2022-10-14, 20:55
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
90-talet föregicks av ett decennium med hög inflation.
Om du synar grafen lite bättre så ser du att varje dropp på inflationen motsvarar två år. Liknande har BoA analyserat med för den nuvarande inflationen.
Citera
2022-10-14, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du talade generellt i ditt förra inlägg men följer nu upp det med en rakt igenom subjektiv synvinkel. Det fungerar inte. Du kan absolut köra på din linje, och det är fullt möjligt att du får ut mer glädje under den livstid du har kvar genom att axla de ökade räntorna, men det förändrar fortfarande inte faktumet att det är ett dåligt råd ur en ren ekonomisk synvinkel att axla stora lån under en tid där lånade pengar blir dyrare. Om bostäder är en investering så är det kanske på hög tid att Svensson också investerar i sina bostäder istället för att ha banken som investor och tro att det ska lösa sig i längden.
Du fattar kanske inte att de med bolån 2-5 miljoner kört café latte Pernilla wahlgren stilen samt nysvenskarna kört bluestep nordax 4-8% ränta stilen?
Citera
2022-10-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag frågade om visning givet att säljarna kan tänka sig utgångspriset.

"Det kan de absolut inte för de har minsann köpt för X och renoverat för Y"

"Ok, det spelar ju inte mig eller andra köpare

Svenskar är inte smartare än såhär. Samma argument försöker folk använda vid jobbintervjuer också: "kag har ju utbildning".. jaha jag skiter väl i en papperslapp från en skola, det säger ju ingenting om vad man kan prestera.

Vad gäller renovering så tycker jag (visst, det är subjektivt) många gånger att det tar charmen ur en bostad och istället borde motivera lägre pris i de fallen.
Citera
2022-10-14, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Om du synar grafen lite bättre så ser du att varje dropp på inflationen motsvarar två år. Liknande har BoA analyserat med för den nuvarande inflationen.

I perioder där inflation varit hög historiskt har den jämt betett sig så. Den faller tillbaka ett tag, och kommer tillbaka. Aldrig någonsin har man fått bukt med inflation på de nivåer vi har nu på kort tid. Visst kan det var annorlunda denna gång, men sannolikheten får nog anses vara rätt låg då historien brukar återupprepa sig.

Bara kolla hur UK hanterar detta. Är detta vägen övriga centralbanker kommer hantera det så kan vi räkna med att vi kommer ha hög inflation framåt, även om den skulle falla tillbaka nästa år.

Det är alldeles för mycket som knakar överallt just nu. Världen står inför väldigt stora problem.

Det finns två sätt detta kommer sluta på för svensk del. Det är att bostadsmarknaden totalhavererar eller att fiat tar hela smällen. Jag är rätt övertygad om att fiat kommer offras, vilket vi redan sett. Nominellt kanske bostadspriserna återhämtar sig inom något/några år. Men realt är bara att glömma. Bankerna håller dessutom på och ser över KALP-kalkylerna. Utlåningen kommer sjunka. Detta påverkar prisbilden negativt. På detta har du allt det övriga vi sett början av.
Senast redigerad av ganjaslummen 2022-10-14 kl. 21:22.
Citera
2022-10-14, 21:15
Medlem
Nog en 7-8 hus nu som jag VET har sålts men inte dyker upp som slutpris på vare sig hemnet eller booli. De objekt som säljs till hyfsade priser däremot är ute som slutpris innan bläcket torkat på pappret.

Tas alla dessa försäljningar som ”under hand” de har ändå legat på hemnet med ”budgivning pågår”?
Citera
2022-10-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Du fattar kanske inte att de med bolån 2-5 miljoner kört café latte Pernilla wahlgren stilen samt nysvenskarna kört bluestep nordax 4-8% ränta stilen?
Snart blir det soppkök-härbärge stilen för er. Du tjänar som en busschaufför men har lån på 3.5 mille? Hur gick det ens till?
Citera
2022-10-14, 21:39
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra. Att folk gör korkade beslut innebär inte att det är rättfärdigat att propagera för ytterligare korkade beslut. Har man pengar att bränna så är amortering en klok investering i dagsläget.

Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Svenskar är inte smartare än såhär. Samma argument försöker folk använda vid jobbintervjuer också: "kag har ju utbildning".. jaha jag skiter väl i en papperslapp från en skola, det säger ju ingenting om vad man kan prestera.

Vad gäller renovering så tycker jag (visst, det är subjektivt) många gånger att det tar charmen ur en bostad och istället borde motivera lägre pris i de fallen.
Detta var ju ett minst sagt knepigt inlägg. För det första så är utbildning den enda bevisade metoden att kunna kliva samhällsstegen. Givetvis finns det skräputbildningar som framförallt har etablerats på mer senare år men det är ju knappast som så att en bach, masters eller doktorand är en "papperslapp" som inte säger något om någons kunskap. Tror du har allt för lågt förtroende på vårt utbildningssystem än vad som bör anses vara rimligt. Det tenderar att vara folk som inte vet bättre som nedvärderar utbildningar - vilka sällan, tack och lov, har något inflytande över nya anställningar.

