2022-10-17, 13:57
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Du lovade ju att du inte läste mina inlägg … tyvärr var det inte sant så nu måste jag slösa bort mer tid på ditt svamlande.

Som jag skrev, kan även vara ett mindre förlag. Åtminstone för mig känns det inte som en helt tydlig privatbostad att ha 5-6 ex av samma böcker.

Vet inte varför du babblar om folkbokföringslagen. Greta skrev (sa) att hon bodde i en väns lgh på grund av att adresser är offentliga i Sverige.

Om hon hade sagt att hon flyttade dit för att t.ex komma närmare skolan eller få mer studiero hade det varit begripligt. Nu hänvisar hon till lagstiftningen om adresser. Men varför då flytta om hon ändå fortfarande är skriven hos sina föräldrar? Vad har själva adressen med något att göra?
Det är inte jag som dragit upp folkbokföringen på agendan utan låtsasforskaren Osynliga Mannen. Tänkte bara redogöra lagstiftningen en gång för alla.
Varför skulle ett förlag se ut på detta sätt? Jag har fler bokhyllor än så.
Kan du bevisa att det är 5-6 ex av samma bok? Jag kan inte se det på klippen tyvärr.
2022-10-17, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hennes föräldrar står väl för hennes utgifter tills studierna är klara. Det är väl så det funkar för de flesta. I din familj kanske ni gör det annorlunda.

Nej, det är inte annorlunda i vår familj. (Om du vill ha details får du skicka ett PM. Som vanligt handlar inte den här tråden om mig.)

Greta vill göra sken av att bara leva på sitt studiebidrag. Än en gång ska folk bli imponerade. Alla andra pengar skänker hon bort utan att blinka, och så får hennes föräldrar hoppa in och betala i stället. Inte mig emot, men varför då slå sig för bröstet för att hon är så generös?

Citat:
Hon har varit hotat under vissa perioder. Det finns de som dömts för hot. Sverige och Stockholm är en av de lugnaste ställena som kändisar kan ströva fritt tack vare jantelagen.

Låtsas du vara dum eller är du det? Det är väl klart att en översättning av en megabok kräver viss tid och insats. Till skillnad ifrån att ge en 5 minuters intervju. Hennes jobb för BBC är också liknande "jobb". För ett sådant rullar det in royalties varje år.

Malena har skriftligen förklarat att hon och Svante står för alla hennes utgifter.
Sen när hon blir inbjuden till olika event så står de för rese och boendekostnader precis som för alla de andra inbjudna.

1) Enligt Greta själv handlar det inte om perioder i plural. Läs om, läs rätt. Mig veterligen finns det en (1) som har dömts för hot men inte ens här kan du låta bli att överdriva.

2) Men för helsicke karl … vem är det som är dum? Greta sa att hon kunde översätta boken för att det då inte klassificeras som ”promotion”, och i så fall tycks det vara OK att stoppa pengarna i egen ficka.

Har någon påstått att det skulle gå fort att översätta en tjock bok? Varför jämför du det ens med att ställa upp i en 5 minuters intervju?

Antar att hon inte tar emot royalties för då är det ju lögn att hon bara lever på studiemedlen.

Någon som vet hur det funkar skatterättsligt om hon blir bjuden av förlag, organisationer osv och får gratis resor, boende osv?
2022-10-17, 14:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Nej, det är inte annorlunda i vår familj. (Om du vill ha details får du skicka ett PM. Som vanligt handlar inte den här tråden om mig.)

Greta vill göra sken av att bara leva på sitt studiebidrag. Än en gång ska folk bli imponerade. Alla andra pengar skänker hon bort utan att blinka, och så får hennes föräldrar hoppa in och betala i stället. Inte mig emot, men varför då slå sig för bröstet för att hon är så generös?

1) Enligt Greta själv handlar det inte om perioder i plural. Läs om, läs rätt. Mig veterligen finns det en (1) som har dömts för hot men inte ens här kan du låta bli att överdriva.

2) Men för helsicke karl … vem är det som är dum? Greta sa att hon kunde översätta boken för att det då inte klassificeras som ”promotion”, och i så fall tycks det vara OK att stoppa pengarna i egen ficka.

Har någon påstått att det skulle gå fort att översätta en tjock bok? Varför jämför du det ens med att ställa upp i en 5 minuters intervju?

Antar att hon inte tar emot royalties för då är det ju lögn att hon bara lever på studiemedlen.

Någon som vet hur det funkar skatterättsligt om hon blir bjuden av förlag, organisationer osv och får gratis resor, boende osv?
Hur många språk komer boken att översättas till? Klimaboken kommer den heta i Norge. Alla Indiska språken tex,, om Greta ska vara delaktig i det tunga arbetet med översättningar så förtjänar hon väl en inkomst för utlagdt tid.
Greta har dock skrivit och sammanställt delarna på engelska och ska skänka bort vinsten. Vilket jag antar att de flesta medskribenterna även gör. När skänkte Lennart Bengtsson bort någon inkomst?
Varför kan hon inte slå sig för bröstet litegrann då hon skänkt bort 10 tals miljoner, är du helt bränd elller?
2022-10-17, 14:09
Medlem
Citat:
Det är inte jag som dragit upp folkbokföringen på agendan utan låtsasforskaren Osynliga Mannen. Tänkte bara redogöra lagstiftningen en gång för alla.
Varför skulle ett förlag se ut på detta sätt? Jag har fler bokhyllor än så.
Kan du bevisa att det är 5-6 ex av samma bok? Jag kan inte se det på klippen tyvärr.

