2022-10-15, 08:22
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser

Vad gäller bostadsmarknaden så tror jag det stora tappet kommer nästa vår i samband med störrre varsel. Där de med jobb inom handel, restaurang och bygg kommer att vara de stora förlorarna. Fyfasen för de stackare som kommer att behöva realisera en förlust i miljonklassen.

Aldrig I livet att någon kommer förlora handpenning på en miljon. Det kan du vara glömma.
Citera
2022-10-15, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Aldrig I livet att någon kommer förlora handpenning på en miljon. Det kan du vara glömma.

Vad menar du? Det är väl klart att det kan hända om priserna går ner och man köpt nyligen, räntan sticker och blir tvingad attsälja?
Citera
2022-10-15, 08:39
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Vad menar du? Det är väl klart att det kan hända om priserna går ner och man köpt nyligen, räntan sticker och blir tvingad attsälja?
Det skulle innebära att bostadsmarknaden går ner 40% ungefär. Kommer inte hända.
Folk inom ha del och restaurang äger inga 10 miljonersvillor. Och knappast fått köpa så mycket dyrare än 2-3 miljoner.
Citera
2022-10-15, 09:26
Medlem
foxxis avatar
Om någon inte vill sälja mot förlust och istället hyra ut 1-2 år hittade jag detta blancolån hos Coop som var förmånligt.
Belop 500 000 kr
Månadskostnad 3 840 kr
Exempelränta 4,50 %
Återbetalningstid 15 år

Man kan betala av lånet när som helst och då betala räntan fram till dagen. Max att kunna låna är 500k.

Förlust på en miljon kr på högt värderade bostäder kan nog vara aktuellt till vintern eller våren med tanke på att inflationen inte är under kontroll och att vi vet inte vilken ränta som är om 6-12 månader eller längre fram.
Senast redigerad av foxxi 2022-10-15 kl. 09:36.
Citera
2022-10-15, 09:34
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det skulle innebära att bostadsmarknaden går ner 40% ungefär. Kommer inte hända.
Folk inom ha del och restaurang äger inga 10 miljonersvillor. Och knappast fått köpa så mycket dyrare än 2-3 miljoner.

"Experterna" pratade om 30 i våras och det har ju utvecklats en hel del sen dess... åt det sämre hållet. Så 40% är inte orimligt alls
Citera
2022-10-15, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Om någon inte vill sälja mot förlust och istället hyra ut 1-2 år hittade jag detta blancolån hos Coop som var förmånligt.
Belop 500 000 kr
Månadskostnad 3 840 kr
Exempelränta 4,50 %
Återbetalningstid 15 år

Man kan betala av lånet när som helst och då betala räntan fram till dagen. Max att kunna låna är 500k.

Förlust på en miljon kr på högt värderade bostäder kan nog vara aktuellt till vintern eller våren med tanke på att inflationen inte är under kontroll och att vi vet inte vilken ränta som är om 6-12 månader eller längre fram.

Varför ska man behöva låna pengar för att hyra ut sin lägenhet?
Citera
2022-10-15, 11:14
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Varför ska man behöva låna pengar för att hyra ut sin lägenhet?

Om man har köpt och inte sålt så behövs en 15% insats.
Citera
2022-10-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Om man har köpt och inte sålt så behövs en 15% insats.

Om man har köpt så lär man ju redan ha haft den där insatsen så varför ska ha de pengarna ytterligare en gång?
Citera
2022-10-15, 11:25
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Södermalm

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-sodermalm-sofia-stockholms-kommun-asogatan-168-4394444031913575365

Åsögatan 168, 3 rum - 70m2 våning 2/6 Balkong: nej
Slutpris: 7 750 000
Såld 29 maj 2022

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-sodermalm-katarina-sofia-stockholms-kommun-asogatan-168,-5-tr-4607189048662943219

Åsögatan 168, 3 rum - 70m2 våning 5/6 Balkong: ja
Slutpris: 5 800 000
Såld 12 oktober 2022.

-25 %. Kan absolut vara skillnad på skick mellan lägenheterna, men 3 våningar upp plus balkong höjer priset ganska rejält.

Här är en annan på samma adress och våningsplan som kom ut på Hemnet igår, dock på 114 m2. Utgångspris 83333 /m2.

