2022-10-17, 14:09
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, det är ju det där.., har Girkin lust att dö vid fronten (eller bli avrättad utav FSB) ? Man tycker ju att han borde själv kunna lite läsa "tee-löven" angående sin framtid. Detta då i ett krig där han har kritiserat Putin mycket långt..

Även om ett 20 årigt fängelsestraff väntar för honom i väst, så kan det vara att föredra för honom själv än att dö. Kanske han kan t.o.m snacka till sig lite rabatt mot att samarbeta..(större kameler har blivit svalda inom rättsväsendet). En kupp skulle det vara..

Får se vad som sker, tror vi kommer att läsa om Girkin`s öde inom ngn månad.

Jag börjar tro att detta egentligen bara är tänkt som en avrättning via ombud. Jag har väldigt svårt att se att ryssarna skulle vara villiga att riskera att Girkin blir tillfångatagen. Dels för att han då skulle kunna överföras till Nederländerna och åtalas för nedskjutningen av MH17 (vilken ryssarna hoppas att världen skall glömma om de förhindrar en rättegång från att inledas) och dels för att det hade varit extremt negativt för moralen bland de som följer kriget via ryska milbloggers (vilket är en grupp som Kreml tycks ta på allvar).

Även om han skulle komma tillbaka från fronten levande så lär ju inte hans kritik av den ryska armén mildras efter att han har fått uppleva kaoset på nära håll. Och dessutom skulle han ju då återvända med ännu pondus i sina följares ögon. Således är det mest troligt att man kommer försöka ha ihjäl honom på något vis. Antingen genom att de dödar honom själva och skyller på ukrainarna eller genom att röja hans position för fienden och utsätta honom för extrema risker.

Teoretiskt sett kan de så klart även ha skickat honom till fronten för att rapportera om olika påhittade framsteg som den ryska armén gör, men jag är skeptisk. Jag tror att han kommer att dö och att hans död kommer att beskrivas som hjältemodig, ärorik och smockfull av putinistisk symbolik. Men själv kommer han att ligger nedgrävd och bortglömd i ett dike någonstans efter att ha fått käka Makarov på centimeternära håll.

Värt att notera är att Girkin greps på Krim i augusti efter att ha försökt smuggla sig själv till fronten. Han ertappades med falska resedokument och hade vid tillfället rakat av sig sin karaktäristiska mustasch. Att man hindrade honom då kan tolkas som att man inte ville riskera att han tillfångatas av ukrainarna. Att han får åka nu tolkar jag som att man räknar med att han inte skall överleva.

Edit: MH17 var det givetvis, ändrat.
Senast redigerad av Felstavaren 2022-10-17 kl. 14:23.
Citera
2022-10-17, 14:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Skulle NATO inleda ett anfall mot ett stort kärnvapenland som Ryssland? Eller vad är det du menar?

Det är det de sagt hela tiden. "Nato anfaller Ryssland imorgon, Ryssland försvarar sig bara" blah blah blah. Kommer ihåg den där gamla tråden som togs bort med alla jävla muppar som skrek att vi skulle stoppa Nato från att anfalla Ryssland innan det var försent.
Citera
2022-10-17, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De kommunicerar ju så flummigt. Diplomati i ett nötskal. De sa inte explicit "Skickar ni vapen så kärnvapenbombar vi er". Och Sverige frågade inte "Vad menar ni? Bombar ni oss om vi skickar vapen?".
Nu anses det vara väldigt tydligt vad Putin regimen avsåg och menade.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Så vi blir inte mycket klokare på deras doktrin av ryssarnas flummiga hot. Jag anser f ö inte att Sverige skulle ha gått med i NATO där, men det behöver vi inte diskutera.
Jodå, vi har blivit mycket klokare på vad Putin regimen står för och håller på att vakna upp ur den dröm som vi valde att leva i.
Citera
2022-10-17, 14:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Värt att notera är att Girkin greps på Krim i augusti efter att ha försökt smuggla sig själv till fronten. Han ertappades med falska resedokument och hade vid tillfället rakat av sig sin karaktäristiska mustasch. Att man hindrade honom då kan tolkas som att man inte ville riskera att han tillfångatas av ukrainarna. Att han får åka nu tolkar jag som att man räknar med att han inte skall överleva.

Ahh.., detta kände jag inte till. Jo.., då är det nog mera klart. Han förväntas att dö...

Han bör själv ha räknat ut detta. Får se då vad som sker..,"hjältedöden", eller desertera är hans alternativ.
Citera
2022-10-17, 14:17
Medlem
Citat:
Jag börjar tro att detta egentligen bara är tänkt som en avrättning via ombud. Jag har väldigt svårt att se att ryssarna skulle vara villiga att riskera att Girkin blir tillfångatagen. Dels för att han då skulle kunna överföras till Nederländerna och åtalas för nedskjutningen av MH370 (vilken ryssarna hoppas att världen skall glömma om de förhindrar en rättegång från att inledas) och dels för att det hade varit extremt negativt för moralen bland de som följer kriget via ryska milbloggers (vilket är en grupp som Kreml tycks ta på allvar).

Även om han skulle komma tillbaka från fronten levande så lär ju inte hans kritik av den ryska armén mildras efter att han har fått uppleva kaoset på nära håll. Och dessutom skulle han ju då återvända med ännu pondus i sina följares ögon. Således är det mest troligt att man kommer försöka ha ihjäl honom på något vis. Antingen genom att de dödar honom själva och skyller på ukrainarna eller genom att röja hans position för fienden och utsätta honom för extrema risker.

