• 1
  • 2
2022-10-15, 08:48
Medlem
Sr_71s avatar
Hej! Behöver lite råd. Har druckit i två veckor. Vaknade upp i dag helt väck med en djävulsk ångest, sprang in på Coop och köpte ett sexpack öl. Ligger nära att det tar 2 minuter.
Orkar inte gå på bolaget, för långt känns det som, och på grund av att jag skakar som ett asplöv. Måste nog in på Coop igen för folköl biter ju inte efter all fylla. Min sambo ligger på sjukhus och är döende. Ingen bortförklaring men älskar henne så mycket. Varit tillsammans i 40 år och har två barn tillsammans. Men vi har just nu ett dåligt förhållande för att jag dricker när deras mamma kämpar för sitt liv. Och det förstår jag eftersom jag beter mig som som ett svin.
Någon som har liknande erfarenheter? Vill bara försvinna från denna jävla planet. Behöver hjälp med lite råd hur fan jag ska klara detta? Måste jobba på måndag, men som det känns nu klarar jag det inte. Har varit sjukskriven 2 veckor så kommer jag inte på måndag är det kört med jobbet.
Någon som ett råd? hade varit väldigt tacksam.
Citera
2022-10-15, 10:40
Medlem
fckTGRs avatar
Jag har varit i ungefär samma situation och det råd jag har att ge kanske inte är det du vill höra. Just nu mår du skit och vill bara att ångesten och skakningarna ska upphöra och du vet att mer alkohol dämpar tillfälligt men också gör det ännu värre i längden. Vill du rädda ditt förhållande till barnen och finnas där för din fru så måste du agera nu och klippa alkoholen. Inte imorgon, inte efter nästa sexpack när du mår bättre, utan NU.
Det är alkoholens fel att du mår som du gör just nu och mer av den varan kommer självklart inte att mirakulöst vända situationen igen.

Kontakta vården och förklara situationen. Du måste avgiftas, förmodligen med hjälp av benzo några dagar för att undvika delirium. Sluta cold turkey är aldrig smart.
Har du bara tagit första steget så rullar det på i rätt riktning därefter. Då har du agerat för att lösa detta långsiktigt istället för att släcka bränder dag för dag med mer alkohol och hoppas på att allt ska lösa sig av sig självt, för det gör det inte.

Ja, du kommer få krypa till korset och skämmas när du ber folk i din omgivning om ursäkt, du kommer få kämpa för att rädda relationer och jobb, det kommer bli jobbigt men vet du, när du ser tillbaka om ett år kommer du inse att det var så jävla värt det! Det finns ett bättre liv att leva än att vara slav under alkoholen, tro mig.
Genom ditt rop på hjälp har du redan insett att detta inte fungerar längre så du har egentligen bara två val: kämpa för ett bättre liv eller sup ihjäl dig. Jag hoppas du väljer det första alternativet och kommer ut på andra sidan som en ny och lyckligare människa!
Citera
2022-10-15, 11:19
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Övriga droger --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2022-10-15, 11:25
Medlem
Håll dig till folkölen men se det som medicin mot abstinensen. Häll i dig den om du behöver. Sen planar du ut det men säg till dig själv aldrig starkare än 3.5% för du måste se till att inte få delerium. Uppkommer några dagar efter. Se till att få sömn. Alternativet är avgiftning vilket jag råder dig till. Hur mycket drack du innan dessa två veckor? Två veckor är inte så mycket.
Citera
2022-10-15, 14:55
Medlem
Sr_71s avatar
Tack för era svar! Jag måste tillbaka på banan så jag får stå ut med min ångest och reda ut det något något sätt. Det finns inga genvägar, jag vet det. Ska försöka att sova och reda upp det här. Det kommer att bli en tuff dag imorgon, men jag ska igenom det på något sätt. Ha det bra ni som svarade.
Citera
2022-10-15, 16:14
Medlem
Buskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckTGR
Jag har varit i ungefär samma situation och det råd jag har att ge kanske inte är det du vill höra. Just nu mår du skit och vill bara att ångesten och skakningarna ska upphöra och du vet att mer alkohol dämpar tillfälligt men också gör det ännu värre i längden. Vill du rädda ditt förhållande till barnen och finnas där för din fru så måste du agera nu och klippa alkoholen. Inte imorgon, inte efter nästa sexpack när du mår bättre, utan NU.
Det är alkoholens fel att du mår som du gör just nu och mer av den varan kommer självklart inte att mirakulöst vända situationen igen.

Kontakta vården och förklara situationen. Du måste avgiftas, förmodligen med hjälp av benzo några dagar för att undvika delirium. Sluta cold turkey är aldrig smart.
Har du bara tagit första steget så rullar det på i rätt riktning därefter. Då har du agerat för att lösa detta långsiktigt istället för att släcka bränder dag för dag med mer alkohol och hoppas på att allt ska lösa sig av sig självt, för det gör det inte.

Ja, du kommer få krypa till korset och skämmas när du ber folk i din omgivning om ursäkt, du kommer få kämpa för att rädda relationer och jobb, det kommer bli jobbigt men vet du, när du ser tillbaka om ett år kommer du inse att det var så jävla värt det! Det finns ett bättre liv att leva än att vara slav under alkoholen, tro mig.
Genom ditt rop på hjälp har du redan insett att detta inte fungerar längre så du har egentligen bara två val: kämpa för ett bättre liv eller sup ihjäl dig. Jag hoppas du väljer det första alternativet och kommer ut på andra sidan som en ny och lyckligare människa!

