2022-10-13, 17:58
Medlem
Räntan betalas väl ut årligen? (SBAB)
Ska man vänta ett år på 10-20 lax.
Citera
2022-10-13, 18:16
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Det är väl vanligast med årlig justering?

BTW, du kan ju ta ett SMS-lån tills året är över
Citera
2022-10-13, 18:22
Medlem
Citat:

Ja, det har väl varit normen?

Minns när man hade bankbok till sparkontot och gick till banken med den i januari varje år så de kunde skriva in räntan.
Citera
2022-10-13, 18:25
Medlem
Raytheons avatar
Citat:

Nominellt. Reellt torskar du 100-200 lax.
Citera
2022-10-13, 18:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Nja, knappast riskfritt. Avanza höjer sina räntor i takt med att styrräntan går upp. Den tidigare nollräntan upp till 10% av kapitalet ersattes ju av 0,99% för bara ett par veckor sedan...

Javisst, men när Avanza höjer utlåningsräntan så lär inlåningsräntan också höjas, men du har rätt, riskfritt är det inte! Men säkrare än börsen!
Citera
2022-10-14, 04:05
Medlem
Tror ni att rörliga sparräntorna kommer att fortsätta stiga över 2% ?
Citera
2022-10-14, 04:16
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Tror ni att rörliga sparräntorna kommer att fortsätta stiga över 2% ?

Ja självklart. 23 november höjer Riksbanken styrräntan nästa gång.
Senast redigerad av Raytheon 2022-10-14 kl. 04:18.
Citera
2022-10-14, 09:09
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imagoo
Avida är smidiga, tycker jag. Inga krångligheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Jag använde dem ett tag. Det var inga konstigheter.

Hur lång tid tar det att ta ut pengar?
Byter ni till de nu när de har högst ränta?
Citera
2022-10-14, 09:15
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Hur lång tid tar det att ta ut pengar?
Byter ni till de nu när de har högst ränta?

Hade pengar där för några år sedan. Har inget räntesparande nu Uttag tog någon bankdag.
Citera
2022-10-14, 09:55
Medlem
Nordax rörlig ränta: 1,85 % (+0,10 %)
Moank rörlig ränta: 1,80 % (+0,05 %)
Citera
2022-10-14, 11:46
Medlem
Behöver tips. Vilka banker ska man satsa som betalar ut varje månad ? Läste i tråden att Lunar t.ex. inte skattar ? Någon som kan förklara vad detta innebär när deklarationen trillar in i brevlådan?

Vill inte behöva flytta på pengarna varje månad. Hur fördelar jag på pengarna för att slippa byta bank varje gång när en annan bank höjer räntan ?

Kan låsa upp till 3 eller 6 månader MAX.

Rekommenderar ni att låsa upp till 6 månader nu när räntan går upp eller är rörligt det bästa alternativet?
Citera
2022-10-14, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashfella
Behöver tips. Vilka banker ska man satsa som betalar ut varje månad ? Läste i tråden att Lunar t.ex. inte skattar ? Någon som kan förklara vad detta innebär när deklarationen trillar in i brevlådan?

Vill inte behöva flytta på pengarna varje månad. Hur fördelar jag på pengarna för att slippa byta bank varje gång när en annan bank höjer räntan ?

Kan låsa upp till 3 eller 6 månader MAX.

Rekommenderar ni att låsa upp till 6 månader nu när räntan går upp eller är rörligt det bästa alternativet?
Avanza
Borgo
Brocc
Klarna
Komplett
Lunar
Qliro
Sevenday
betalar ut ränta månatligen på obundna konton. Månadsutbetalning av ränta för konton med bindningstid är det färre som har, vad jag vet bara Brocc och Sevenday.

Svenska banker drar 30 % skatt direkt när de sätter in räntan på ditt konto. Vissa utländska banker som ex. Komplett (och tydligen Lunar) drar inte skatt direkt utan lämnar bara uppgiften om räntan till skatteverket så du får deklarera för den själv året därpå med alla dina andra inkomster. Vilket är positivt enligt mig så slipper man låna ut pengar utan ersättning till staten.

Vill man ha högst ränta får man vara beredd att öppna nya konton och flytta runt pengarna ibland. Brukar göra det när skillnaden börjar bli för stor mot den räntan jag har nu om de inte justerat inom någon vecka.

Jag tycker det är för liten skillnad i ränta på 3/6 mån bundet gentemot rörlig ränta för att det ska vara idé att binda på den tiden med tanke på att rörliga räntan nästan helt säkert kommer stiga ytterligare några tiondels procent kommande månader. Större skillnad mot 1 år då så det kan det ev. vara idé att binda lite på om man nu vill binda (det har jag gjort med en mindre del nu).
Senast redigerad av bzo 2022-10-14 kl. 12:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in