Teoretiskt sett kan de så klart även ha skickat honom till fronten för att rapportera om olika påhittade framsteg som den ryska armén gör, men jag är skeptisk. Jag tror att han kommer att dö och att hans död kommer att beskrivas som hjältemodig, ärorik och smockfull av putinistisk symbolik. Men själv kommer han att ligger nedgrävd och bortglömd i ett dike någonstans efter att ha fått käka Makarov på centimeternära håll.

Ingen dålig analys. Om det skulle bli en rättegång med någon av de huvudmisstänkta på plats skulle det vara ansiktsförlust för ryssarna. Girkin har själv till och med sagt att han känner sig m´"moraliskt ansvarig" men inte tryckt på knappen. Tänk om han skulle stå där och erkände det mesta som Ryssland hela tiden har förnekad.... Rättegång blir det för övrigt hur som helst, med eller utan misstänkta på plats.

PS Det var MH17 de sköt ner. Vore en skräll om de även sköt MH370!
Citera
2022-10-17, 14:18
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är det de sagt hela tiden. "Nato anfaller Ryssland imorgon, Ryssland försvarar sig bara" blah blah blah. Kommer ihåg den där gamla tråden som togs bort med alla jävla muppar som skrek att vi skulle stoppa Nato från att anfalla Ryssland innan det var försent.

Ja propagandan har sagt Nato så många gånger på TV att den genomsnittlige hjon-Ivan tror att Nato redan invaderat Ryssland
1984, Orwell.
Citera
2022-10-17, 14:19
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Ingen dålig analys. Om det skulle bli en rättegång med någon av de huvudmisstänkta på plats skulle det vara ansiktsförlust för ryssarna. Girkin har själv till och med sagt att han känner sig m´"moraliskt ansvarig" men inte tryckt på knappen. Tänk om han skulle stå där och erkände det mesta som Ryssland hela tiden har förnekad.... Rättegång blir det för övrigt hur som helst, med eller utan misstänkta på plats.

PS Det var MH17 de sköt ner. Vore en skräll om de även sköt MH370!

Ah, tack för rättelsen, helt klart en förväxling av mig.
Citera
2022-10-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ah, tack för rättelsen, helt klart en förväxling av mig.
Inte så konstigt. Det var lite väl många flygplan Malaysia Airlines gick och förlorade år 2014......
Citera
2022-10-17, 14:22
Medlem
Taggads avatar
2022-02-24, 19:51
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Tvärtom. Hade inte Nato expanderat i Östeuropa och närmat sig Ryssland, så hade inte Ryssland känt sig tvingat att hindra detta. Enda sättet att stoppa Natos utvidgning är att ta kontrollen över grannländerna. Det som sker nu är alltså framtvingat av Nato, med USA som motor i bakgrunden.
2022-02-24,
Citat:
När angreppet kommer är det för sent. Ryssarna måste ta kontroll över sitt närområde innan Nato har befäst detta. Det kanske inte ens behövs nåt anfall, den dag Ryssland är omringat har de inget annat val än att böja sig för övermakten.
Idag, 13:48
Citat:
Det är ju sant, tills den dag när det inte är sant längre. Med det resonemanget behöver inte vi i Sverige oroa oss över att Ryssland vill expandera sina gränser, för hittills har det inte gällt oss. Vi tar ingen skada av att ryssarna ockuperar Ukraina. Eller Baltikum, eller kanske Finland.
När ryssarna är omringade är det försent att göra något åt saken, därför har de förekommit genom angreppet på Ukraina.

Hade inte Ryssland invaderat Ukraina skulle inte NATOs historiskt stora utvidgning mot Rysslands västliga gräns blivit av, så sluta ljuga om NATO-motivet din tjatande gamla mytoman.
Senast redigerad av Taggad 2022-10-17 kl. 14:29.
Citera
2022-10-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja?

Försvarsmakten måste sköta utbildningen, jag har förklarat i andra inlägg att jag inte var tillräckligt tydlig, du var inte den enda som klaga på mitt svar.

Sen borde Ulf Kristofferson och Ebba få svara på hur lång tid det tar att få 12 archer system operativa i Ukraina och hur det ska gå till.
Citera
2022-10-17, 14:24
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Nu anses det vara väldigt tydligt vad Putin regimen avsåg och menade.

Haha, nej? Det där är bara rundgång. Bara för att du och dina vänner har blivit eniga om vad det betyder, är det inte sant eller tydligt. Det är inte ens tydligt om det är en majoritet. Det är inte ens tydligt om han menade den situationen vi är i nu, eller om han menade "lägga sig i" (vet inte vad han sa på ryska) som i "skicka trupper. Dessutom är inte hotet realiserat, drar du då slutsatsen att det är tydligt att doktrinen är verkningslös?

Eller är du bara en gubbe som gillar att låta som du vet vad du pratar om?
Citera
2022-10-17, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

regeringen kan väl skicka vad dom vill till Ukriana, om man nu vill flytta 12 archer till ukrainska förråd istället för svenska.

Regeringen har hittills alltid inhämtat förslag från Försvarsmakten vad som skulle kunna vara lämpligt att skicka till Ukraina utan att försämra svensk försvarsförmåga.

Joakim Paasikivi tycker t.ex. inte att vi nu skall skicka ett nytt ytterligare system som kräver utbildning snarare kanske komplettera de som redan nu finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in