2022-10-15, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Då är vi där igen i detta återkommande argument att USA vill ha kriget och är vinnarna. Det betyder en av två saker:
1) Putin går USA:s ärenden
2) Putin är en total idiot

Vilket alternativ tror du är korrekt? (bägge kan ju såklart vara korrekta samtidigt).

Kan man inte rösta på båda dom två alternativen?

För det är ju ju mest troligt.
Citera
2022-10-15, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Hej!

Ramlade över detta inlägg, blev intresserad, läste ett par av dina inlägg bak, och såg att du har en riktigt oskön attityd. (Vilket du definitivt inte är ensam om)

Du har aldrig reflekterat över att det är ganska fånigt att försöka göra sig lustig över ett allvarligt hot? Förstår du skillnaden mellan att stödja Ryssland’s invasion och att ta hotet på allvar? Att håna och förminska Rysslands stridsvärde tyder på okunskap, visst de har brister och det går naturligtvis inte perfekt, men att underskatta dem är direkt farligt.

Jag vet inte vad du har för insyn i svenska försvarsmakten? Men det känns som du inte har erfarenhet att förstå eller kunna föreställa dig hur det känns när det smäller i närheten. (Få i Sverige har den erfarenheten såklart).

Ta och fundera på vart du får din information, och hur den eventuellt är vinklad, (finns det någon anledning att förställa något på ett särskilt sätt? Och vem tjänar på det?) fundera på om det inte är bättre att se på saker objektivt och nyanserat?

Kanske om vi i väst hade hört Rysslands sak och tagit den på allvar innan konflikten bröt ut hade den kunnat undvikas?

Edit: tillägg, jag ser nu att detta inlägg inte bara gäller dig utan flera i tråden. (har inte läst i den tidigare för den är så massiv)
Förövrigt missade du en liten liten detalj i din mässa du höll där. Well, åtminstone en liten sak som får resten utav dina påståenden gällande mitt vara att blil lite obsoleta. Jag är inte svensk, jag bor inte i Sverige och ännu mindre har jag ägnat något tid till svensk VÄRNPLIKT. Så då kanske du kan ta dina progressiva varningar till dem som berörs utav ditt ödmjuka sätt att förklara hur folk skall bete sig där "det smäller" och hålla dem till den sfären som behöver denna kunskap. Sålänge du inte spaltar upp det med 1., 1.1, 1.4 så är nog de flesta tacksamma för din erfarenhet gällande "smällar". Under tiden så hoppas jag du tycker det är ok att jag helt sonika håller mig till den retarderade invasionen som Ryssland har bringat an Ukraina. Tack och lycka till där ute i barackerna
Citera
2022-10-15, 16:57
Medlem
Lawlines avatar
64700 döda rySSnaZZar + 50% av de sårade så blir det 161 750 döda. Inte undra på att rySSnaZZarna måste mobilisera 300 000 till . Inte kul att ligga i fält och bli sårad för troligen så lämnar "kamraterna" en till sitt öde.

Citat:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/10/15/7372069/
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/10/15/7372069/
Citera
2022-10-15, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Då är vi där igen i detta återkommande argument att USA vill ha kriget och är vinnarna. Det betyder en av två saker:
1) Putin går USA:s ärenden
2) Putin är en total idiot

Vilket alternativ tror du är korrekt? (bägge kan ju såklart vara korrekta samtidigt).
Som jag läste i en artikel i Washington Post strax före invasionen hade USA en win-win: antingen backade Putin, släppte in Ukraina i NATO och vart än mer inringad, eller också anföll han Ukraina och då skulle USA se till att Ryssland blödde så de skulle förlora på det sättet.

Förvisso är Putin också en idiot som inte hade koll på hur inkompetent hans militär var eller hur mycket Ukraina rustat sedan 2014. Ville han så gärna ha Luhansk och Donetsk skulle han kört vidare redan då.
Citera
2022-10-15, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Jag är städare. Men vad har det med tråden att göra? Men allt från wettex till rotborstar och gummiskrapor är min glädje i vardagen. Ha det fint nu och tillbaks till trådens ämne.

Här hittade jag en länk som förklarar både Ukrainas medel likt mina egna. Håll till godo min herre

https://www.youtube.com/watch?v=sfmAeijj5cM

”Nej. Att förminska rysslands stridsvärde är något som kommer sig som naturligt utfall utifrån både mitt yrke samt hur de SJÄLVA visat detta vara vad det är.”

Det var ju du som tog upp yrke, jag blev nyfiken. Tänkte att du kanske hade insikt.
Citera
2022-10-15, 17:01
Bannlyst
Citat:
”Nej. Att förminska rysslands stridsvärde är något som kommer sig som naturligt utfall utifrån både mitt yrke samt hur de SJÄLVA visat detta vara vad det är.”

Det var ju du som tog upp yrke, jag blev nyfiken. Tänkte att du kanske hade insikt.

Är det nägon som orkar bry sig om du är "grillmästare"?

