Citat:
Ursprungligen postat av
bergsturk
Det finns åtminstone tre versioner.
Den första är den som många har läst i skolan. Den var något censurerad, av Otto Frank sägs det, och den innehåller inget snusk utan som max några trånande betraktelser av äldre pojkar.
Sedan kom det en version på nittiotalet där AF bland annat skrev om sitt könsorgan.
Sedan kom det för några år sedan en ytterligare version där man nu plötsligt "hittat" några överklistrade sidor, som innehåller mer snusk, fräckisar etc.
Jag vill minnas att man läste en av de tidigare versionerna på gymnasiet, i vart fall om man gick Natur eller Samhällsvetenskaplig inriktning i någon mening. Men det var som sagt några årtionden sedan nu. Det ingick då i någon meningen i allmänbildningen att göra det.
Däremot kan jag inte påminna mig om att jag ansåg efter att ha läst den då att AF var speciellt kåt eller sexualiserad i någon mening. Det fanns några bitar här och där när hon funderade över sin egen kropp och menstruation osv. Men inget mer än så. Tolkar RF det som om att hon vår kåt och sedeslös säger det nog mer om henne själv. Tittar man på de bilderna hon lägger ut av sig själv är det hela nog mer av en självbetraktelse alternativt att man ser och tolkar vad man vill tolka utifrån sitt eget perspektiv.
Den sista versionen, med de återfunna sidorna som varit igenklistrade tidigare, finns vad jag vet inte i tryck för allmänheten. De är inte med i de böckerna de brukar dela ut eller sälja. Men där är det lite iakttagelser av prostituerade, bordeller och annat. Tydligen skall pappa Otto varit på bordell i Paris. Hur hon vetat om det kan man fråga sig, är det sådant pappor talar om för sina barn? Lite sexskämt om madrasserna i Wehrmacht. I annat är det mest att en liten flicka som noterar att pojkar är intresserade av flickor, vilket inte bör vara chockerande för någon. I någon mening visar det bara hur lite saker och ting förändras.
I någon mening brukar RF vara rätt kul, det är onekligen så att trolla vänster är hennes grej. Det verkar som sagt inte krävas så mycket. "Helg seger" grejen var extremt kul i den meningen. Men ibland så kanske hon borde använda sin mun och sina fingrar till annat än att twittra om små döda judiska flickor och deras eventuella sexualitet.