Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Reservlagret med naturgas räcker maximalt till december vid en normal vinter. Vad händer sedan? Vad händer nästa vinter? EU har placerat sig mellan "a rock and a hard place"...
I Tysklands fall fortsätter man att lagerbalansera med leveranser från Frankrike via Medelsheim, parallellt med att man reducerar förbrukningen. Därtill låter man annan energiproduktion fortgå eller skalas upp. Det är så man gjort sedan NS1 stängdes av efter ett påstått turbinfel i september.
Den långsiktiga målsättningen är givetvis att bryta beroendet av Ryssland vilket kommer att bli dyrt och ta tid, men det behöver göras. Att en stor del av världen kommer att gå in i en recession får nog betraktas som självklart, men för egen del tycker jag att det är på tiden att det sker en ordentlig korrektion. Särskilt spännande blir det att följa Kinas ekonomi i sviterna av fallande efterfrågan i väst.