2022-10-16, 21:08
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4...for_sale-basic

3 mille fr det hr rucklet med inrasat tak, redo att eldas upp. Det r tomten man betalar fr och den borde kosta 50-100 000 kr max dr ute i upplands bro buschen, finns tonvis med skogsomrden att anlgga villatomter och bygga.

SINNESSJUKT.

Det kostar att riva bort huset, s det har ett negativt vrde - kanske 2-300k (eller 2-3m om man tar in Flanders Bygg AB men det verkar ju ondigt ven fast det nstan r sekelskifte).

Men som systemet nu r riggat r en skogspltt med byggrtt vrd x100 jmf med skogspltten bredvid utan byggrtt, s tomten r kanske vrd runt 500k minus rivningskostnaden.
Citera
2022-10-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
En frga. Hmtar Husmask frsljningspriserna frn Booli och rknas ven borttagna objekt som ej blivit slda med i sljstatistiken? Dvs det begrda priset p det oslda objektet blir registrerat som ett frsljningspris?
Ja de tar frn Boolis API. Booli "scrapar" bara Hemnet och liknande sajter. De vet inte om ngot faktiskt blivit slt.

Klickade runt lite p Booli under "slutpriser" och fr lgenheter verkar de stta sista bud som frsljningspris och fr villor g p lagfarter. Tidigare tror jag de gick p sista bud p bgge.

Jag har garanterat fr mig att Booli brukade registrera sista bud eller utgngpris som slutpris oavsett om objektet sldes eller inte. Deras slutpriser var inte desamma som Hemnet slutpriser.

Edit:
Str ju "sld eller borttagen" s ja, de antar sista bud eller utgngspris som slutpris fr iaf lgenheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Sanderss
Mardrm. Stmmer dina frutsgelser s lr vi ju se en jvla monsterdipp. Hoppas inte.
Srskilt som mklare och sljare mrkar lga bud p Hemnet och "pinsamma" affrer inte kommer upp p Hemnet under slutpriser.
Senast redigerad av fittfittan 2022-10-16 kl. 21:18.
Citera
2022-10-16, 21:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Ja de tar frn Boolis API. Booli "scrapar" bara Hemnet och liknande sajter. De vet inte om ngot faktiskt blivit slt.

Klickade runt lite p Booli under "slutpriser" och fr lgenheter verkar de stta sista bud som frsljningspris och fr villor g p lagfarter. Tidigare tror jag de gick p sista bud p bgge.

Jag har garanterat fr mig att Booli brukade registrera sista bud eller utgngpris som slutpris oavsett om objektet sldes eller inte. Deras slutpriser var inte desamma som Hemnet slutpriser.

Edit:
Str ju "sld eller borttagen" s ja, de antar sista bud eller utgngspris som slutpris fr iaf lgenheter.

Srskilt som mklare och sljare mrkar lga bud p Hemnet och "pinsamma" affrer inte kommer upp p Hemnet under slutpriser.
Finns de sljare som ndrar namnet p fastigheten i annonsen fr att komma runt frsljningshistorik. Srskilt ofta r detta om de sjlva kpt huset fr bra mycket mindre n vad dom lagt ut det fr.
Citera
2022-10-16, 21:25
Medlem
Civilizations avatar
Citat:

Edit:

Husmaskpriserna r i s fall totalt intetsgande i en kraftigt sjunkande marknad med f avslut.

Alla som bor i Stockholm och fljer bostadsmarknaden vet att det r fritt fall de senaste mnaderna.
Citera
2022-10-16, 21:35
Medlem
https://www.booli.se/bostad/4263350

Ajaj -1,4 miljoner p 13 mnader..
Citera
2022-10-16, 21:48
Medlem
Citat:
En frga. Hmtar Husmask frsljningspriserna frn Booli och rknas ven borttagna objekt som ej blivit slda med i sljstatistiken? Dvs det begrda priset p det oslda objektet blir registrerat som ett frsljningspris?

Nej bara frsljningar tas upp.
Citera
2022-10-16, 21:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84

Tokbudat upp ngot, sen skiljsmssa eller nt. Kanske de vill gra en exit innan det rasar nnu mer. Nja vem vet, frhoppningsvis brnde de bara tidigare bostadsvinster och kan g vidare till ngot annat.

https://www.bosthlm.se/1633093/handelsvagen-76

Ln p 7k/kvm, alla rntor lggs om under 2022.
Citera
2022-10-16, 21:49
Medlem
Citat:
Husmaskpriserna r i s fall totalt intetsgande i en kraftigt sjunkande marknad med f avslut.

Alla som bor i Stockholm och fljer bostadsmarknaden vet att det r fritt fall de senaste mnaderna.

Runt 75-80% av frra rets avslut. Inte s stor skillnad och mer n nog fr att vara statistiskt skerstllt. Villor gr dock segare
Citera
2022-10-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det kostar att riva bort huset, s det har ett negativt vrde - kanske 2-300k (eller 2-3m om man tar in Flanders Bygg AB men det verkar ju ondigt ven fast det nstan r sekelskifte).

Men som systemet nu r riggat r en skogspltt med byggrtt vrd x100 jmf med skogspltten bredvid utan byggrtt, s tomten r kanske vrd runt 500k minus rivningskostnaden.

lskar dina vrderingar som har absolut noll med verkligheten att gra.
Citera
2022-10-16, 21:52
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Nedgngen verkar ha stannat upp nu.
Gissar p att priserna komma ligga still fram till rsskiftet och sedan brja ka igen.
Sommaren 2023 slr vi nya rekord.
Citera
2022-10-16, 21:53
Medlem
Citat:

Edit:

Det sistnmnda stmmer. Jag har sett massor av villor som slts fr mnader sen men inte finns p booli/hemnet. Men det finns ocks mnga privatpersoner som inte vill att deras frsljningar ska registreras. ven frr nr allt gick hgt
Citera
2022-10-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84

Ja, kpt fr 8 450 000 kr. Mardrm.

Utropspris 7 300 000 kr, fick 7 000 000 kr.

Lr ju bli stryk p 7 miljoner med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in