Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-15, 07:54
  #1
Avstängd
wwrs avatar
Kräver Tidö-avtalet praktiska åtgärder eller kommer det att kunna pratas bort av regeringen och allt blir ändå som när partierna i regeringen styrde förut?

När kommer kärnkraftsutbyggnad att ske och i vilken omfattning?

Hur mycket beräknas den totala invandringen minska?

Hur mycket skall vårdköerna kapas? Kommer vårdgarantin om tre månaders väntetid att sänkas?

etc
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-15 kl. 08:07.
Citera
2022-10-15, 08:00
  #2
Medlem
TupolevTu-144s avatar
I praktiken betyder avtalet en massa kostsamma utredningar samt "förändringar" som är så långsiktiga att de hinner stoppas av nästa tillträdande regering om fyra år, eller tidigare..

Sverige är kört för gott.
Citera
2022-10-15, 08:18
  #3
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
I praktiken betyder avtalet en massa kostsamma utredningar samt "förändringar" som är så långsiktiga att de hinner stoppas av nästa tillträdande regering om fyra år, eller tidigare..

Sverige är kört för gott.
Jag är rädd för att du har rätt.

Man kommer alltså bara att fortsätta diskutera, fast nu har man placerat det enda parti som skilde sig något från de övriga (SD) utanför regeringen, trots att det är störst?!

Samma regeringspartier som förut, samma politik?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-15 kl. 08:22.
Citera
2022-10-15, 11:00
  #4
Medlem
Ola Schuberts avatar
Efter att ha skummat igenom avtalet så är jag främst kritisk emot följande punkter:

Att asylsökandes rättigheter skall minskas så mycket som möjligt till EU:s rättsliga minimivå.

Det här innebär att man kommer att lägga sig, precis ovanför, den tröskel som Sverige skulle kunna komma att bli dragen inför EU domstolen, och fälld.

I praktiken så kan det innebära tältläger i skogen där en familj får dela på en burk ravioli, med utgånget datum. Eller att asylsökande kan avvisas direkt vid gränsen, som i Finland. Det vet i fan hur de lyckats komma undan med det?

Själva syftet är, förstås, att Sverige skall få ett så dåligt rykte att folk inte väljer att söka asyl här.

Prova dessutom att ersätta "minska asylsökandes rättigheter till EU:s rättsliga miniminivå" med "minska judars rättigheter....", eller minska färgades rättigheter....., för att förstå vad detta kan pela iväg emot.....

Rent demografiskt så innebär en minskad invandring ett allvarligt problem med minskad andel l människor i förvärvsarbetande ålder och en ökad andel åldringar. Men om många människor i förvärvsarbetande ålder inte arbetar, så gör en hög andel av dessa ingen nytta.

Vi får dessutom hoppas att Sverige utvecklas i kanadensisk riktning, med en kö av välutbild arbetskraft som vill in i landet, annars så förvärras de demografiska problemen ytterligare.

Jag är tveksam till visitstionszoner, men det beror på hur det avgränsas och utförs.

Jag är tveksam till satsningen på kärnkraft, för det kommer dels att ta för lång tid och delscksn leda till ökade mängder radioaktivt avfall, som måste förvaras under den enormt långa tidsperioden 100 000 år. Men om man satsar på reaktorer som kan använda gammalt kärnbränsle så vänts det hela, tvärtom till en fördel.

Sänkt reduktionsplikt och ökade kostnader för havsbaserad vindkraft är heller inga höjdare och kommer att inbebära att Sverige inte når sina klimatmål.
Citera
2022-10-17, 09:20
  #5
Avstängd
wwrs avatar
Jag har inte funnit några konkreta, större förändringar i Tidö-avtalet, men jag har inte lusläst det.

Vad gäller "utbyggnad av kärnkraft" har jag inte sett några datum eller annat när utbyggnad skall börja. Jag tror man har beslutat att utreda användningen av en ny typ att reaktorer, s.k. SMR. Men om dessa är bra eller inte vet väl ingen ännu. För ett år sedan fanns bara en enda SMR-anläggning i drift, på en rysk pråm!
Citat:
The vessel Akademik Lomonosov—named after an 18th-century Russian scientist, and anchored off Russia's Arctic coast—is a surprising place to find the future of nuclear energy. Yet for now, the barge is home to the world's only operating small modular reactor (SMR), a nuclear plant that produces enough electricity to power a city of about 100,000 people.
08 June 2021
https://www.whitecase.com/insight-ou...nuclear-debate

Vad gäller att avtalet "genomför SD:s hela invandringspolitik" har jag försökt ta reda på vilka prognoser som gjorts av hur mycket invandringen kommer att minska. Men jag har inte fått fram några siffror på hur stor minskningen förutses bli.

Garanterar Tidö-avtalet några väsentliga, konkreta förändringar?

Samma partier i regeringen som under Reinfeldt 2006-2014 (förutom C som verkar ha lagt ned verksamheten efter valet). Inga garantier om minskad invandring. Fortsatta diskussioner och utredning om kärnkraften.

Jag måste säga att jag tycker det låter som "business as usual". Kanske Tidö-avtalet bara är "Kejsarens nya kläder" för att försöka lugna folket när kriserna haglar ned?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-17 kl. 09:29.
Citera
2022-10-17, 09:39
  #6
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
När kommer kärnkraftsutbyggnad att ske och i vilken omfattning?

Sex reaktorer ska återställas, och minst sex nybyggas. Kina för upp nya verk på mindre än fem år. Räkna med två mandatperioder i Sverige efter att man strömlinjeformat processen.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hur mycket beräknas den totala invandringen minska?

Radikalt, för alla former. Asylinvandringen läggs på EU:s miniminivå. Kraven för anhöriginvandring och arbetskraftsinvandring skärps.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hur mycket skall vårdköerna kapas? Kommer vårdgarantin om tre månaders väntetid att sänkas?

Första steget är nog att samla vården under en huvudman för bättre effektivtet, därefter att uppfylla nuvarande "garanti". Även detta förslag kommer att ta flera år att genomföra.
Citera
2022-10-17, 09:41
  #7
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Sex reaktorer ska återställas, och minst sex nybyggas. Kina för upp nya verk på mindre än fem år. Räkna med två mandatperioder i Sverige efter att man strömlinjeformat processen.



Radikalt, för alla former. Asylinvandringen läggs på EU:s miniminivå. Kraven för anhöriginvandring och arbetskraftsinvandring skärps.



Första steget är nog att samla vården under en huvudman för bättre effektivtet, därefter att uppfylla nuvarande "garanti". Även detta förslag kommer att ta flera år att genomföra.
Kan du ge referenser och citat för det? Hur mycket beräknas t.ex den totala invandringen minska? När kommer minst 6 reaktorer att byggas?

Även vad gäller skolan skrev SvT att det gick att kringgå reglerna om inga privata vinster.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-17 kl. 10:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback