2022-10-16, 10:59
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det handlar inte om man är skötsam eller inte.
Det handlar om det finns RISK för att man missköter sig.

Dvs det görs en subjektiv bedömning om det kan "bli problem i framtiden".

Vandelsprövning innebär att ekonomi synas i sömmarna, och då räcker det inte kolla betalningsanmärkningar, utan man gör en grundlig genomgång, man kontrollerar umgänge, umgås man t.ex. med någon som är eller varit brottsaktiv (t.ex. är gift med en sådan eller har sådan som anhörig) eller om man bor på en adress som innebär risk för att man dras in i kriminalitet...

ja då får man inte vapenlicens. Även om man är 100% laglydig rakt in i kärnan. Ser man att en person t.ex. har alkoholproblem eller spelproblem så "tittar man in i framtiden" och ser att personen kan bli en problemmänniska, och neka vapenlicens.

Det är SÄPO som t.ex. kontrollerar ekonomin när någon söker vapenlicens. Den kontrollen görs under kulissen, inget man får se eller får reda på.
Precis, detta har givetvis inte vänstern haft några problem med.
Citera
2022-10-16, 16:18
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av und-med
Jag kanske har lite mer tålamod än vad du verkar ha. Du har möjligtvis inte hört talas om likhet inför lagen? Att sen påföljden kan variera är en annan sak.
Icke-medborgare och medborgare är inte lika inför lagen. Om de var det skulle det inte existera något som hette medborgarskap.
Citera
2022-10-17, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
SD har fått igenom kravet om att utreda möjligheten att utvisa utländska medborgare på grund av ”bristande vandel”.

”Med bristande vandel avses förhållanden såsom bristande regelefterlevnad, association med kriminell organisation, nätverk eller klan, prostitution, missbruk, deltagande i våldsbejakande eller extremistiska organisationer eller miljöer som hotar grundläggande svenska värden eller om det i övrigt föreligger otvetydigt konstaterade anmärkningar i fråga om levnadssättet”.

Detta känns inte bra.

Mycket bra, med en sådan lag skulle t ex Kent Ekeroth kunna utvisas hem till Kazakstan eller Polen eller var den vandrande juden nu hör hemma
Citera
2022-10-17, 04:29
Medlem
Citat:
Jag kanske har lite mer tålamod än vad du verkar ha. Du har möjligtvis inte hört talas om likhet inför lagen? Att sen påföljden kan variera är en annan sak.

Jösses, tror du alla i hela världen har samma rättigheter i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Icke-medborgare och medborgare är inte lika inför lagen. Om de var det skulle det inte existera något som hette medborgarskap.

Precis.
Vänstertomtarna fattar verkligen ingenting.
Citera
2022-10-17, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
SD har fått igenom kravet om att utreda möjligheten att utvisa utländska medborgare på grund av ”bristande vandel”.

”Med bristande vandel avses förhållanden såsom bristande regelefterlevnad, association med kriminell organisation, nätverk eller klan, prostitution, missbruk, deltagande i våldsbejakande eller extremistiska organisationer eller miljöer som hotar grundläggande svenska värden eller om det i övrigt föreligger otvetydigt konstaterade anmärkningar i fråga om levnadssättet”.

Detta känns inte bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Gamer007
Tycker det känns mycket bra. Det är en bra ide att utvisa kriminella, prostituerade och gängmedlemmar.

Sedan att det förmodligen inte går att göra i praktiken, eftersom andra generationens invandrare är mer kriminella än första, och vanligtvis är svenska medborgare, är en annan sak.

Men tanken är god.
Det verkar en aning rättsosäkert och lite apartheidvarning om det t.ex ska vara tillåtet att erbjuda prostitution om du är svensk, men om du är invandrad blir du utvisad. För något som inte ens är olagligt.

Och vad räknas som "samröre med kriminella"? Om jag har grillat med grannen vars tonårspojk senare åkte fast ned en 5:a grönt, blir jag utvisad då, eller gäller detta bara om jag är mörkhyad?

Svenska A-lagare som tigger ihop mynt till en Pripps X-strong, ska de också utvisas?
Citera
2022-10-17, 06:29
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det verkar en aning rättsosäkert och lite apartheidvarning om det t.ex ska vara tillåtet att erbjuda prostitution om du är svensk, men om du är invandrad blir du utvisad. För något som inte ens är olagligt.

