2022-10-14, 20:48
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Har du sett vilken försvarlinje Ryssland har byggt upp?
Det får Siegfriedlinjen under WWII att blekna i jämförelse.
Återkom med kommentarer när du har studerat…

Är du här nu igen och tramsar Det du säger imponerar inte på eller skrämmer någon ? Har du hört talas om luftbrisad och vad det gör med folk i diken ? Har du dessutom sett ett ingenjörsfordon med schaktblad ?

Du pratar om deras framtida gravplatser som det vore ett skämt . Är döda ryssar roligt för dig ? Har du inget bättre för dig än att få ryssar dödade och allmänt ogillade ?
Citera
2022-10-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Har ni sett att Putin gick ut idag och säger att mobiliseringen slutar om 2 veckor?

Som mycket i kriget kan man tolka det som extremt bra ELLER extremt dåligt.

Positiva tolkningen: Antingen är det så att de redan uppnått sina behov, dvs fått fatt i de cirka 300 000 soldater (de sa aldrig det exakta talet) som de behöver. 300 000 K soldater är också en rimlig siffra som skulle kunna vända kriget. De kan inte rimligen ha bestämt sig för att de behövde t ex 50K soldater.

Negativa tolkningen: Ryssarna har insett att där är någon stor flaskhals. Antingen får de inte folk, eller så har de mindre utrustning än vad de trodde, eller så inser de hur mycket resurser det tar att träna dem.

Vad talar för/mot respektive tolkning?

Mot negativa tolkningen talar att om där hade varit manskaps-flaskhalsar eller träningsflaskhalsar så hade de bara kontinuerligt mobiliserat, låt oss säga 20K soldater/månad.

För negativa tolkningen skulle kunna tala de rapporter som varit om motstånd mot mobiliseringen och flykt från landet.

För negativa tolkningen är också hastigheten. Kan ryssarna verkligen vara så snabba att de redan fått 300 000 man "in i systemet"?

Konsekvensen av den negativa tolkningen skulle vara att ryssarna är ute på extremt tunn is, om de t ex bara fått tag i 50-100 000 soldater, och det finns i så fall tecken på att de inte skulle kunna få tag i fler.

Edit: Påstådd utsaga från Putin: https://twitter.com/justobiz2124/status/1580973089877536769
"Now 222 thousand people have been mobilized. I think in two weeks all mobilization activities will be completed.". Jag ser att han säger "jag tror" så det var kanske inte helt som jag skrev i starten, det kanske blir ett par veckor ytterligare utdraget.

300k var väl ett minimum med tanke på att det inte finns något stöd för en partiell mobilisering i rysk lagstiftning öht? Om du känner till nåt annat så vänligen presentera det då.

Alla förstår väl att 222k inte räcker för att vinna kriget??

Det som återstår spelar väl vidare på Lavrovs utspel häromdagen. Att ryssland vill visa en vilja av kapitulation genom att försöka sig på ännu en runda vid förhandlingsbordet.

Alla vet att man inte kan lita på ryssar när det gäller något överhuvudtaget så det är väl ännu ett taktisk försök till att få övertag. För att vara på den säkra sidan måste Ukraina fortsatt agera kraftfullt mot fienden.
Citera
2022-10-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Och den höll under ww2 ?

Tyskarna hade inte byggt upp motsvarade försvar mot Ryssland.
Citera
2022-10-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja då det bara handlar om pengar för terminaler så kan nog även EU ta den kostnaden.

Själva bandbredden mm är är ju en annan femma.

Det handlar om småpengar och det kommer inte bli nåt problem !

Terminaler är betalda. Uppkoppling betalas varje månad eller kvartal, kan man anta.
Citera
2022-10-14, 20:52
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
300k var väl ett minimum med tanke på att det inte finns något stöd för en partiell mobilisering i rysk lagstiftning öht? Om du känner till nåt annat så vänligen presentera det då.

Alla förstår väl att 222k inte räcker för att vinna kriget??

Det som återstår spelar väl vidare på Lavrovs utspel häromdagen. Att ryssland vill visa en vilja av kapitulation genom att försöka sig på ännu en runda vid förhandlingsbordet.