Angående renoveringar så är det som så att renoveringar absolut ska värderas av en potentiell köpare, men att det är självklart att man måste klara av att skilja på "renoveringar" och renoveringar. Har säljaren målat lite väggar så kan du kanske rycka lite på axlarna och säga 'whatever' men om du ser ett hus med tunga, viktiga renoveringar gjorda så har du även hittat en säljare som vårdat sin bostad. Ser du ett äldre hus med taskigt tak som inte fixats till kan du nästan anta direkt att det finns fuktskador och om du ser frostsprängningar i teglet så får du även fundera på om takkonstruktionen är rimlig. Detta är dyra utgifter även om det självklart går att fixa till efter du köpt. Sen finns det även saker som du inte kan fixa till längre, ex i ett hus som ligger inom vattenskyddsområde, där det är guld värt om det redan finns saker som en geotermisk värmepump på plats då det blir svårt/omöjligt att få en ny på plats.
Citera
2022-10-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Säg mig en period med hög inflation där man fått ner denna tillräckligt snabbt under något år?

Sant. Dock så lever vi i en unik tid där större delen av konsumtion är importerad och prissatt i dollar. Fram till den dagen kronan stabiliseras är det fortsatt inflation oavsett omvärldsläget. Economist hade en analys om att de tror att kronan bottnar ur först år 2027 med en kurs runt 15 kr/USD. D.v.s. förtroendet för svensk ekonomi och Riksbank är allt annat än en ljus.

Vad gäller bostadsmarknaden så tror jag det stora tappet kommer nästa vår i samband med störrre varsel. Där de med jobb inom handel, restaurang och bygg kommer att vara de stora förlorarna. Fyfasen för de stackare som kommer att behöva realisera en förlust i miljonklassen.
Citera
2022-10-14, 21:54
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nog en 7-8 hus nu som jag VET har sålts men inte dyker upp som slutpris på vare sig hemnet eller booli. De objekt som säljs till hyfsade priser däremot är ute som slutpris innan bläcket torkat på pappret.

Du måste förstå mäklarens hantverk, de är de som drivit upp den här spiralen genom att värna om sina kunder, säljaren.
Varje fastighets försäljning som redovisas, ligger till grund för kommande försäljningar.
Om de inte redovisar de sämsta försäljningarna så står sig området i värde
Citera
2022-10-14, 23:18
Avslutad
Hyresrätt är ok om man accepterar hyresvärdens sätt. Bodde i en central storstads hr för ett antal år sen, varmvattenberedare, livsfarlig sladd som inte bytts sen 60talet, egna omkopplingar av tidigare hyresgäst som gjorde det rök när jag använde strykjärn. 80 tals tapeter. Otäta lister, extremt lyhört.
Citera
2022-10-15, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Du måste förstå mäklarens hantverk, de är de som drivit upp den här spiralen genom att värna om sina kunder, säljaren.
Varje fastighets försäljning som redovisas, ligger till grund för kommande försäljningar.
Om de inte redovisar de sämsta försäljningarna så står sig området i värde

Jo men någonstans dyker slutpriserna upp. Om inte annat i mäklarstatistik. Men väldigt frustrerande att inte kunna använda referenser när man snackar med mäklarna.
Senast redigerad av flanders 2022-10-15 kl. 07:38.
Citera
2022-10-15, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Vi har inte bara inhemsk inflation men också mycket hög inflation i hela EU.
Det kommer behövas fler räntehöjningar, de baltiska länderna har en inflation på över 20%,
10% har de stora EU länder.

Tyskland ska pumpa in 200 miljarder euro i sin ekonomi för att skydda tyskar från höga energipriser. Frankrike nöjer sig med 100 miljarder.
Sedan har vi den enorma återuppbyggnadsfonden med en massa miljarder.

Det kommer finnas enorma mängder pengar på marknaden vilket kommer trissa inflationen.
Vi har dessutom att se fram emot en vinter, då kommer priser på olja, gas och el att explodera.

Alla riksbanker och regeringar vet hur man bekämpar inflationen, det är väldigt enkelt. Man höjer räntan till samma nivå som inflationen, i Sveriges fall 10%...

Men då får man en massarbetslöshet, och en massa företag som går under och då blir väljarna missnöjda och det blir kankse nyval.

Jag tror att vi fåren ränta på 5% redan i år det kommer göra att folk kommer inte längre klara av att betala av sina bostadslån och de kommer vilja sälja dessa.
Tiotusentals nya objekt på Hemnet

deras stödpengar leder enbart till att energipriserna ökar. genidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in