden att det ukrainska folkets motståndskraft går att knäcka genom fruktan och lidande.

Jo så är det säkert men i det här fallet blir nog effekten snarare den omvända misstron mot
Kreml ökar bar för varje missil dom skickar och med all rätt.
Citera
2022-10-18, 11:14
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar: Ryska media och deras supportrar här i tråden tycks tro att man kan avgöra ett krig genom att skicka ett par dussin drönare var och en motsvarande ett par artillerigranater. Då skall man betänka att de allierade under 1942-1945 skickade hundratals bombplan över Tyskland dag och natt med flera ton bomber i varje*. Samma sak med Japan. Inget av länderna gav upp, med mindre än att kärnvapen användes. Ett samhälle med 10-tals miljoner invånare är oerhört motståndskraftigt. Ukraina kan dessutom få i princip obegränsat med hjälp från EU och USA.

Det Ryssland däremot kommer att göra är att öka det redan kraftiga ryss-hater i Ukraina och driva befolkningen mot väst i alla avseenden.

*) Enbart Berlin fick ta emot 67 000 ton bomber (!).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bombing_of_Berlin_in_World_War_II

Det som är lite unikt är att det är ett krig i ett land med en kall vinter, och frågan är om de i Kiev slåss för sin existens eller bara för flytt av en gräns. Det är en sak att slåss för att inte en ryss ska bestämma över en, men en annan att slåss för var gränsen ska gå. Det är egentligen en fråga om tolkning. Om de inte försvarar sin gräns nu, kommer det ett följdkrig om x år där resten av Ukraina blir taget? Kanske resonerar de olika i olika delar av landet - Kharkov och Kiev är i lite olika situation.

Trots detta landar jag i samma slutsats som du, jag tror inte Ukrainierna reser sig och kräver fred av Zelensky oavsett hur många gräsklippare som kommer flygande. Det var lite svårt att veta i starten av kriget och jag trodde fler ville ha fred-mot-land i Ukraina än vad som var fallet. Jag tycker att vi sett mycket under året som tyder på att de är stridslystna, och kommer förbli så.
Citera
2022-10-18, 11:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Är det därför som Putin har velat gå med i NATO och EU? Logiken, min vän. Logiken!

Han har aldrigt menat att gå med i Nato eller EU eftersom det skulle kräva för mycket av Ryssland. Ex. så måste ett Natoland vara kompatibelt med andra Natoländer och anpassa sig. Likaså med EU.
Citera
2022-10-18, 11:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Antar att tyskarna kommer att skicka den här.

https://www.youtube.com/watch?v=pb5_F4_Eod8

Rheinmetall Skynex

Ja exakt, fast eventuellt monterade på höga positioner, inte nödvändigtvis på ett fordon.
Citera
2022-10-18, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Kan inte svära på att jag har rätt, låter dock konstigt, men helt säker är jag inte, kan mycket väl vara som du säger.

Dom flesta eldstrider med handeldvapen utkämpas på kortare avstånd än 200m.
Citera
2022-10-18, 11:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Kan inte svära på att jag har rätt, låter dock konstigt, men helt säker är jag inte, kan mycket väl vara som du säger.
Jag vet att när jag var i det militära så hörde jag att en vaktpluton provat att skjuta på grislik på ca 200m och fick i princip lobba in kulorna som knappt penetrerade skinnet på grisen. Det kan såklart vara överdrift för att de hellre ville ha en AK men oavsett vad prestandan i dem usel.

Gällande kulor så har mythbusters gjort tester på kulor som skjuts uppåt och de har visat sig vara ofarliga vid en viss vinkel.
Citera
2022-10-18, 11:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Vilket jävla avtal snackar du om? Det med Sovjet? Varför får inte länder nära ryssland bestämma själva över sin säkerhet? Och det enda vettiga sättet att slippa bli anfallna av ryZZar är visst NATO. NÄr anföll ryssland senast ett natoland? Och hur många länder har ryssland anfallit senaste 20 åren?

Lovar att detta inlägg ignoreras om det är sovjetavtalet som det syftas på...

Det finns inte ens något avtal med Sovjet, det är bara en muntlig uppgift om att det fanns sådana diskussioner. Sovjet rasade samman p.g.a. egen inkompetens, de var inte i en position att kräva några avtal för de föll samman helt utan yttre påverkan. USA och NATO tittade bara på i förundran och tog chansen att hindra rest-sovjet att ta tillbaka territorier med våld (Igen) genom att ta med länder i NATO och sedan EU.

Lite vad som händer nu? Väst tittar förundrat på när Ryssland utplånar hela sin armé och sitt flygvapen utan något vettigt syfte. Ja nu kostar det väst mer eftersom vi gjort mycket mer affärer med Ryssland än vad vi gjorde med Sovjet men ändå små summer för att krossa världens sista kolonialmakt och Europas sista imperialistiska stat.
Citera
2022-10-18, 11:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nope, den var inte verkningslös efter 200-300m, dock svårt att träffa med den, på det avståndet.
Fungerar bäst med korta skurar, "spray and pray".

Nja, på båda.

Under Kongo-krisen klagade svenska soldater att kpisten var helt verkningslös när avstånden kröp upp mot 200 - 300m. ’Anfallande fiendesoldater fortsatte att springa även när hela magasin avlossades rakt mot dem.’

Och på avstånd sköt vi som hade kpist i lumpen enkelskott. Lite trixigt men det gick. Då hade kpisten bra precision.

Ojdå, många på Kongobollen.

Men ta till dig av enkelskott
Senast redigerad av Clay Allison 2022-10-18 kl. 11:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in