Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Hur många språk komer boken att översättas till? Klimaboken kommer den heta i Norge. Alla Indiska språken tex,, om Greta ska vara delaktig i det tunga arbetet med översättningar så förtjänar hon väl en inkomst för utlagdt tid.
En sak ska du ha klar för dig, gubbe lelle, och det är att förlaget enkom ger ut den här boken för att tjäna pengar.
Om de tror att den kommer att bli en vinstmaskin i olika länder kan du ge dig tusan på att de har löst översättningsfrågan för länge sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Vad yrar du om? Varför hon skriver om den?
Det är redan klart att boken kommer översättas till flertalet språk. Alla översättare kommer få betalt för det.
Om Greta får erbjudandet att översätta den till svenska så kan hon väl kräva ersättning för tiden det tar? Eller så får förlaget bekosta någon annan som gör det.
Skärp dig nu. Du gör bara bort dig med ditt outgrundliga hat.
De har garanterat letat upp och skrivit kontrakt med översättarna för länge sedan. Det handlar om långa ledtider.
Jag var så sent som i helgen på ett event där jag pratade några litterära översättare som håller på med manus för utgivning nästa höst. Som jobbar heltid med dem.
Att Greta, som går sista året på gymnasiet, skulle "vara delaktig i det tunga arbetet med översättningar" och översätta ett litet stycke då och då på sin lediga tid ... det finns inte på någon karta. Mer sannolikt att förlaget har delat upp manuset på flera olika rutinerade proffs för att komma till publicering så snart som möjligt.
Men det är meningslöst att försöka förklara för den som inte vill - eller förmår? - begripa logiska resonemang.
Dessutom hatar jag ingen. Jag tycker däremot väldigt synd om Greta som har dragits in i en cirkus hon inte bemästrar och ska försöka svara på frågor hon inte klarar av i olika intervjusituationer. Ett bondeoffer för att andra ska tjäna pengar och/eller tillskansa sig makt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Det finns ingen ignore funktion längre på Flashback. Jag scrollar bara förbi när du har dina skov helt enkelt..
Det finns vissa hittepåforskare som inte förstått folkbokföringslagen gällande Gretas boende återkommande i tråden sedan tidigare.
Paragraf 11 har nog inte nämnts förut så det är ytterligare ett argument, jämte de tre fyra andra som visar att Greta inte bryter mot lagen.
Med tanke på ditt blodtryck skulle jag rekommendera att du aldrig läser mina inlägg. Alls.
Innan du seglar fram som paragrafryttare nästa hoppas jag du förstår vad som är Off topic.