Länk
Senast redigerad av tripprapporter 2022-10-15 kl. 11:30.
Citera
2022-10-15, 11:25
Medlem
Jag tror att inflationen går året ut över 8%, och styrräntan når 2,50-275%.
Svenska kornan kommer ligga på > 12 kr /dollar vid årsskiftet. Om rb inte agerar kommer vi forsätta importera inflation. Så om 75 punkter inte påverkar valutan (efterfrågan ökar tillräckligt) vilket jag inte tror kommer ske då FED forsätter höja i samma takt. Ja då måste snart RB agera starkt, alltså till nästa kan en stor höjning kommer i början av året ala (2+% i styrränta) då ligger vi närmare 5% och vi har offrat bostadsmarknaden.
Citera
2022-10-15, 11:33
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Jag tror att inflationen går året ut över 8%, och styrräntan når 2,50-275%.
Svenska kornan kommer ligga på > 12 kr /dollar vid årsskiftet. Om rb inte agerar kommer vi forsätta importera inflation. Så om 75 punkter inte påverkar valutan (efterfrågan ökar tillräckligt) vilket jag inte tror kommer ske då FED forsätter höja i samma takt. Ja då måste snart RB agera starkt, alltså till nästa kan en stor höjning kommer i början av året ala (2+% i styrränta) då ligger vi närmare 5% och vi har offrat bostadsmarknaden.

Bostadsmarknaden är väl knappast offrad? På alla andra marknader anses pressade priser vara något positivt. Det som offras är ekonomin för många av dem som kommit in på bostadsmarknaden sist samt andra som använt sin bostad som bankomat. Förhoppningsvis blir detta en läxa för framtida bostadsköpare.
Citera
2022-10-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Jag vill bara föra till protokollet att signaler, även de som i efterhand just tycks framstå som rödblinkande varningslampor ackompanjerat av skrikande sirener, är en helt annan femma att agera på... i just efterhand, med ett skrynkligt facit i näven. Det finns dock intressanta aspekter här, och jag kommer till dessa nedan.

Inflationen och el-priserna var väl kända faktorer vintern '21-'22, ja. Börsen (som oftast är först på bollen) började haja läget redan i januari '22, dock inte riktigt magnituden av det. Sedan kom Rysslands invasion av Ukraina, effekterna av denna ska inte förringas men detta är mer av karaktären "lök på laxen", det mesta av det prekära ekonomiska läget är sjävförvållat.

Om vi går tillbaka till årsskiftet '21-'22, varenda ekonomiekosändning pratar om inflationen. Ändå köper Svensson bostäder och aktier som om det inte funnits någon morgondag. Och jag tror att "alla" fattar att efter ett sådant party som varade mellan sommaren '20-vintern '22, kommer det förr eller senare en avräkningsnota. Problemet här är, och detta är helt kopplat till det mänskliga psyket, att folk är så "fast" i glädjeyran efter den galna börs- och boprisuppgångarna i Covids kölvatten, att dom chansar på att slutnotan landar in lite senare.

Det är därför "uppgång föder uppgång" (och vice versa), när det går uppåt, köper folk till vilket pris som helst (ja nästan iaf) i rädsla över att missa tåget. Good ol' FOMO. Funkar lika bra i nedgång, alla avvaktar, ingen vill stå där med Svarte Petter.

Min teori, är att börsen kortsiktigt kan vara en bra indikator på vart marknaden är på väg. Så var det i Coviddippen, då sjönk det brant - jävligt brant - men bara under mycket en begränsad tidsperiod. Bomarknaden vek nedåt ett tag efter börsen, för att sedan återhämta sig några månader efter att börsen gjort detsamma. Samma beteende av bomarknaden nu i vår.
Jag var lite sugen på att kanske köpa i december, men med tanke på börsens humör nu, och att bomarknaden tycks lagga efter börsen ett par månader, avvaktar jag nog. Men det gäller att vara snabb. Om börsen är en speedboat, är bomarknaden Noas Ark. Den är långsam i svängarna, men när den väl har vänt, kommer kursen att vara stadig. Och eftersom bostäder inte sällan är handlade med hög hävstång, blir det snabbt många nominella kronor och ören, även vid relativt låga upp- och nedgångar.
Vem säljer sin bostad bara för att den går ned i pris = knappast ingen. Bostäder är ett tryggt ägande på börsen eller som privat person så länge som du inte är för högt belånad. Då kan det bli ett problem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in