Fanns absolut ingen anledning för dig att gå OT här och dra upp folkbokföringslagen. Men om du kan förklara varför Gretas val att flytta till en kompis lya motiverades av lagstiftningen tar vi tacksamt emot detta

Ett förlag kan väl se ut hur som helst? Jag har själv bara besökt ett fåtal. Min begränsade erfarenhet är dock att de ofta består av flera rum, korridorer osv. Det är väl inte heller troligt att hela ”anläggningen” framgår av intervjun. Det var liksom inte syftet med att träffa Greta. Vem vet, kanske de har ännu fler bokhyllor än du

Jag kan inte svära på att det är identiska boktitlar, nej. Däremot har jag aldrig träffat någon som staplar sina böcker efter format och ryggarnas färg och vänder en och annan framsida utåt, som om det vore en utställning. Kan det möjligtvis ha varit på Bokmässan?
2022-10-17, 14:19
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Fanns absolut ingen anledning för dig att gå OT här och dra upp folkbokföringslagen. Men om du kan förklara varför Gretas val att flytta till en kompis lya motiverades av lagstiftningen tar vi tacksamt emot detta

Ett förlag kan väl se ut hur som helst? Jag har själv bara besökt ett fåtal. Min begränsade erfarenhet är dock att de ofta består av flera rum, korridorer osv. Det är väl inte heller troligt att hela ”anläggningen” framgår av intervjun. Det var liksom inte syftet med att träffa Greta. Vem vet, kanske de har ännu fler bokhyllor än du

Jag kan inte svära på att det är identiska boktitlar, nej. Däremot har jag aldrig träffat någon som staplar sina böcker efter format och ryggarnas färg och vänder en och annan framsida utåt, som om det vore en utställning. Kan det möjligtvis ha varit på Bokmässan?
Folkbokföringslagen har åtskilliga gånger dragits upp i tråden av Gretas belackare här i tråden. Jag förtydligade det bara genom §11.
Varför Greta har valt att flytta skiter jag i. Hon får väl göra som hon vill.
2022-10-17, 14:24
Medlem
Citat:
Hur många språk komer boken att översättas till? Klimaboken kommer den heta i Norge. Alla Indiska språken tex,, om Greta ska vara delaktig i det tunga arbetet med översättningar så förtjänar hon väl en inkomst för utlagdt tid.
Greta har dock skrivit och sammanställt delarna på engelska och ska skänka bort vinsten. Vilket jag antar att de flesta medskribenterna även gör. När skänkte Lennart Bengtsson bort någon inkomst?
Varför kan hon inte slå sig för bröstet litegrann då hon skänkt bort 10 tals miljoner, är du helt bränd elller?

1) Om du vill veta hur många språk som boken kommer att översättas till så är det tyvärr inte mig du ska vända dig till. Beklagar men jag har absolut ingen aning.

2) Det är klart att Greta ska ha betalt om hon jobbar med översättningar, varifrån får du alla dina halmgubbar? Men hon kan inte ta emot vinsterna från sin engelska originaltext av ideella skäl. Om hon skriver om den till svenska har hon däremot inga betänkligheter att debitera sin arbetstid, för då sorteras det hela inte under rubriken ”Promotion” längre. Var finns logiken?

Jag vet inte vad Lennart Bengtsson gör med sina pengar, men du får gärna starta en ny tråd om honom där du förhoppningsvis får svar. Däremot vet jag att han är en internationellt berömd och högaktad professor i meteorologi som säger något helt annat än Greta själv.

3) Har Greta verkligen skänkt bort 10 tals miljoner? Vart har de i så fall gått? En ynka av dem gick till Covidvaccin för 1,5 år sen och för övrigt är det väldigt tyst.

Det bästa Greta kan göra är att berätta öppet om vart dessa svindlande summor har tagit vägen. Annars finns risken att vi ”hatare” börjar ifrågasätta henne
2022-10-17, 14:28
Medlem
Citat:
Folkbokföringslagen har åtskilliga gånger dragits upp i tråden av Gretas belackare här i tråden. Jag förtydligade det bara genom §11.
Varför Greta har valt att flytta skiter jag i. Hon får väl göra som hon vill.

Jag trodde att Folkbokföringslagen var avklarad för länge sen. Hoppas att det var sista gången du drog upp den.

Men vad bra, Greta får göra som hon vill

Varför inte till och med skita i henne helt och hållet?

Och om du inte klarar det så får du gärna sätta mig på Ignore.
2022-10-17, 14:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
1) Om du vill veta hur många språk som boken kommer att översättas till så är det tyvärr inte mig du ska vända dig till. Beklagar men jag har absolut ingen aning.

