2022-10-10, 21:55
Medlem
Låter ju inte orimligt att 10—20 år gamla konton skulle ha hackats.

Ju längre tid sen ett konto skapades desto högre risk att samma e-post och lösen återanvänt flera gånger och landat i en lista av hackade uppgifter.

Eller att de skulle ha skapats i en tid när säkerhetstänket va sämre och de föll offer för en vanlig dictionary attack.

Om jag va en hackare som provade ta över konton skulle jag vänta till jag hade en kritisk massa innan jag började spamma. Ifall mitt mål va ekonomisk vinst så måste det ju va viss volym innan man får pengar.
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-10-10 kl. 21:59.
Citera
2022-10-10, 21:59
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Av det lilla som jag såg så var det också konton som var 10-20 år gamla. Envisa jävlar som har hållit på så länge med planeringen.
Det är även nyare konton inblandade. Varit konton skapade så sent som 2020, och vissa har haft hundratals inlägg.
Citera
2022-10-10, 22:25
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugmag-se
Detta stämmer ju iofs in på hela det gänget. Det är hela anledningen att de försöker gnugga sina få hjärnceller tillsammans för att försöka hämnas.

Ja precis, de utgörs knappast av eliten om man uttrycker det försiktigt...

Hur många är det egentligen som hänger på Fria ordet, 5-10 st typ?

Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Det sorgliga är att det är totalt meningslöst i längden. Det är något störande i några timmar, men ändrar inget i slutändan och till slut kommer de få slut på hackade konton. Och hur mycket tid har då de själva slösat på att planera, ruva och tänka på detta som tar ett par knapptryck för moderatorerna att ta bort?

Precis, en normal människa som ogillar något specifikt forum hade ju bara valt att lägga sin tid någon annanstans istället. Det är en slutsats du, jag och alla andra normala människor kan dra på en sekund, men detta utgörs uppenbarligen inte av fullt normala människor. Dessutom har de nog inte mycket annat för sig på dagarna såsom arbete, fritidsintressen eller vänner att umgås med.

De sitter väl hemma och är sura över att välden inte förstår deras storhet och har någon fantasi om att ifall de hämnas på de som "förtrycker" dem kommer andra se det och resa sig och förena sig med dem och upphöja dem till sina ledare eller något annat förvirrat.
Citera
2022-10-11, 02:32
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Smeknamnet säger mig ingenting om vem/vilka som ligger bakom. Har du läst vad Fria Ordets admin skrev?

Han är visst jävligt sur på Jan Axelsson.
Ja, FOs admin blir alltid överdrivet upprörd. Ungefär som när någon som blivit tagen med handen i kakburken slår ifrån sig och blir överdrivet aggressiv mot personen som ertappade honom.
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja precis, de utgörs knappast av eliten om man uttrycker det försiktigt...

Hur många är det egentligen som hänger på Fria ordet, 5-10 st typ?
Ja, 5-10 aktiva medlemmar. Och varenda en har blivit avstängd från Flashback för att de är för dumma för att följa de enkla reglerna som finns här.
Citera
2022-10-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ja, 5-10 aktiva medlemmar. Och varenda en har blivit avstängd från Flashback för att de är för dumma för att följa de enkla reglerna som finns här.

Under de senaste 30 dygnen så har användarna postat 50 inlägg, varav 30 stycken av dem den senaste veckan under spamattackerna.

Forumet har funnits i 4 år och användarna postar i snitt 1 inlägg per dygn. Det är ju bara att lägga ner skiten.
Citera
2022-10-11, 15:28
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Under de senaste 30 dygnen så har användarna postat 50 inlägg, varav 30 stycken av dem den senaste veckan under spamattackerna.

Forumet har funnits i 4 år och användarna postar i snitt 1 inlägg per dygn. Det är ju bara att lägga ner skiten.
Man kan ju undra varför aktiviteten ökar varje gång en spamattack kör igång.
Men ja, det är väldigt dött där. Mycket sker genom PM.
Citera
2022-10-11, 16:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

OK tack, som jag misstänkte alltså.

Med tanke på att det finns mängder av missbrukare, psyksjuka, förståndshandikappade, foliehattar m.fl. som inte blir bannlysta här säger det nog en hel del om nivån de ligger på.

Citat:
Man kan ju undra varför aktiviteten ökar varje gång en spamattack kör igång.
Men ja, det är väldigt dött där. Mycket sker genom PM.

Fast det är ju i och för sig inget bevis på att någon där ligger bakom detta. När något stort sker i världen, t.ex. i Ukrainakriget, är det ju många som går in på Flashback för att läsa mer om det, detta innebär ju inte att någon på Flashback är inblandad eller har någon insideinf. På samma vis kan ju ljushuvudena på FO läsa här och när en spamattack inträffar går de in på FO för att se om någon vet något, eller minst lika troligt påstår sig veta något för att leka betydelsefull i sin interna lilla grupp.
Citera
2022-10-11, 16:51
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Fast det är ju i och för sig inget bevis på att någon där ligger bakom detta. När något stort sker i världen, t.ex. i Ukrainakriget, är det ju många som går in på Flashback för att läsa mer om det, detta innebär ju inte att någon på Flashback är inblandad eller har någon insideinf. På samma vis kan ju ljushuvudena på FO läsa här och när en spamattack inträffar går de in på FO för att se om någon vet något, eller minst lika troligt påstår sig veta något för att leka betydelsefull i sin interna lilla grupp.
Inget jag skriver eller påpekar är menat att ses som bevis i sig självt. Varje enskild sak kan såklart ha miljontals olika möjliga förklaringar om man tittar på det i ett vakum.
Citera
2022-10-14, 23:48
Medlem
Kan modsen lägga in ett filter för repetitiva eller snabb följd av meddelanden
Citera
2022-10-14, 23:50
Medlem
ArgusOnes avatar
Dags igen då. Går det inte att råda bot på spamskiten?
Citera
2022-10-15, 15:29
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Dags igen då. Går det inte att råda bot på spamskiten?

Vi har vidtagit åtgärder sedan ett tag tillbaka. Attacken igår kväll blev ytterst begränsad och gick nog dom flesta helt förbi.

admin5
Citera
2022-10-16, 21:09
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Vi har vidtagit åtgärder sedan ett tag tillbaka. Attacken igår kväll blev ytterst begränsad och gick nog dom flesta helt förbi.

admin5

Jo kudos, det gick över fortare. Antar även att fler ledsnat och anmäler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in