Och vad räknas som "samröre med kriminella"? Om jag har grillat med grannen vars tonårspojk senare åkte fast ned en 5:a grönt, blir jag utvisad då, eller gäller detta bara om jag är mörkhyad?

Svenska A-lagare som tigger ihop mynt till en Pripps X-strong, ska de också utvisas?

Vart ska du utvisa svenska A-lagare då?

Svenska kriminella är Sveriges ansvar och problem. Invandrade kriminella är det inte.

Förstår du verkligen inte en sån simpel skillnad?
Citera
2022-10-17, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary

Ta det säkra för det osäkra, kan de inte styrka god vandel ska invandrare ut.
Citera
2022-10-17, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Jösses, tror du alla i hela världen har samma rättigheter i Sverige?

Precis.
Vänstertomtarna fattar verkligen ingenting.

Rättigheter kan sågas vara av typen rätten till en saklig prövning, eller exempelvis oskuldspresumptionen. Det skulle jag vilja påstå är exempel på rättigheter. Att exempelvis inte straffa någon som någon annan eventuellt skulle bli straffad för har ingenting med rättigheter att göra.

Alltså är ett resonemang om olika rättigheter inte relevant.

Grunden för den här diskussionen är "Utvisning på grund av bristande vandel" Juridiskt sett är bristande vandel, saker som man möjligtvis tidigare har straffats för, eller så som det formulerats i Tidöavtalet att man tillhör någon misshaglig grupp, eller kan tänkas ställa till det, är tjatig eller kolerisk etc.

Grundfrågan är om det är rätt att i förebyggande syfte förvägra personer medborgarskap eller uppehållstillstånd för handlingar som inte betraktas som ett brott om en Svensk medborgare hade utfört samma handlingar.

Mig veterligt kan man inte dömas för samma brott två gånger, och skulle det vara så blir ju paradoxalt nog fängelsestraff helt meningslösa - meningen med straff är ju att efter de är avtjänade har man betalat sin skuld till samhället. Dessutom har personen varit inlåst och inte kunnat ställa till det ytterligare, vilket i sig är kan vara ett plus i det stora hela.

Detta är inte argument för att man skall strunta i att lagföra brott, eller för den delar frånhända sig möjligheten att utvisa personer som begår brott.
Citera
2022-10-17, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe

Det tror jag inte att du har helt rätt i. Medborgarskap innebär väldigt många andra saker än vilka straff som utdöms. Dessutom handlar den här diskussionen om Utvisning på grund av bristande vandel, inte om personen ifråga har begått brott som den skall dömas för och vilken påföljden skall bli.

.
Citera
2022-10-17, 08:05
Medlem
Om det varit i USA å du ägna dig åt kriminalitet ??hur länge hade du fått stanna i landet då ??
Citera
2022-10-17, 08:07
Medlem
Citat:
Rättigheter kan sågas vara av typen rätten till en saklig prövning, eller exempelvis oskuldspresumptionen. Det skulle jag vilja påstå är exempel på rättigheter. Att exempelvis inte straffa någon som någon annan eventuellt skulle bli straffad för har ingenting med rättigheter att göra.

Du begår felet att betrakta ett avslag om att få stanna i Sverige som ett straff men så är det inte. Det är ingen rättighet för alla att få bo i Sverige precis som du inte har någon rättighet för att få bo i alla andra länder.

Länder har full rätt att ställa vilka krav de vill för att tillåta utlänningar att få vistas i landet samt hur lång tid de får göra det.
Citera
2022-10-17, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Du begår felet att betrakta ett avslag om att få stanna i Sverige som ett straff men så är det inte. Det är ingen rättighet för alla att få bo i Sverige precis som du inte har någon rättighet för att få bo i alla andra länder.

Att få ett avslag på en asyl- eller uppehållstillståndansökan är ju inte frågan. Frågan behandlar skälen till ett nekande eller återkallande av upphållstillstånd, som nog är den viktigare delen av av det hela.

Länder har full rätt att ställa vilka krav de vill för att tillåta utlänningar att få vistas i landet samt hur lång tid de får göra det.

Detta instämmer jag i, men problemet är ju att människor skall kunna nekas uppehållstillstånd på godtyckliga grunder. Det är uppenbart rättsosäkert och juridiskt oförutsägbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in