Citat:
Ursprungligen postat av
Firesnake
Jag var både ödmjuk och nertaggad. Klart man måste ha förståelse för att allas kunskap är på olika nivå.
Men när nån skriver i tråden: ”att det står en skåpbil där betyder tyvärr att de hittat en kropp” derailar det tråden pga totalt falsk information baserat på nån joppes gissningar.
Största problemet är dock inte att sånt derailar trådar och sprider felaktig information om polisens och kriminalteknikers arbetsrutiner, utan i fall som dessa blir spridande av felaktig information om att en död kropp har återfunnits dessutom oetiskt då trådarna ofta följs av bekanta, vänner och anhöriga till BO.
En betydligt skarpare ton än den jag använde hade därför varit mer på sin plats.
Du reggade ju ändå ditt konto för 10 år sedan, gott om tid att lära sig hur trådar som denna funkar på flashback och hur man sållar bland all skit kan man tycka.
Och nej, random kommentarer och spekulationer derailar inte någon tråd, även om det kan få vissa användare att tappa spåret. Tvärtom är all info välkommen, vi vet alla att 90% av det som skrivs kommer att vara utan värde men mitt bland allt mos finns det intressant information. Och intressant information får alltid fäste oavsett hur mycket skräpinformation det ligger bland. Så att avskräcka användare från att presentera information eller spekulera i teorier är inget vi ska göra, hur knasigt det vissa skriver än framstår - för känner folk att det inte är någon mening att skriva av rädsla för att bli idiotförklarad så kommer vi förr eller senare gå miste om något viktigt. Då är det bättre att lugnt debunka det eventuellt felaktiga som läggs fram.