Alla vet att man inte kan lita på ryssar när det gäller något överhuvudtaget så det är väl ännu ett taktisk försök till att få övertag. För att vara på den säkra sidan måste Ukraina fortsatt agera kraftfullt mot fienden.
"300k var väl ett minimum med tanke på att det inte finns något stöd för en partiell mobilisering i rysk lagstiftning öht?"
Jag förstår inte denna mening. Varför skulle där vara ett minimum för att där inte finns stöd?

Om de har fått ihop 222K nu så blir det mer än 222K om 2 veckor.

Om det blir 300K så tror jag det kan frysa frontlinjen helt om det är det som ryssarna vill göra. Jag tror också man ska komma ihåg att det är mycket mer effektivt att använda mobiliserade trupper för försvar. det är mycket lättare att försvara än anfalla.

Tillägg: Naturligtvis är det bara under förutsättningarna att inte NATO eskalerar. De kan utrusta Ukrainier så att de blir så många att de "trumfar" Rysslands. Då blir frontlinjen inte längre "fryst".
Senast redigerad av psychicsailor 2022-10-14 kl. 20:57.
Citera
2022-10-14, 20:55
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är inga uppgifter jag känner till.

Men skulle det vara sant, så är det dags att kärnvapenbomba Kiev.

Varför då ? Vill ni inte vara med och leka längre ? Är det inte roligt att bomber faller på er ?

Nä vad bra åk hem och betala notan längs vägen . Glöm inte att ta det ur Putins plånbok
Citera
2022-10-14, 20:56
Moderator
-Info-s avatar
Sveriges ÖB talar till Ukrainas försvarsmakt:

Citat:
"Ni slåss för friheten – ni slåss för oss alla."

https://twitter.com/SwedeninUA/status/1580791440719740929 (del 1)
https://twitter.com/SwedeninUA/status/1580791940597317632 (del 2)
Citera
Medlem
Enligt "flash Ukraine twitter" har Ukraina slagit mot tågtrafik och förstört militär utrustning vid Atrantsyt i Luhansk oblast.

Jag tror det är klokt att slå hårdare mot transporterna. Men ännu hellre försöka sabotera rälsen.
Citera
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Den som påminner om Mannerheimlinjen? Lär ju ska funka i teorin..
Knappast i detta krig!

Ryssen är helt enkelt utan allt och kör det primitiva att gräva skyttegravar.

Tyvärr funkar inte det mot modernt artilleri med styrda granater och luftbrisader.

Sorry nu nya ´mobiliserade!

Ni kommer nog att snart dö...
Citera
2022-10-14, 20:58
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
"300k var väl ett minimum med tanke på att det inte finns något stöd för en partiell mobilisering i rysk lagstiftning öht?"
Jag förstår inte denna mening. Varför skulle där vara ett minimum för att där inte finns stöd?

Om de har fått ihop 222K nu så blir det mer än 222K om 2 veckor.

Om det blir 300K så tror jag det kan frysa frontlinjen helt om det är det som ryssarna vill göra. Jag tror också man ska komma ihåg att det är mycket mer effektivt att använda mobiliserade trupper för försvar. det är mycket lättare att försvara än anfalla.

Så även du tror att Ryssland har gett upp tankarna på att kontrollera det territorium som de själva anser vara Ryssland... ;D

Jag förstår att det är det bästa de kan hoppas på nu, men det visar ju bara hur bisarr utvecklingen i denna konflikt är.

Vad var det Putin sa så sent som igår: "Allt går enligt plan"

*edit
PS Oklart fortsatt var Ryssland anser att deras nya gräns går? Eller har det kommit något klarläggande om det inkluderar områden som de inte har ockuperat och som inte fick "rösta"?
Senast redigerad av DikT 2022-10-14 kl. 21:01.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Tyskarna hade inte byggt upp motsvarade försvar mot Ryssland.

Så den höll inte alltså, bra där är vi överens. Så kommer det även att bli med denna linje, där nu ukrainarna önskar att bryta igenom, och när.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Gör NATO det så blir det kärnvapenkrig. Vad "FN:s generalförsamling" förkunnar har ingen relevans.

Du menar att om ryssland börjar använda sig av kärnvapen och USA svarar på det med konventionella vapen så startar ett kärnvapenkrig?

Varför tror ni pundiga rysstroll att alla är så väldigt rädda för Ryssland? För att eran ledare putler är lika lång som Kim i Nordkorea?!?!?!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in