Har ni sett att Putin gick ut idag och säger att mobiliseringen slutar om 2 veckor?
Som mycket i kriget kan man tolka det som extremt bra ELLER extremt dåligt.
Positiva tolkningen: Antingen är det så att de redan uppnått sina behov, dvs fått fatt i de cirka 300 000 soldater (de sa aldrig det exakta talet) som de behöver. 300 000 K soldater är också en rimlig siffra som skulle kunna vända kriget. De kan inte rimligen ha bestämt sig för att de behövde t ex 50K soldater.
Negativa tolkningen: Ryssarna har insett att där är någon stor flaskhals. Antingen får de inte folk, eller så har de mindre utrustning än vad de trodde, eller så inser de hur mycket resurser det tar att träna dem.
Vad talar för/mot respektive tolkning?
Mot negativa tolkningen talar att om där hade varit manskaps-flaskhalsar eller träningsflaskhalsar så hade de bara kontinuerligt mobiliserat, låt oss säga 20K soldater/månad.
För negativa tolkningen skulle kunna tala de rapporter som varit om motstånd mot mobiliseringen och flykt från landet.
För negativa tolkningen är också hastigheten. Kan ryssarna verkligen vara så snabba att de redan fått 300 000 man "in i systemet"?
Konsekvensen av den negativa tolkningen skulle vara att ryssarna är ute på extremt tunn is, om de t ex bara fått tag i 50-100 000 soldater, och det finns i så fall tecken på att de inte skulle kunna få tag i fler.
Edit: Påstådd utsaga från Putin:
https://twitter.com/justobiz2124/status/1580973089877536769
"Now 222 thousand people have been mobilized. I think in two weeks all mobilization activities will be completed.". Jag ser att han säger "jag tror" så det var kanske inte helt som jag skrev i starten, det kanske blir ett par veckor ytterligare utdraget.