2022-10-14, 23:31
  #240037
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Tvärtom ställde han ju den första och viktigaste frågan om källkritik även om det råkade bli ett påstående. Det kan man ursäkta när det är tusende gången. Är källan neutral? Svar, nej.

Är västmedia neutral? Svar nej!
Citera
2022-10-14, 23:31
  #240038
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Mobiliseringen är i stort sett klar, och har skett under ordnade former.

President Putin har nyss förklarat vid sitt besök i Astana att man framgångsrikt mobiliserat 220.000 soldater och att de resterande 80.000 kommer vara mobiliserade inom två veckor.

För närvarande utbildas 204.000 av de nymobiliserade soldaterna, hittills har endast 16.000 av de 300.000 satts in i aktiv tjänst på slagfältet.

Putin meddelade också att för närvarande finns inga behov eller planer på att mobilisera fler än dessa 300.000 soldater.
Specialoperationen fortlöper som planerat och uppsatta mål väntas uppnås som planerat.

En andra mobiliseringsåtgärd anses därför inte nödvändig.

Kreml meddelar att 5 stycken soldater av de mobiliserade soldaterna har stupat i samband med specialoperationen under de senaste tre veckorna, det ska handla om 5 män hemmahörande i södra Ural.
Kreml meddelar att man lämnar sina kondoleanser till familjerna samt 1 miljon Rubel / 175.000 kronor till varje familj som drabbats.

ha ha ljuga det kan ryZZen. Redan hundratals döda mobiliZerade. Många ger upp direkt utan vatten och mat. "MobiliZeras" avlidna, emigrerade, kvinnor och folk som inte ens gjort lumpen. Det är panik i Kreml.
Citera
2022-10-14, 23:31
  #240039
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det tillhör Ryssland nu.
EU ville ha mindre Ryssland, men EU fick istället mycket mera Ryssland.
Ryssland ville ha mindre Nato men får nu mer Nato, och närmare...
Citera
2022-10-14, 23:31
  #240040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Reservlagret med naturgas räcker maximalt till december vid en normal vinter. Vad händer sedan? Vad händer nästa vinter? EU har placerat sig mellan "a rock and a hard place"...

Det är dyrare än rysk gas men Tyskarna är redan klara med sin LNG modul i havet där båtar kan fylla på. De blev klara på 3 månader istället för 5 år genom att ta bort byråkratin runt ett sådant bygge.

Nu har de ju även medgivit att de kan köra kol och också dra igång den gamla kärnkraften. Säkert därför ryssarna är rätt nöjda med situationen.
Citera
2022-10-14, 23:32
  #240041
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Reservlagret med naturgas räcker maximalt till december vid en normal vinter. Vad händer sedan? Vad händer nästa vinter? EU har placerat sig mellan "a rock and a hard place"...

14 Oktober nu... så gasen räcker utan påfyllning till runt 14 Januari vid en normal vinter. Vad som händer sedan är att man har gjort sig befriad från rysk gas till nästa vinter.
Citera
2022-10-14, 23:33
  #240042
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är bara västpropaganda.

Det är endast ett antal tusen som lämnat landet, det är promille av befolkningen.

Rapporteringen kring vapenvägrarna är kraftigt överdriven i västmedia som en del i den antiryska rapporteringen.

Det där tror du nog inte själv på. Så länge som tågen och bussarna gick mellan St Petersburg/Nyen och Helsingfors var de fulla med personer som vill lämna landet. Det är ju bara att titta på hur det ser ut vid andra gränsövergångar där ryska flyktingar filmar med sina mobilkameror så är köerna långa. Eller menar du att dessa filmer är gjorda av Hollywood? Sedan kan man säkert diskutera hur många om det är 200.000, 500.000 eller en miljon som har lämnat landet. Det får framtiden utvisa. Om det finns någon vill säga.

Men vad jag är förvånad över att regimen inte har stängt gränserna sedan länge och även begränsat möjligheten för medborgare att förflytta sig inom landet. Ett misstag av regimen om den vill ha någon möjlighet att vinna kriget, liksom beslutet att mobilisera dröjde alldeles för länge.
Citera
2022-10-14, 23:34
  #240043
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Reservlagret med naturgas räcker maximalt till december vid en normal vinter. Vad händer sedan? Vad händer nästa vinter? EU har placerat sig mellan "a rock and a hard place"...

I Tysklands fall fortsätter man att lagerbalansera med leveranser från Frankrike via Medelsheim, parallellt med att man reducerar förbrukningen. Därtill låter man annan energiproduktion fortgå eller skalas upp. Det är så man gjort sedan NS1 stängdes av efter ett påstått turbinfel i september.

Den långsiktiga målsättningen är givetvis att bryta beroendet av Ryssland vilket kommer att bli dyrt och ta tid, men det behöver göras. Att en stor del av världen kommer att gå in i en recession får nog betraktas som självklart, men för egen del tycker jag att det är på tiden att det sker en ordentlig korrektion. Särskilt spännande blir det att följa Kinas ekonomi i sviterna av fallande efterfrågan i väst.
Citera
2022-10-14, 23:35
  #240044
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Det är dyrare än rysk gas men Tyskarna är redan klara med sin LNG modul i havet där båtar kan fylla på. De blev klara på 3 månader istället för 5 år genom att ta bort byråkratin runt ett sådant bygge.

Nu har de ju även medgivit att de kan köra kol och också dra igång den gamla kärnkraften. Säkert därför ryssarna är rätt nöjda med situationen.

Det finns inga som helst belägg för att Tyskland kan täcka sitt energibehov till konkurrenskraftiga priser. Du förnekar fakta. En omställning till en vettig energipolitik tar ett decennium i anspråk. Den tiden finns inte. Den aktuella konflikten är som sagt en geopolitisk konflikt mellan USA och Ryssland. Tror man annat så är man dum eller blind.
Citera
2022-10-14, 23:35
  #240045
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Fylls på med vad? Svindyr amerikansk LNG? Industrin verkar marknadsmässigt. De har inte råd med detta. De får stänga ner.

Ja det är väl Tysklands törst efter gas som sätter priset?

Saker och ting brukar lösa sig. Vissa får kanske stänga ner?
Citera
2022-10-14, 23:36
  #240046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Är västmedia neutral? Svar nej!

Det var det ingen som sa. Det här gällde RT.
Citera
2022-10-14, 23:36
  #240047
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
14 Oktober nu... så gasen räcker utan påfyllning till runt 14 Januari vid en normal vinter. Vad som händer sedan är att man har gjort sig befriad från rysk gas till nästa vinter.

Vad händer efter 14 januari sa du? Tar vintern slut 14 januari? Källa tack!
Citera
2022-10-14, 23:36
  #240048
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Det är dyrare än rysk gas men Tyskarna är redan klara med sin LNG modul i havet där båtar kan fylla på. De blev klara på 3 månader istället för 5 år genom att ta bort byråkratin runt ett sådant bygge.

Nu har de ju även medgivit att de kan köra kol och också dra igång den gamla kärnkraften. Säkert därför ryssarna är rätt nöjda med situationen.

Lite rätt har han eftersom man fortfarande måste prioritera vart gasen går innan omställningen är färdig ( vissa processindustrier samt gjuterier bland annat ) Men de kommer att skifta över de också med lite tid .
Som han själv påpekar är gasens kostnad och tillgång ett incitament. Han underskattar dock Tysklands förmåga att få saker att hända .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in