Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-09, 13:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Jag säger inte att frågan om vem som var Sveriges första statsminister var lätt men för oss som spelar Quizkampen har fått den frågan ett antal gånger . Synd dock att hon inte var såpass säker .

Om man kommer ihåg något från sin skolgång så var den frågan lätt, men det beror kanske på när man gick i skolan?
Citera
2022-10-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om man kommer ihåg något från sin skolgång så var den frågan lätt, men det beror kanske på när man gick i skolan?
Allt man lärt sig under skoltiden etsar sig ju inte fast i all oändlighet .
Citera
2022-10-09, 20:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Allt man lärt sig under skoltiden etsar sig ju inte fast i all oändlighet .

Sveriges första statsminister är en enkel kunskap som man bör ha lagt på minnet. Det hör till allmänbildningen.
Citera
2022-10-09, 20:55
Medlem
Citat:
Sveriges första statsminister är en enkel kunskap som man bör ha lagt på minnet. Det hör till allmänbildningen.

Nu kunde jag frågan om Sveriges första statsminister då jag spelar Quizkampen och fått den frågan flera gånger där . Annars är jag dock inte säker på att jag kunnat det
Citera
2022-10-10, 05:47
Medlem
Nord88s avatar
Citat:

Citat:

Jag trodde att det var Posse då namnet satt sig och jag visste att det var långt tillbaka i tiden.

Jag har inget minne av att jag fått lära mig någon 1800-tals historia på så pass detaljerad nivå i skolan. Kan generell politisk utveckling och kungarna i ordningsföljd men just statsministrar från den tiden har jag av någon anledning inte stött på så ofta.
Citera
2022-10-10, 10:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Jag trodde att det var Posse då namnet satt sig och jag visste att det var långt tillbaka i tiden.

Jag har inget minne av att jag fått lära mig någon 1800-tals historia på så pass detaljerad nivå i skolan. Kan generell politisk utveckling och kungarna i ordningsföljd men just statsministrar från den tiden har jag av någon anledning inte stött på så ofta.

Nu kan jag väl inte påstå att Sveriges första statsminister ska betecknas som »1800-tals-historia på detaljerad nivå«. Det handlar snarare om milstolpar i Sveriges utveckling. Arvid Posse hade jag ärligt talat aldrig hört talas om, åtminstone inte så att det minnet satt sig. Varför i herrans namn tror du att du känner till Posse?
Citera
2022-10-14, 19:45
Medlem
Grannyra idag. Fan
Citera
2022-10-14, 19:57
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Grannyra idag. Fan
Ja det är skit. Kunde lika gärna hoppat kvällens program.
Citera
2022-10-15, 19:33
Medlem
DyslexiKungens avatar
Loui stjärnan ser väldigt smart ut
Citera
2022-10-15, 19:34
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Loui stjärnan ser väldigt smart ut
Ironi är en svår konst
Citera
2022-10-15, 19:42
Medlem
Den här deltagaren lever farligt. Brände 2 livlinor på 100000-frågan och tog sig vidare med ett nödrop då stjärnorna svarade rätt efter stor tvekan . Han hade verkligen tur där .
Citera
2022-10-15, 19:42
Moderator
Dr Kings avatar
Anton klantade till sig när han tog ”byt fråga” när han egentligen kunde att svaret var Bergen-Belsen. Frågan han bytte till blev ännu svårare för honom och han tvingades bränna ännu en livlina (trots att han även där hade rätt svar Paulus på känn).

Skillnaden mellan dem som går därifrån med en mille och de som får lämna med 250 till 500 papp är ju att de inte är tillräckligt säkra på sig själva utan bränner livlinor när de är 90% säkra. Å andra sidan skulle det ju givetvis vara snopet att åka ut på 75 000 eller liknande med alla 4 livlinorna kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in