2) Det är klart att Greta ska ha betalt om hon jobbar med översättningar, varifrån får du alla dina halmgubbar? Men hon kan inte ta emot vinsterna från sin engelska originaltext av ideella skäl. Om hon skriver om den till svenska har hon däremot inga betänkligheter att debitera sin arbetstid, för då sorteras det hela inte under rubriken ”Promotion” längre. Var finns logiken?

Jag vet inte vad Lennart Bengtsson gör med sina pengar, men du får gärna starta en ny tråd om honom där du förhoppningsvis får svar. Däremot vet jag att han är en internationellt berömd och högaktad professor i meteorologi som säger något helt annat än Greta själv.

3) Har Greta verkligen skänkt bort 10 tals miljoner? Vart har de i så fall gått? En ynka av dem gick till Covidvaccin för 1,5 år sen och för övrigt är det väldigt tyst.

Det bästa Greta kan göra är att berätta öppet om vart dessa svindlande summor har tagit vägen. Annars finns risken att vi ”hatare” börjar ifrågasätta henne
Vad yrar du om? Varför hon skriver om den?
Det är redan klart att boken kommer översättas till flertalet språk. Alla översättare kommer få betalt för det.
Om Greta får erbjudandet att översätta den till svenska så kan hon väl kräva ersättning för tiden det tar? Eller så får förlaget bekosta någon annan som gör det.
Skärp dig nu. Du gör bara bort dig med ditt outgrundliga hat.
Senast redigerad av Giant Squid 2022-10-17 kl. 14:33.
2022-10-17, 14:33
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag trodde att Folkbokföringslagen var avklarad för länge sen. Hoppas att det var sista gången du drog upp den.

Men vad bra, Greta får göra som hon vill

Varför inte till och med skita i henne helt och hållet?

Och om du inte klarar det så får du gärna sätta mig på Ignore.
Det finns ingen ignore funktion längre på Flashback. Jag scrollar bara förbi när du har dina skov helt enkelt..
Det finns vissa hittepåforskare som inte förstått folkbokföringslagen gällande Gretas boende återkommande i tråden sedan tidigare.
Paragraf 11 har nog inte nämnts förut så det är ytterligare ett argument, jämte de tre fyra andra som visar att Greta inte bryter mot lagen.
2022-10-17, 14:59
Medlem
Citat:

Finns det förteckning att läsa över hennes gåvor?

Summor?
Mottagare?
2022-10-17, 15:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roggaluktargris
Finns det förteckning att läsa över hennes gåvor?

Summor?
Mottagare?
Det som finns är nog dokumenterat här i tråden.

EDIT: 13.5 mille i det här inlägget bara
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
Senast redigerad av Giant Squid 2022-10-17 kl. 15:22.
2022-10-17, 16:25
Medlem
Citat:

En sak ska du ha klar för dig, gubbe lelle, och det är att förlaget enkom ger ut den här boken för att tjäna pengar.

Om de tror att den kommer att bli en vinstmaskin i olika länder kan du ge dig tusan på att de har löst översättningsfrågan för länge sedan.

Citat:
Vad yrar du om? Varför hon skriver om den?
Det är redan klart att boken kommer översättas till flertalet språk. Alla översättare kommer få betalt för det.
Om Greta får erbjudandet att översätta den till svenska så kan hon väl kräva ersättning för tiden det tar? Eller så får förlaget bekosta någon annan som gör det.
Skärp dig nu. Du gör bara bort dig med ditt outgrundliga hat.

De har garanterat letat upp och skrivit kontrakt med översättarna för länge sedan. Det handlar om långa ledtider.

Jag var så sent som i helgen på ett event där jag pratade några litterära översättare som håller på med manus för utgivning nästa höst. Som jobbar heltid med dem.

Att Greta, som går sista året på gymnasiet, skulle "vara delaktig i det tunga arbetet med översättningar" och översätta ett litet stycke då och då på sin lediga tid ... det finns inte på någon karta. Mer sannolikt att förlaget har delat upp manuset på flera olika rutinerade proffs för att komma till publicering så snart som möjligt.

Men det är meningslöst att försöka förklara för den som inte vill - eller förmår? - begripa logiska resonemang.

Dessutom hatar jag ingen. Jag tycker däremot väldigt synd om Greta som har dragits in i en cirkus hon inte bemästrar och ska försöka svara på frågor hon inte klarar av i olika intervjusituationer. Ett bondeoffer för att andra ska tjäna pengar och/eller tillskansa sig makt.

Citat:
Det finns ingen ignore funktion längre på Flashback. Jag scrollar bara förbi när du har dina skov helt enkelt..
Det finns vissa hittepåforskare som inte förstått folkbokföringslagen gällande Gretas boende återkommande i tråden sedan tidigare.
Paragraf 11 har nog inte nämnts förut så det är ytterligare ett argument, jämte de tre fyra andra som visar att Greta inte bryter mot lagen.

Med tanke på ditt blodtryck skulle jag rekommendera att du aldrig läser mina inlägg. Alls.

Innan du seglar fram som paragrafryttare nästa hoppas jag du förstår vad som är Off topic.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in