Upp med videos eller annars har det aldrig hänt.
Citera
2022-10-15, 17:04
Bannlyst
För er som "bara" har att hantera ordinär säkerhet:

https://ebuildersecurity.com/sv/myndighet/?utm_source=google&utm_medium=cpc?utm_campaign=C4& utm_campaign={campaingnid}?service=GOV&gclid=CjwKC AjwtKmaBhBMEiwAyINuwL8tsFqZmZZyxJs6iNGFOCKvUN8hq_B FxuwphNhu1_DvELKeXbw7ehoCzukQAvD_BwE

För er som hanterar "skyddsvärd" information;

https://sakerhetspolisen.se/verksamheten/sakerhetsskydd.html

Alternativt försvarsmaktens:

https://kryptera.se/assets/uploads/2017/11/must-krav-pa-godkanda-sakerhetsfunktioner-version-3-1.pdf
Senast redigerad av Invektiv72 2022-10-15 kl. 17:08.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Förövrigt missade du en liten liten detalj i din mässa du höll där. Well, åtminstone en liten sak som får resten utav dina påståenden gällande mitt vara att blil lite obsoleta. Jag är inte svensk, jag bor inte i Sverige och ännu mindre har jag ägnat något tid till svensk VÄRNPLIKT. Så då kanske du kan ta dina progressiva varningar till dem som berörs utav ditt ödmjuka sätt att förklara hur folk skall bete sig där "det smäller" och hålla dem till den sfären som behöver denna kunskap. Sålänge du inte spaltar upp det med 1., 1.1, 1.4 så är nog de flesta tacksamma för din erfarenhet gällande "smällar". Under tiden så hoppas jag du tycker det är ok att jag helt sonika håller mig till den retarderade invasionen som Ryssland har bringat an Ukraina. Tack och lycka till där ute i barackerna

Då får jag passa på att berömma din svenska i skrift!

Jag är svensk men bor dock inte kvar, och ja mina erfarenheter kommer från värnplikten och hemvärnet, och det har gett mig ett perspektiv på att det är fan inte najs när en stridsvagnsmima smäller, eller 12 cm GRK.

Så konflikt är inte önskvärt och fiender är inte att underskatta.
Citera
Medlem
Citat:

Insikt gällande mitt yrke? Ja, jag har trillat ett antal gånger på min egen mopp. Utöver det så gick vajern av en gång när jag skulle skura en bergssida i Nicaragua. Jo, lite insikt har jag och därför kan jag också se skillnaden på en riktig mirakeltrasa och en rysk handduk utav flanell. Men som sagt - Nu håller vi oss till det rent militäriska nederlaget i Ukraina och inte hur jag har lärt mig hantera både svamp och trasa för ändamålets skull. Ha det nu fint och skapa en studiecircel om hur man förhåller sig till "smällar". Jag svarade dig förövrigt med en länk innan, och de är alltid understödd fakta som du vet. Svabba lugnt och ta vara på dig och dina lärjungar
Citera
2022-10-15, 17:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Bakhmut ska vara på väg att bli inringad av hela Mordor just nu. Kommer mycket konflikterande uppgifter men sammantaget verkar det vara prekärt läge för Ukrainska styrkor där. Läget ska ha försämrats avsevärt de senaste dygnen. Mycket pekar på att Ukraina gör en rejäl push mot Kherson nu, situationen ser väldigt allvarlig ut för Ryssland där. Min teori är att Ryssland vill kompensera och visa upp en vinst i Bakhmut innan Ukraina eventuellt tar över staden Kherson. Detta skulle stärka moralen hos orkerna så att man tåls stå emot lite längre vilket ger hopp om förstärkning.

Bakhmut är enligt bedömare strategiskt mycket vitkigare än Kherson som har förlorat sin roll på sistone. Så här tror jag Ukraina gör bort sig om de mister bakhmut
Citera
2022-10-15, 17:19
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Ettersom det kun er India som har BrahMos missiler så kan vi trygt si at dette IKKE er sant.

Nej du har fel.

Citat:
The BrahMos (also designated as PJ-10)[15] is a medium-range stealth[10] ramjet supersonic cruise missile that can be launched from submarine, ships, aircraft or land, notably being the fastest supersonic cruise missile in the world.[16] It is a joint-venture between the Indian Defence Research and Development Organisation (DRDO) and the Russian Federation's NPO Mashinostroyeniya, who together have formed BrahMos Aerospace.[17] It is based on the Russian P-800 Oniks supersonic anti-ship cruise missile.[18] The name BrahMos is a portmanteau formed from the names of two rivers, the Brahmaputra of India and the Moskva of Russia
.

https://en.wikipedia.org/wiki/BrahMos
Citera
2022-10-15, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Bakhmut är enligt bedömare strategiskt mycket vitkigare än Kherson som har förlorat sin roll på sistone. Så här tror jag Ukraina gör bort sig om de mister bakhmut

Vilka bedömare? Någon källa eller hittar du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in