2022-10-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter-swede31
Summering av de punkter Jimme Åkesson nämnde

Kriminalpolitik:
  • Dubbla straff för gängkriminella
  • Visitationszoner
  • Skärpta straff
  • Avskaffade rabatter
  • Reformerade rabatter
  • Anonyma vittnen
  • Vistelseförbud
  • Utökad kamerabevakning
  • Ökat föräldraansvar
  • Kriminalvården expanderas kraftigt
  • Öppnar för att hyra anstaltsplatser i andra länder
  • Återfall i brott ska straffas hårdare
  • Tullen ges brottsbekämpande uppgifter
  • Utförelsen av stöldgods (ur landet) kriminaliseras
  • Stärker straffrättsliga skyddet för poliser
  • Utredning om nationellt tiggeriförbud
  • Förebyggande åtgärd: Reformerad socialtjänstlag
  • Förebyggande åtgärd: Nationell social insatsstyrka

Invandring- & integrationspolitiken:
  • Asylrelaterade uppehållstillstånd ska vara tidsbegränsade (permanenta uppehållstillstånd ska mönstras ut)
  • Ökade krav på medborgarskap (ang. Vandel, självförsörjning, längre vistelsetid i Sverige, etc)
  • Utredning kring hur frivillig återvandringen kraftigt kan stimuleras
  • Stärkta möjligheter för inre utlänningskontroller och ett mer effektivt verkställningsarbete
  • Utredning ska analysera förutsättningar att skärpa regelverket kring utvisning av utlänningar som begår brott och/eller visar bristande vandel
  • Antalet kvotflyktingar ska minska från 6400 i fjol till 900 per år
  • Lönegolvet för arbetskraftinvandring kommer höjas till (motsvarande) medianlönen
  • Nationell folkräkning ska förberedas
  • Utredning som ska föreslå en modell för kvalificering till välfärden för den som inte är medborgare
  • Utredning kring hur asylsökande själva kan bära en större del av kostnaden för mottagandet
  • Skärpta regler för den sökandes skyldighet att styrka sin identitet
  • Begränsande rättigheter i asylprocessen
  • Utredning kring ett nationellt tiggeriförbud

Ang. regeringskonstellationen så nämndes det att även fast SD inte får några ministerposter så får de. ett eget samordningskansli med politiska tjänstemän i regeringskansliet

Kan tillägga att Aftonbladet (länk) rapporterar att den även ska "utredas och tas fram förslag" på transitcenter under asylprocessen:

Citat:
I det gemensamma Tidöavtalet är en av de sju punkterna Migration och integration.

De fyra partierna har kommit överens om att utreda och ta fram förslag hur ett transitcenter kan införas.

De vill att asylsökande ska befinna sit i transitcenter under hela asylprocessen. Därför ska man se hur transitzoner för asylsökande ser ut i andra länder.

Partierna ska också titta på hur ett transitcenter förhåller sig till grundlagen och Europakonventionen.

De fyra partierna vill också kunna utvisa en utländsk medborgare på grund av bristande vandel.

Vandel är synonymt med livsstil, handlingssätt, uppförande eller beteende.

I Tidöavtalet exemplifieras bristande vandel som regelefterlevnad, association med kriminell organisation, nätverk eller klan, prostitution, missbruk, deltagande i våldsbejakande eller extremistiska organisationer eller miljöer som hotar grundläggande svenska värden eller om det i övrigt föreligger otvetydigt konstaterade anmärkningar i fråga om levnadssättet.
Citera
2022-10-14, 11:43
Bannlyst
Annie Lööf och Centerpartiet kommer helt hamna i skuggan nu tills hon byts ut.
Hon avslutar som en misslyckad politiker.
Citera
Medlem
Helg-Segers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tar hellre politiker som är ödmjuka inför att det tar tid att vända en skuta som har seglats åt fel håll länge, än politiker som lovar snabba förändringar. Minns Fridolin som skulle fixa skolan på 100 dagar

Eller Morgan Johansson som för exakt 20 år sedan sa "Om tio år är Sverige narkotikafritt"
Citera
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Du har en poäng, men får hoppas man inte tillåts använda verktyget in absurdum som med allt nytt sverige inför. Att man lägger vikt i brottets allvarsgrad i form av allmänt hotläge och därmed inte använder anonyma vittnens tyngd i rättergångar där det inte är relevant utifrån denna hotbild. Kort och gått, det ska vara ett verktyg mot gängens framfart.

Det är så dom får igenom lagar sen används det mot hederliga medborgare. FRA lagen kom till för motverka terrorism enligt den tidens stora skräck. Men används för jaga fildelare.

