Citat:
Ursprungligen postat av
OvissFramtid
Det surrades om det möjligtvis, men regeringsmakt har aldrig varit Jimmies främsta mål. Målet har varit att ändra riktning för Sverige.
Det återstår att se. SD har ju ändrats rätt mycket sedan jag gick över till dem 2010, öppen svenskhet, EU, NATO, frivillig återvandring osv. De har kvar att bevisa vad de fått igenom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kirk.Douglas
Nej denna regering är så bra den kan bli. Att vara i regering innebär alltid ett sänke, du vill alltså att det ska gå sämre för SD? Ulf var klar ganska tidigt med att han ville ha en M/Kd regering och nu när L är med minskar risken radikalt för att vissa Sd-hatare inom L fattar dåliga beslut då hela regeringen faller. Det är smart. Sd får igenom sin politik vilket är det viktigaste. Exakt samma scenario skedde i Danmark 2015 när Dansk Folkeparti (SD) blev näst största parti (efter danska sozzarna) och bildade en stötteregering med bl a Venstre (liberala) där de själva inte ingick. Politik är kohandel och överenskommelser, alla kan inte få allt man pekar på, detta måste du inse.
Med tanke på att SD är andra största parti och största oppositionsparti så är det ändå rätt uppseendeväckande att de varken har statsministerposten eller ens sitter i regeringen. Det krävs nog att MYCKET av deras politik går igenom under den här mandatperioden för att SD-väljarna ska vara nöjda. Själv röstar jag AfS och jag välkomnar alla nationalistiskt sinnade.
Citat:
Ursprungligen postat av
awoke11
Tänkte på det också, han är väl galet nervös eftersom L behövt att kompromissa bort hela sin politik för att sitta med i regeringen, alltså sålt sin själ till djävulen.
Kan ju alltid hoppas. Bäst för svensk politik vore om MP, C och L åkte ur. De har gjort sitt.
Citat:
Ursprungligen postat av
melvein
Ni som röstade på SD borde vara supernöjda. SD får ju igenom hela sin politik både på det rättspolitiska och migrationspolitiska området med några mindre restriktioner. Allt som Jimmie nämnde i termer av "ska utreda" får väl dock tyvärr tolkas som att det inte kommer att hända denna mandatperiod, om ens någonsin. Att SD får ha tjänstemän i regeringskansliet har jag svårt att utvärdera, men det borde ju innebära viss insyn och påverkan det också. Att sitta i en regering under en mandatperiod som sannolikt kommer att präglas av en djup lågkonjunktur är inte optimalt, och det samarbete som man nu lägger grunden för gör att man nästan får förutsätta att SD kommer att ingå i en regering efter valet 2026 om vi på nytt får en blågul majoritet.
Trodde man att regeringsmedverkan för SD var en möjlighet redan nu har man inte följt svensk politik alls det senaste året, det har inte ens funnits på kartan.
1. Återstår att se.
2. Hört om 20/20 hindsight? Det var inte alls uteslutet att SD skulle sitta i regeringen. Hade inte M-väljare (antagligen) stödröstat på L sista 2 månaderna hade L åkt ut eftersom de hade 2,8% i maj eller i juni. Vid fullbordat faktum är det allt lätt att "spela klok" för att blända de oinsatta.