2022-10-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imagoo
Avida är smidiga, tycker jag. Inga krångligheter.

Betalas räntan ut månadsvis?
Citera
2022-10-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Avanza
Borgo
Brocc
Klarna
Komplett
Lunar
Qliro
Sevenday
betalar ut ränta månatligen på obundna konton. Månadsutbetalning av ränta för konton med bindningstid är det färre som har, vad jag vet bara Brocc och Sevenday.

Svenska banker drar 30 % skatt direkt när de sätter in räntan på ditt konto. Vissa utländska banker som ex. Komplett (och tydligen Lunar) drar inte skatt direkt utan lämnar bara uppgiften om räntan till skatteverket så du får deklarera för den själv året därpå med alla dina andra inkomster. Vilket är positivt enligt mig så slipper man låna ut pengar utan ersättning till staten.

Vill man ha högst ränta får man vara beredd att öppna nya konton och flytta runt pengarna ibland. Brukar göra det när skillnaden börjar bli för stor mot den räntan jag har nu om de inte justerat inom någon vecka.

Jag tycker det är för liten skillnad i ränta på 3/6 mån bundet gentemot rörlig ränta för att det ska vara idé att binda på den tiden med tanke på att rörliga räntan nästan helt säkert kommer stiga ytterligare några tiondels procent kommande månader. Större skillnad mot 1 år då så det kan det ev. vara idé att binda lite på om man nu vill binda (det har jag gjort med en mindre del nu).

Tack för svar
Citera
2022-10-14, 15:32
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashfella
Ja

Sista i månaden kommer räntan in. Utan avdragen skatt.

Den kommer förtryck som inkomst av kapital i deklarationen nästa år.
Så jag tycker det låter bättre så, för det är inga större summor.
Om man har kapitalförlust (räntor som man betalar) då dras den av.
Citera
2022-10-14, 15:51
Medlem
LFC96s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Ja

Om ni pratar om Avida betalas räntan ut årsvis.
Citera
2022-10-14, 17:37
Medlem
Nordax har sänkt 1 års räntan från 2,75 till 2,50%.....märkligt men höjt rörliga till 1,85 och 2 år räntan till 3,02%
Citera
2022-10-14, 17:40
Medlem
Imagoos avatar
Citat:

Årsvis.
Citera
2022-10-15, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Ja självklart. 23 november höjer Riksbanken styrräntan nästa gång.

Hur högt tror ni sparräntorna på rörliga konton kommer att nå innan det tar stopp?
Citera
2022-10-15, 07:57
Medlem
cozaazys avatar
PRA Spar har idag rörlig sparränta på 1,85% samtidigt som reporäntan ligger på 1,75%.

2012-05-08 låg deras rörliga sparränta på 3,00% samtidigt som reporäntan låg på 1,50%.

https://praspar.se/dokumentation/rantehisorik/
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckling/styrrantan/

Detta gäller nog alla banker. Tankar?
Citera
2022-10-15, 08:00
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Hur högt tror ni sparräntorna på rörliga konton kommer att nå innan det tar stopp?

Killgissar 5-6%.
Citera
2022-10-15, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
PRA Spar har idag rörlig sparränta på 1,85% samtidigt som reporäntan ligger på 1,75%.

2012-05-08 låg deras rörliga sparränta på 3,00% samtidigt som reporäntan låg på 1,50%.

https://praspar.se/dokumentation/rantehisorik/
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckling/styrrantan/

Detta gäller nog alla banker. Tankar?
Jag tror det är så enkelt som att PRA tittar mer på konkurrenternas inlåningsräntor än de tittar på reporäntan. Om de får tillräckligt mycket inlåning på 1,85% finns det ingen anledning för dem att ge mer. Och samma sak gäller för konkurrenterna. Om ingen höjer snabbt så behöver de andra inte heller snabba på.

Delvis handlar det nog om att vi är så vana vid nollränta att vi upplever 1,5% till 2% som "bra" och därför inte är enormt flitiga med att flytta runt våra pengar. Det kan ändras om räntorna förändras lite mer så att fler påminns om att sparräntan är något man ska hålla lite koll på.
Citera
2022-10-15, 17:44
Medlem
Citat:

Citat:
Ja

Frågan gällde Avida, som du nog blandat ihop med någon annan aktör. Hos Avida har åtminstone jag alltid fått räntan i slutet av året, inte i slutet av varje månad. Och då hade jag pengar där så sent som i början av 2022, utan att se någon månatlig ränteutbetalning.
Citera
2022-10-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFC96
Du har ju Lunar på 1,75% med insättning via swish.

Citat:
Men med uttag går betydligt svårare. Jag försökte ta ut mina pengar idag.
För det första man kan bara ta ut 100 tkr åt gången och max 200 per dag. För det andra måste man bifoga bankutdrag att mitt konto är mitt. För det tredje det tar 3-5 bankdagar.
Uselt!

Det där varierar nog lite. Mina egna erfarenheter av Lunar är bättre – när jag gjort uttag tidigt på dygnet (efter midnatt men innan morgonen) har jag fått pengarna samma dag till eget konto i Handelsbanken. Jag behövde heller inte skicka in något som visade att kontot var mitt. Men det rörde sig inte om några större summor (under 50000), så det kanske flög under radarn då det gällde misstankar om penningtvätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in