Dagens stora skräck är gängen så det används för att då igenom lagar som annars aldrig gått igenom. Sanna mina ord hederliga svenskar kommer åka dit pågrund av anonyma vittnen.

Redeik feinfeldt slog en tjej och tog hennes plånbok och halsband sen tog han henne mellan benen och sa jävla hora. Jag såg allt men vågar inte vittna. Okej du får vara anonymt vittne...

Jag och tjejen delar på skadeståndet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Alltså det här låter ju jävligt bra på pappret,EM Hur fan ska de lyckas i praktiken ?

Ygeman pratade ju om 80.000 som skulle ut men dör verkar ju inte hänt ett skit och andelen som uppehåller sig illegalt i Sverige lär ju va ännu fler nu. Den här folkräkningen blir nog en chock för många ( Hur de nu ska kunna räkna alla som hållet sig undan).

Dessutom ska ju utvisningar verkställas och kriminella ska i högre grad utvisas.

Man ska också kunna utvisas pga av livsstil.. .

Hallå eller. . Vi snackar 200.000 personer i allafall. Visst jag blir jätteglad om detta kan genomföras, men jag vill se det innan jag tror på det.

Transitzoner. . Det lär ju börja pratas om nazism och koncentrationsläger om jag känner MP och Aftonbladet rätt. .
Men S hade ju MP att ständigt ta hänsyn till. Ygeman kunde vara hur stor i orden som helst, men sen var S ändå MPs bitch. Situationen är annorlunda nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, asylsökande ska befinna sig i "transitläger" under utredningstiden enligt den nya regeringen, tyckte jag SVT sa. Någon som kan bekräfta detta?

Aftonbladt rapporterar detta här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0QQE6M/ulf-kristersson-slutrapporterar-till-talmannen?pinnedEntry=970175
Citera
Medlem
Något mandat åt fel håll till vänstern i valet så hade vi fått politik som är raka motsatsen mot detta. Otroligt små marginaler från en fullständig katastrof. Sverige räddades med minsta möjliga marginal.

Nu finns det hopp.
Citera
Medlem
Suecotes avatar
Jag förstår inte låsningen vid ministerposter för SD. Nu har vi ju fått svart på vitt att deras politik fått stort genomslag i Tidöavtalet, och att de kommer att samarbeta nära med en regering som vet att de är beroende av SD.

Det är extra grädde på moset när förlorarna Stenevi och Lööf får spy ur sig sitt hat. Lööf ska ju tack och lov snart förpassas till historien, till stor sorg för Bilderbergarna som trodde på henne. Då kan C åter bli ett borgerligt parti och ett stabilare stödparti för den blågula alliansen än L. När ska Magda intervjuas?

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Tycker faktiskt att Svt verkar lite glada över detta. God ton, alla verkar glada, småle ibland, kalla Sd för "vinnare" också vidare. Kul att se.

De behöver förstås ställa sig in hos sina nya herrar. SD har länge pratat om att reformera, t.o.m. avskaffa, public service. Det är oron för den egna inkomsten som styr. Syndarna har alltså inte vaknat.
Senast redigerad av Suecote 2022-10-14 kl. 11:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobieBwoi
Om M, KD och L rövkör SD och inte genomför något/endast lite så är det väl bara att fälla regeringen? Inte koll på alla procent men även om C skulle rösta för att behålla Tuff-uffe så lär nog vänstern hoppa på fällandet....
Ja naturligtvis. Blir de inte nöjda med (m) slår de sig ihop med (s) och vips kan de rikta misstroende mot Kristersson.

Nu blir det inte så. Kristersson vet att han måste hålla sig väl med (sd).

Det finns vissa moln på den här himmelen men jag hoppas de rätat ut de frågetecknen.

Det gäller främst a-kassa och pensioner. Två frågor där (m) och (sd) inte riktigt drar jämnt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Att SD fick igenom a-kassan också är sensationellt. Det så långt ifrån vad borgarna vill som man kan komma.

Extrem positiv överraskning.
Där avväpnade man sossarna, dom tänkte säkert syna SD i den frågan med att ta upp den👍
Citera
2022-10-14, 11:44
Bannlyst
Mattias Karlsson var nyligen i Rwanda, förhandlade han fängelseplatser lr asylcenter
Citera
2022-10-14, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Hahaha såg det också, askul!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
SVT intervjuande Johan Persson och fick frågan om Annie Lööfs kommentar om att uppgörelsen var en liberal kraschlandning.
Jag vet inte vilka våldsfilmer hon tittat på i helgen.. var svaret han gav.
Ett klockrent svar.

Förutsätter att skjutjärnsjournalisterna på SVT följer upp detta och frågar Lööf om vad hon konsumerat för obskyra filmer i helgen...

Ligger forfarande dubbelvikt av skratt på golvet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in