2022-10-07, 08:43
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Totalt hjärnsläpp.

"Digestible"

Om man på svenska vill säga "den här informationen är ..digestible.. även för blabla"

Vilket ord letar jag efter? Lättsmält dyker upp i huvudet men vill minnas att det ska finnas ett annat väldigt bra ord i sådana här sammanhang.

Längre version hade kunnat vara "enkelt att ta till sig även för.."

Men fan, helt säker på att det är ett ord jag glömt som passar in perfekt här!

Är det kanske "uthärdlig" du tänker på?
Citera
2022-10-07, 10:21
Medlem
Lättillgänglig?
Citera
2022-10-07, 11:34
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Men visst, Ers nåder är korrekt pluralisform för Ers nåd om du nu prompt måste använda det tilltalet.

SAOB anger även edra nåder, deras nåder: Gud gifve edra nåder / En fröjdefull och lycklig dag!
Citera
2022-10-07, 11:55
Medlem
johanponkens avatar
STÖTTA ↔ STÖDA
Jag undrar över stötta vs stöda. Lite mer faktiskt över (över?) det allra senaste bruket i OBS välskriven text.
Han lördag-kl8-killen Henrik väljer att säga "stötta mig"
För mig låter detta mer som att nånting håller på att falla ihop och behöver omdelbar och tillfällig hjälp.
Medan stöd är något mer även mer mänskligt än mekaniskt.
Basis:
https://frageladan.isof.se/visasvar.py?sok=stötta&svar=52719
https://frageladan.isof.se/visasvar.py?sok=sötta&svar=28099
- (förresten, kan nån be dem datumsätta svaren, för det är fan inte säkert att använda annars)
https://web.archive.org/web/20150704003828/www.svd.se/stod-for-bade-stodja-och-stoda
Citera
2022-10-07, 12:09
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
STÖTTA ↔ STÖDA
Jag undrar över stötta vs stöda. Lite mer faktiskt över (över?) det allra senaste bruket i OBS välskriven text.
Han lördag-kl8-killen Henrik väljer att säga "stötta mig"
För mig låter detta mer som att nånting håller på att falla ihop och behöver omdelbar och tillfällig hjälp.

Stötta är avlett från participformen av stödja (stött), och därmed en synonym. Observera att det heter stödja, inte *stöda – det senare är dialektalt (08).
Citera
2022-10-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Lättillgänglig?

Nu börjar det verkligen brännas här! Kan nog bli så att det blir detta ord jag landar på!

Tack till övriga som kommit med förslag, superbra förslag allihop.
Citera
2022-10-07, 13:52
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Du har sannolikt rätt här.
Medan stödja och stötta har i någon mening likadan betydelse, så har det senare en mer konkret och akut innebörd än det förra, som kan användas abstrakt och även om hjälp utan att den ska måsta behövas eller efterfrågas.

Verbet stödja är bildat till eller parallellt med substantivet stöd, som används både konkret och abstrakt. Man kan luta en sak mot ett stöd, men man kan också få studiestöd, och även verbet ensamt kan användas om båda typerna av stöd.

När det å andra sidan gäller stötta, så säger min språkkänsla att det bara kan användas i situationer där stödet är till för för att undvika kollaps eller haveri, och att det inte kan användas med människor som objekt. Typsikt tänker jag på att stötta något som håller på att falla omkull, exempelvis en flaggstång (som förlorat sitt stöd), en vägg eller en hässja som är ranglig. (Det senare stöttandet görs f ö med en stötta, närmare bestämt en hässjestötta.)
Jag skulle ha gissat på att verbet stötta bildats just av substantivet stötta, men Hellquist anger det tyska stützen (i medellågtysk form) som ursprung. Hur som helst är stötta sekundärt till eller senare än stödja.

Jag skulle alltså säga att den användning du sett, om att någon uppmanar andra att stötta honom, som felaktig (om det inte är frågan om akut hjälp mot t.ex. hotande hemlöshet) eftersom människor enligt verbets mer strikta användning inte kan stöttas, men däremot stötta. Om jag själv skulle använda stötta med en person som objekt, så skulle det vara metaforiskt i en oegentlig användning och sannolikt med en lätt ironisk ton. Människor kan bara stödja (med eventuellt undantag för överförfriskade personer som behöver stagas upp med något som förhindrar hotande fall).

Annars är jag överens med Siv Strömqvist om skillnaden mellan stödja/stöda och stödjer/stöder, men jag skulle vilja gå lite längre och säga att för egen del formen stöda är utesluten (och fel) medan formen stöder är acceptabel, men sämre.

När hon senare beskriver hur hon använder formerna med och utan j olika
Jag ”stödjer” mig i min forskning på andras utsagor, men om jag är ute och vandrar ”stöder” jag mig på en käpp.
undrar jag om det inte här är frågan om en generell skillnad i stilnivå, när man beskriver å ena sidan vardagliga, men å den andra akademiska situationer.
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Stötta är avlett från participformen av stödja (stött), och därmed en synonym. Observera att det heter stödja, inte *stöda – det senare är dialektalt (08).
Den typen av verbbildning – dvs. av participen – är så vitt jag vet väldigt ovanlig, om den alls förekommer. (Ge gärna andra exempel!)
Hellquist anger som sagt det lågtyskans stutten som etymologi.
Synonymer är ord alltid bara i relativ mening – möjligen i svenskan med undantag av paret båda/bägge, som anses kunna bytas mot varandra i alla situationer utan att förändra stilnivå, geografi, innebörd, vanlighet eller något annat som alltid annars varierar mellan synonyma ord.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2022-10-07 kl. 14:21.
Citera
2022-10-07, 14:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
SAOB anger även edra nåder, deras nåder: Gud gifve edra nåder / En fröjdefull och lycklig dag!
Det är är ju strängt taget grammatiskt mer logiskt, men är i praktiken lite ålderdomligare. Ers nåd säger man ju i praktiken knappast längre, men om man idag ska hålla tal med kungaparet närvarande, börjar man nog med E(de)rs Majestäter! inte med E(d)ra Majestäter!. Det kan vara så att invektivtypen Era jädrans luspudlar! har gjort folk mindre benägna att använda e(d)ra i högtidliga sammanhang.
Citera
2022-10-15, 12:18
Medlem
Var kommer ordet "palla" ifrån?

Då menar jag i betydeslen "orka". "Jag pallar inte". Jag har sökt på nätet men inte hittat något.
Citera
2022-10-15, 12:23
Medlem
HLundborgs avatar
Kan inte bidra med någon förklaring här, vill bara tillägga att åtminstone i Skåne kan palla antingen betyda orka som TS skriver, alternativt att palla t.ex. äpplen, det vill säga att olovligen ta äpplen från någon annans trädgård.
Citera
2022-10-15, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Då menar jag i betydeslen "orka". "Jag pallar inte". Jag har sökt på nätet men inte hittat något.

Asså en "pall" e ju en sån där stol utan ryggstöd. Så det kanske betyder att man vill sitta ner ett tag och inte springa mot ett pistol-skott mot tinningen.
Citera
2022-10-15, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen

https://svenska.se/tre/?sok=palla&pz=1

Det är belagt sedan 1912 då det dyker upp i texten Stockholms förbrytarspråk och lägre slang av Arthur Thesleff, så det verkar vara ett slangord från samhällets lägre skikt.

Det verkar vidare vara en utveckling av att "stå pall" som dyker upp redan 1847.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in