Ditt inlägg innehåller exakt noll fel vilket inte är speciellt vanligt :-)

mvh.Buskalle
Citera
2022-10-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sr_71
Hej! Behöver lite råd. Har druckit i två veckor. Vaknade upp i dag helt väck med en djävulsk ångest, sprang in på Coop och köpte ett sexpack öl. Ligger nära att det tar 2 minuter.
Orkar inte gå på bolaget, för långt känns det som, och på grund av att jag skakar som ett asplöv. Måste nog in på Coop igen för folköl biter ju inte efter all fylla. Min sambo ligger på sjukhus och är döende. Ingen bortförklaring men älskar henne så mycket. Varit tillsammans i 40 år och har två barn tillsammans. Men vi har just nu ett dåligt förhållande för att jag dricker när deras mamma kämpar för sitt liv. Och det förstår jag eftersom jag beter mig som som ett svin.
Någon som har liknande erfarenheter? Vill bara försvinna från denna jävla planet. Behöver hjälp med lite råd hur fan jag ska klara detta? Måste jobba på måndag, men som det känns nu klarar jag det inte. Har varit sjukskriven 2 veckor så kommer jag inte på måndag är det kört med jobbet.
Någon som ett råd? hade varit väldigt tacksam.
Psykakuten är kanske det bästa?

Ska du fixa det hemma kan du varva ner på 3.5r men inte så att du drar upp i berusning.

Fyll på med B1, B6 och B12 vitaminer, ja, gärna andra sorter också. C-vitamin kan vara lite lindrande.

Ät mat och ge kroppen det den behöver. Själv avgiftats ett otal gånger och de jag träffat då som inte äter mår mycket sämre och det tar längre tid innan de repar sig.

Lycka till!
Senast redigerad av EIIer 2022-10-15 kl. 18:16.
Citera
2022-10-15, 22:56
Medlem
På psyket trappar man ner med Benzodiazepiner om abstinensen blir allvarlig. Tiamininjektioner är standard. På det får man även magnesium, folacin samt Beviplex comp (Vitamin B1 (tiaminmononitrat) 15 mg, vitamin B2 (riboflavin ) 15 mg, vitamin B6 (pyridoxinhydroklorid) 15 mg, vitamin B12 (cyanokobalamin) 5 mikrog, nikotinamid 60 mg, pantotensyra 30 mg (D-kalciumpantotenat), folsyra 200 mikrog,) i tablettform.
Senast redigerad av Olle-Johnny 2022-10-15 kl. 23:02.
Citera
2022-10-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
På psyket trappar man ner med Benzodiazepiner om abstinensen blir allvarlig. Tiamininjektioner är standard. På det får man även magnesium, folacin samt Beviplex comp (Vitamin B1 (tiaminmononitrat) 15 mg, vitamin B2 (riboflavin ) 15 mg, vitamin B6 (pyridoxinhydroklorid) 15 mg, vitamin B12 (cyanokobalamin) 5 mikrog, nikotinamid 60 mg, pantotensyra 30 mg (D-kalciumpantotenat), folsyra 200 mikrog,) i tablettform.

Som tillägg och perspektiv så ges Timaininjektioner minimum 200 mg/dag upp till 1500 mg om risk för Wernickes föreligger. Magnesium 250 mg x3/dag. Folacin 10 mg x3/dag.
Citera
2022-10-16, 12:40
Medlem
Att lägga in sig på psyket kan vara en god idé.

CIWA
http://icd.internetmedicin.se/CIWA-Ar

Ju högre poäng desto allvarligare abstinens. Håll även koll på pulsen. En puls över 100 är ett tydligt tecken på abstinens och det brukar man vilja medicinera med Benzodiazepiner.

Sen finns det även andra risker. Vanligt med lågt kalium om man supit hårt, om det ligger för lågt så finns risk för arytmier.
Citera
2022-10-17, 16:36
Medlem
Sr_71s avatar
Nykter i ett par dagar nu! Fick varva ner med folköl så det gick hyfsat bra. Nu är det dags att ta sig i kragen och ge fan i det här. Ska börja jobba dessutom, fick sjuka mig för att jag såg för jävlig ut. Har inte ens orkat duscha, men nu börjar det klarna och den värsta ångesten och skakningarna har släppt.
Ha det bra och tack för era uppmuntrande kommentarer!!
Citera
2022-10-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sr_71
Nykter i ett par dagar nu! Fick varva ner med folköl så det gick hyfsat bra. Nu är det dags att ta sig i kragen och ge fan i det här. Ska börja jobba dessutom, fick sjuka mig för att jag såg för jävlig ut. Har inte ens orkat duscha, men nu börjar det klarna och den värsta ångesten och skakningarna har släppt.
Ha det bra och tack för era uppmuntrande kommentarer!!

Skönt att höra. Från och med nu blir det bara lättare, men då och då kommer du få ett starkt sug efter att dricka alkohol. Ett sätt som fungerade för en kompis var att bestämma sig för att varje gång han fick ett sådant sug skulle hans först ut och ta en rask promenad i 30 minuter och först därefter bestämma sig om han verkligen ville korka upp den där vinflaskan eller om han skulle låta bli. Samma vän sa också till sig själv varje gång detta hände att det är skitsamma om han super i morgon, men idag ska han ge fan i det.

Kan så klart tyckas något ologiskt, men faktum är att han alltid upplevde att suget dagen efter försvann, så han kunde lika gärna fortsätta vara nykter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in