2015-04-15, 22:55
Medlem
zoombos avatar
P tal om domkraft: vissa biltillverkare har skrivit i bilens handbok att den enbart r till fr att nyttjas vid ndsituationer, dvs. om man fr punktering och mste skifta dck lngs vgen. Man skriver ocks att man ska ka in till sin auktoriserade F och infrskaffa en ny domkraft om man har anvnt den en gng. Och det gr ju alla. Not.

Fr byte till sommar- eller vinterdck fr den icke brukas, den klarar inte detta i lngden.
andra sidan s kostar en billig hydraulisk domkraft under 200,- och r samtidigt betydligt mera anvndbar.
Citera
2015-04-15, 23:06
Medlem
oyegies avatar
Det tar ondig plats och gr bilen tyngre,sen r det inte s ofta man fr punka.
Citera
2015-04-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Det tar ondig plats och gr bilen tyngre,sen r det inte s ofta man fr punka.

det kanske det gr men fr man en punktering betyder det hela vrlden om man har en reservdck
Citera
2015-04-16, 03:16
Medlem
Quintos avatar
I min e91 finns inget reservhjul eller reservhjulsbalja. Fick punktering en dag pvg till jobbet, fick ringa hmtning som skjutsade mig till jobbet och hmtade mig sen. Hade tur att jag fick tag i en som hade mjlighet att hjlpa mig. Ett halvr senare skulle vi p en liten resa och halvvgs dit mitt ute i ingenstans brjade dcktryckslampan lysa och jag ville ta mitt liv. Men som tur var s var det ej punktering men efter det s har jag alltid ett extra dck fastspnt i bagaget. Detta gr att nstan inget ryms dr bak men men...
Citera
2015-04-16, 07:40
Medlem
Jag sg i OK-tidningen fr en tid sedan en bilkpare som fr sent upptckte att reservhjul saknades i hans nya bil. Han blev frbannad p bilfrsljaren att han inte ppekat detta, fr d hade han inte kpt bilen. Men bilfrsljaren var vl smart och hade skert mist kunder frut pga den anledningen. Jag kpte en beg bil till frugan hromret. Villkoret jag stllde d var att han fick fixa reservhjul, om det skulle bli affr. Det gjorde han och balja fanns fr i den modellen. I nyare rsmodell av samma mrke r baljan borttagen, s nsta bilkp blir annat mrke.
Citera
2015-04-16, 08:35
Medlem
Megaforces avatar
I volvos bilar utgr reservhjulet en del av bakre deformationszonen och drfr skall man alltid ha ett reservhjul i baljan (vissa som ker p semester frlitar sig p sin extra brgningsfrskring och tar bort reservhjulet fr att f mer bagageutrymme till l mm).
Citera
2022-10-17, 19:53
Medlem
Kmpendahls avatar
Jag kpte en begagnad Nissan Qashqai i somras och till min frvning fanns inget reservhjul med. Jag var inte uppdaterad med att de flesta moderna bilar idag istllet har ett lagningskit. Som flera sger, hur ofta fr man punktering? Nej, det r inte ofta, vldigt ovanligt faktiskt om man inte kr genom byggarbetsplatser eller liknande.

Jag har nu kpt ett reservhjul. Jag tnker att det r bra att ha med sig, inte minst under helger d ingen dckverkstad r ppen. r man lngt hemifrn s blir det nd besvrligt med hyrbilar etc. Med ett reservhjul kan man alltid ta sig hem ven om man fr ka lite sakta.
Citera
2022-10-17, 21:36
Medlem
SirKnasens avatar
Har kpt ett reservhjul till min bil som saknade det. Ett sntdr smalt litet hjul men det var det enda som fr plats i reservhjulsbaljan under bagerumsgolvet.

ker man p punka kan man ge sig fan p att det r s ordentligt att ingen lagningssats i vrlden hjlper.
Och brttom har man ocks.
Citera
2022-10-18, 06:41
Medlem
PeterNosters avatar
P min Peugeot 1995:a hnger ett minireservhjul, (max 80 km/h), under bagagerummet helt ppet i en "trdstllning".
+ Tar allts ingen plats i bagagerummet.

- Dcket blir skitigt. Borde kanske ha det i en plastpse.
- Anordningen fr att fira ner "trdstllningen" fr att f ut dcket r en lng skruv med skallen i bagagerummet. Skruvens gnga r allts helt oskyddad under bilen och rostar ltt fast.
- Gr inte att f in ett ordinarie dck i stllningen s det punkterade hjulet mste lggas ngon annan stans.

