Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, det är ju det där.., har Girkin lust att dö vid fronten (eller bli avrättad utav FSB) ? Man tycker ju att han borde själv kunna lite läsa "tee-löven" angående sin framtid. Detta då i ett krig där han har kritiserat Putin mycket långt..
Även om ett 20 årigt fängelsestraff väntar för honom i väst, så kan det vara att föredra för honom själv än att dö. Kanske han kan t.o.m snacka till sig lite rabatt mot att samarbeta..(större kameler har blivit svalda inom rättsväsendet). En kupp skulle det vara..
Får se vad som sker, tror vi kommer att läsa om Girkin`s öde inom ngn månad.
Även om ett 20 årigt fängelsestraff väntar för honom i väst, så kan det vara att föredra för honom själv än att dö. Kanske han kan t.o.m snacka till sig lite rabatt mot att samarbeta..(större kameler har blivit svalda inom rättsväsendet). En kupp skulle det vara..
Får se vad som sker, tror vi kommer att läsa om Girkin`s öde inom ngn månad.
Jag börjar tro att detta egentligen bara är tänkt som en avrättning via ombud. Jag har väldigt svårt att se att ryssarna skulle vara villiga att riskera att Girkin blir tillfångatagen. Dels för att han då skulle kunna överföras till Nederländerna och åtalas för nedskjutningen av MH17 (vilken ryssarna hoppas att världen skall glömma om de förhindrar en rättegång från att inledas) och dels för att det hade varit extremt negativt för moralen bland de som följer kriget via ryska milbloggers (vilket är en grupp som Kreml tycks ta på allvar).
Även om han skulle komma tillbaka från fronten levande så lär ju inte hans kritik av den ryska armén mildras efter att han har fått uppleva kaoset på nära håll. Och dessutom skulle han ju då återvända med ännu pondus i sina följares ögon. Således är det mest troligt att man kommer försöka ha ihjäl honom på något vis. Antingen genom att de dödar honom själva och skyller på ukrainarna eller genom att röja hans position för fienden och utsätta honom för extrema risker.
Teoretiskt sett kan de så klart även ha skickat honom till fronten för att rapportera om olika påhittade framsteg som den ryska armén gör, men jag är skeptisk. Jag tror att han kommer att dö och att hans död kommer att beskrivas som hjältemodig, ärorik och smockfull av putinistisk symbolik. Men själv kommer han att ligger nedgrävd och bortglömd i ett dike någonstans efter att ha fått käka Makarov på centimeternära håll.
Värt att notera är att Girkin greps på Krim i augusti efter att ha försökt smuggla sig själv till fronten. Han ertappades med falska resedokument och hade vid tillfället rakat av sig sin karaktäristiska mustasch. Att man hindrade honom då kan tolkas som att man inte ville riskera att han tillfångatas av ukrainarna. Att han får åka nu tolkar jag som att man räknar med att han inte skall överleva.
Edit: MH17 var det givetvis, ändrat.
Senast redigerad av Felstavaren 2022-10-17 kl. 14:23.
Senast redigerad av Felstavaren 2022-10-17 kl. 14:23.