2022-10-18, 10:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tja, gaslagren är ju närmast fulla i EU och det ser bra ut :
Dusinvis av skip som frakter flytende naturgass (LNG) sirkler utenfor kysten av Spania og andre europeiske land, og er ikke stand til å losse fordi anleggene er fulle, det skriver Reuters.
Nå er det er mer enn 35 LNG-lastede skip som ligger utenfor Spania og i Middelhavet, med minst åtte fartøyer ankret utenfor Cadizbukten alene, sier handelsmenn, analytikere og kilder ved LNG-terminaler som er kjent med situasjonen mandag.
https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/10/17/7947007/dusinvis-av-lng-skip-star-i-ko

Konstigt att de skickar fartygen om det är fullt.
Citera
2022-10-18, 10:52
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu påstås att Ryssland terrorbombar Kiev med drönare. Lite grand som nazisterna gjorde med London.
Det är Iran som proxykrigar medelst leveranser av terrorvapen till Ryssland.
Citat:
Märkligt. Det förlorar bara Ryssland på.
Inte om målet är att sätta befolkningen i skräck och beröva dem vatten och värme till vintern.
Citat:
Det är en stor sak (betydligt värre än att invadera ett omstritt område) som borde göra att hela det internationella samfundet skulle gå ut och isolera Ryssland.
Både Ryssland och Iran borde på något sätt förhindras från att utföra terrorism i Ukraina.
Iran kan vi behandla på samma sätt vi behandlar IS. Ryssland är svårare dock.
Vi kanske kan beväpna rysslands inhemska motståndsrörelser med terrorvapen?
Citera
2022-10-18, 10:54
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag försvarar inte moskoviternas terrorbombningar, men många tåg som transporterar ammunition etc. går på el.

Ryssarna har nog inte heller gett upp iden att det ukrainska folkets motståndskraft går att knäcka genom fruktan och lidande.
Citera
2022-10-18, 10:54
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Ja, om något så har väl dessa händelser satt fingret i ögat på européer som till allt för stor del litat till USA. Även jag har omvärderat min syn på europeiskt samarbete på grund av detta. Från att vara halvkritisk till EU's ambitioner generellt så har min position skiftat till att djupare europeiskt samarbete på säkerhetsområdet är nödvändigt.

Av någon anledning så dyker Ann Lindes uttalande upp i mitt huvud, "ingen skulle attackera Sverige för vi har ett så gott rykte". Typisk svensk och i viss mån västeuropeisk arrogans och naivitet.

Jag har omprövat min syn på både EU och Nato, från att ha varit kritisk till att den typen av samarbeten är ett nödvändigt ont så länge vi har Ryssland som granne. Däremot borde EU byta inriktning och ha större fokus på säkerhetspolitik (både inre och yttre) och mindre på att lägga sig i de enskilda ländernas inrikespolitik och lagstiftning.
Citera
2022-10-18, 10:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det beror givetvis på bågens höjd. En kula kan lätt gå flera kilometer och den tappar mycket av sin energi efter bara några sekunder. Sen är den mer eller minde verkanslös.

Det var ju kpist/45 som var verkanslös efter bara 200-300m. Detta vid horisontellt skytte.

Utan att vara en expert men lite matematik: AK74 så skjuts kulorna ut med 900 m/s. Om den tappar mycket energi efter "några sekunder", låt oss säga 3 sekunder, så har den redan hunnit 2,7 kilometer. Nu blir den väl gradvis långsammare men den hinner nog i alla fall ett par kilometer på 3 sekunder.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
5 dagar gamla nyheter, men det ser ut som att ryssarna skjutit på sina egna civila igen.
https://en.defence-ua.com/news/russian_army_shell_belgorod_from_pantsir_missile_s ystem_apartment_building_upper_floor_damaged-4521. html
Citat:
Russian air defense hit civil facilities with anti-aircraft missiles. They damaged residential building in Belgorod, the russian federation.

A missile for the Pantsir anti-aircraft artillery system hit the upper floor of apartment building in the southern region of the city (Gubkina st., 24g)
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det pratas om 10 döda här och och 15 döda där efter attacker.
Ibland hittas en grav med några hundra döda.
Det låter inte rimligt med dessa siffror med 1000 tals attacker på civila med bomber och robotar.
Det borde vara hundra tusentals döda minst.
Hur mycket döda det är kan jag inte bedöma. Jag säger bara att det är betydligt troligare att ryssar dödar fler civila i sin attacker än ukrainare. Då de attackerar betydligt fler civila mål än Ukraina och med sämre precision.
Citera
2022-10-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Ukraina: Vi har senaste luftförsvaret av NATO!!

Ukraina en dag senare: https://t.me/DonbassDevushka/30204

Det var kanske tänkt som ett skämt att sätta ihop bilder av något helt annat med en felaktig text men tror i sådana fall inte att det riktigt gick fram.
Citera
2022-10-18, 11:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Ryssarna har nog inte heller gett upp iden att det ukrainska folkets motståndskraft går att knäcka genom fruktan och lidande.

Det tror de nog inte, det är nog mer för den inhemska opinionen (tror jag i alla fall). De som är nationalistiska och stödjer kriget klagar på att det går så dåligt och att inte Ryssland gör något. Så för att visa någon sorts framgång på rysk TV så skickar de en massa robotar och drönare. Om de förlorar stöd av nationalisterna så har de inte stöd av någon längre så de måste hålla uppe skenet av att de vinner i Ukraina.
Citera
2022-10-18, 11:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Nope, den var inte verkningslös efter 200-300m, dock svårt att träffa med den, på det avståndet.
Fungerar bäst med korta skurar, "spray and pray".
Jag vet inte om jag håller med dig.
"Svenska soldater som tjänstgjorde under Kongokrisen på 1960-talet rapporterade att vapnet kunde vara helt verkningslöst så fort skjutavståndet kröp upp mot 200–300 meter. Anfallande fiendesoldater fortsatte att springa även när hela magasin avlossades rakt mot dem. Efter Kongoinsatsen utvecklades en ny stålmantlad kula med bättre genomslagsförmåga"
Citera
2022-10-18, 11:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Utan att vara en expert men lite matematik: AK74 så skjuts kulorna ut med 900 m/s. Om den tappar mycket energi efter "några sekunder", låt oss säga 3 sekunder, så har den redan hunnit 2,7 kilometer. Nu blir den väl gradvis långsammare men den hinner nog i alla fall ett par kilometer på 3 sekunder.
Jo, fast skjuter du i en båge så kommer kulans energi så småningom att ta slut och gravitationen och vindmotståndet tar över. Då är inte kulan längre dödlig. Men som jag skrev innan är det också beroende av bågens höjd.
Citera
2022-10-18, 11:10
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag vet inte om jag håller med dig.
"Svenska soldater som tjänstgjorde under Kongokrisen på 1960-talet rapporterade att vapnet kunde vara helt verkningslöst så fort skjutavståndet kröp upp mot 200–300 meter. Anfallande fiendesoldater fortsatte att springa även när hela magasin avlossades rakt mot dem. Efter Kongoinsatsen utvecklades en ny stålmantlad kula med bättre genomslagsförmåga"
Kan inte svära på att jag har rätt, låter dock konstigt, men helt säker är jag inte, kan mycket väl vara som du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in