Reservdcket har anvnts vid tre tillfllen p 22 r och cirka 18000 mil.
Vid ett tillflle tappade framfrvarande lastbil en metalldetalj som skar snder ett framdck.
Den gngen gick det inte att gnga upp skruven. Fick tillgripa vld.

Humorbiten:

Video #3 ser ut som p min.
https://www.carcarekiosk.com/video/2...ge_a_flat_tire
Skruven:
https://www.aliexpress.com/item/1005003716399789.html
I videon sger han "hexnut", sexkant, men det r det ju inte. Man mste anvnda hjulnyckeln och med den fr man ingen kraft.

Efter 10 rs utvecklingsarbete har man kommit fram till att denna eminenta lsning r bttre:
https://www.youtube.com/watch?v=dPbnybTmC4g
Senast redigerad av PeterNoster 2022-10-18 kl. 07:19.
Citera
2022-10-18, 08:48
Medlem
zoombos avatar
Exakt.
En bekant till mig hade en Pegga frn runt 2010 modell 7-sitsig och dr hngde ocks hjulet i en brcklig vajerkonstruktion p undersidan. Till slut s rostade allt snder s han var tvungen att frvara hjulet inne i bilen. ven dom skruvar som skulle gngas upp fr att plocka bort hjulet hade rostat ihop och att utfra ngon slags operation ute p en mrk, kall, regnig skogsbilvg var allts inte att tnka p. Hur tnkte man dr?

Rent allmnt s har herrar konstruktrer inte riktigt koll p dom vidriga frhllanden som kan glla irl nr man mste skifta hjul utanfr stadsplanerat omrde. Vissa domkrafter r ett skmt och man vet knappt om man vgar anvnda skiten. Rtt otydligt ocks var dom ska appliceras s man r tvungen att lsa i instruktionsboken. Om det finns ngon.
Flgkors existerar inte utan det kan i bsta fall vara en fast historia med rtt kort skaft och konstig vinkel som det r svrt att tillfra extra kraft till. Vissa dckverkstder drar hjulmuttrarna fr kung och fosterland s en frlngare r en absolut ndvndighet. Ett flgkors r i alla fall vinkelrt och man kan i ndfall anvnda foten men det gr inte p en konstigt vinklad historia.
Sen ska man ocks kolla att detta sunkiga verktyg verkligen passar i hlet p flgarna, vissa r enbart byggda fr originalflgarna och dr ryms det givetvis men det r inte skert att s r fallet p andra flgar som du eller tidigare gare infrskaffat. Ja ibland kan det t o m vara annan storlek p skruvar/muttrar och medfljande verktyg brukar oftast bara ha en storlek.
Jag hade en gng en BMW dr det satt flgls av modellen vanligt kolvls som skulle ppnas med en liten, tanig nyckel. Jag sger lycka till att f upp ett snt ls i snslask dr is finns ungefr verallt i hjulet..
Citera
2022-10-18, 10:21
Medlem
Kmpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Flgkors existerar inte utan det kan i bsta fall vara en fast historia med rtt kort skaft och konstig vinkel som det r svrt att tillfra extra kraft till. Vissa dckverkstder drar hjulmuttrarna fr kung och fosterland s en frlngare r en absolut ndvndighet. Ett flgkors r i alla fall vinkelrt och man kan i ndfall anvnda foten men det gr inte p en konstigt vinklad historia.
Nr jag bestllde mitt reservhjul tog jag deras paket som innehller tillbehr som enkel domkraft och en hjulmutternyckel. Jag brukar alltid ha en ngot bttre hjulmutternyckel n medfljande original. Tror inte det fljde med ngon alls i min Nissan. Domkraft fanns i vart fall inte med

https://www.reservhjul.se/p/sats-res...-foer-domkraft
Citera
2022-10-18, 10:53
Medlem
Limma skinkbits avatar
Frgan man fr stlla sg r: Hur rimligt r det att den eller de som befinner sig i bilen vid tillfllet fr en punktering klarar av att byta ett hjul p ett trafikskert stt?

P motorvg r det uteslutet. Aldrig att jag skulle ge mig p detta ens om det skedde p hger sida. Hoppas att ingen annan gr det heller. Fullstndigt livsfarligt.

Det faktum att allt fler har sina hjul p dckhotell och betalar fr skiftning mellan sommar- och vinterhjul gr att mnga bilfrare inte har ngon som helst rutin nr det gller hjulskifte. Har man aldrig gjort det under kontrollerade former hemma i garaget s ska man nog inte ge sig p det ute lngs med en vg heller.

En enda gng, vad jag kan minnas, har jag satt p reservhjulet p en bil och d skedde punkteringen strax innan jag svngde in i garaget hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in