2022-10-14, 09:49
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Är det vanligt att politiker hänger ut och förtalar privatpersoner offentligt?

Du verkar missa poängen.
Citera
2022-10-14, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OdjuretsGranne
Lite som Trump: "Some people say...."

Om detta var hans försvar så förstår jag att han blev fälld.
Jag förstår också varför han blev fälld, men jag tycker inte han har ljugit.
Citera
2022-10-14, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Djungle
Vet inte om det var rätt klipp men ska kolla senare, för det finns flera avs av HOTT om Alex Jones. Men alla som är lite insatta vet att A.J är en skitsnackare och säkert nån slags agent eller liknande.
Jag är insatt och jag håller inte med.
Citera
2022-10-14, 09:51
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nationer straffbeläggs med sanktioner om de ljuger. Medborgare straffas med skadestånd.

Du kanske missat det men Alex Jones går att klassa som en elit. Han kan definitivt klassas som politisk då han drev en hård politisk agenda.

Fair enough.
Citera
2022-10-14, 09:55
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Biden hängde ut Rittenhouse som "white supremacist" vid minst två tillfällen. Ingen som helst reaktion eller åtgärd från någon.

Är det förtal att kalla någon White supremacist så borde nog halva Flashback åtala sig själva..
Men det blev en massa reaktioner samt krav på att Biden skulle be om ursäkt. https://www.telegraph.co.uk/world-news/2021/11/20/joe-biden-told-apologise-kyle-rittenhouse-white-supremacist/
Biden fick slutligen krypa till korset och mötas halvvägs och offentligt säga att han godtog juryns frikännande.

Den väsentliga frågan här är väl dock om Rittenhouse ens stämt någon för förtal? Han kan väl inte räkna med att få skadestånd om han inte stämmer någon?
Citera
2022-10-14, 09:55
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Du verkar missa poängen.

Möjligt, men det är avsevärd skillnad i USA på att förtala privatpersoner kontra att förtala offentliga personer.
Citera
2022-10-14, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdjuretsGranne
Jag avser dom som sprider lögner högt och lågt som en del i sin agenda, T ex att presidentvalet 2020 var riggat.
En agenda, mao de som tex sprider lögner gällande kön, klimatet, massinvandringens påverkan, att det finns en höger-vänster uppdelning i riksdagen, att pedofiler ska ses som avvikande sexualitet och inte vara kriminellt osv?
Citera
2022-10-14, 09:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vem bestämmer att det är lögn?
jag tänker inte ge mig in i debatt om Ryssland/Ukraina, utan frågan gäller vem som bestämmer vad som är sant och vad som är lögn.
Vem som bestämmer vad som är en lögn??

How about verkligheten och det som går att bevisa.
Citera
2022-10-14, 10:02
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacaille
Tvärtom kommer det här potentiellt att leda till farligheter när systemet förstör Jones liv på ett absurt sätt med de summorna, hoppas jag har fel men tror det kan brista för instabila individer. Rimliga straff och debatt är vägen framåt. Du är arg och står på systemets sida så du är glad att ett orimligt straff har delats ut till någon du ogillar. Ska inte Trump i fängelse också när vi väl är igång?

Ingen som tror att det blir 10 miljarder till slut. Det är en absurd summa som åklagarna räknat på måfå (Baserat på antal visningar och klick som den här historien har genererat)
Ett rimligt straff vore ett saftigt skadestånd baserat på förtal och framkallande av fara för alla inblandade, samt ett längre tidsbegränsat näringsförbud på alla sociala plattformar.
Man har försökt att debattera med Jones och hans orimligheter i över ett decennium. Han har klarat sig eftersom det är inget brott i sig att servera konspirationsteorier. Den här gången dock har Mr. Jones tagit sig vatten över huvudet och det är så dags att ta ansvar nu.
Citera
2022-10-14, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Är det förtal att kalla någon White supremacist så borde nog halva Flashback åtala sig själva..
Men det blev en massa reaktioner samt krav på att Biden skulle be om ursäkt. https://www.telegraph.co.uk/world-news/2021/11/20/joe-biden-told-apologise-kyle-rittenhouse-white-supremacist/
Biden fick slutligen krypa till korset och mötas halvvägs och offentligt säga att han godtog juryns frikännande.

Den väsentliga frågan här är väl dock om Rittenhouse ens stämt någon för förtal? Han kan väl inte räkna med att få skadestånd om han inte stämmer någon?
Korrekt, men du ställde frågan om politiker brukar förtala privatpersoner och du fick ett exempel på det. Det händer inte ofta, men det händer som sagt.
Det har varit tal om att Rittenhouse skulle stämma CNN, MNBC, Biden, mfl, hur det går har jag ingen aning om. Men givetvis kan han inte räkna med skadestånd utan att lämna in stämningar.

Sedan är frågan vad som är förtal, en politiker som ondgör sig över tex massmördaren på Drottninggatan, Breivik etc och kallar dem det ena och det andra, ska det också anses vara förtal? Eller är det ok, eftersom de är dömda? Vem avgör vad som är ok och inte ok?
Det finns domslut på att man inte får publicera fakta om personer även om dessa är sanna, det räknas som förtal.
Citera
2022-10-14, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vem som bestämmer vad som är en lögn??

How about verkligheten och det som går att bevisa.
Du menar att det finns en objektiv verklighet?
Typ Platons idévärld?

Hur ska du få kunskap om den?
Citera
2022-10-14, 10:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
En agenda, mao de som tex sprider lögner gällande kön, klimatet, massinvandringens påverkan, att det finns en höger-vänster uppdelning i riksdagen, att pedofiler ska ses som avvikande sexualitet och inte vara kriminellt osv?
Jag väljer ut en här, klimatet. Det är förbannat lätt att bevisa att våra utsläpp påverkar klimatet. Den behöver man inte vara klimatforskare för att förstå.

Sen exakt hur det kommer att påverka vår värld i framtiden är ju uppskattningar och går varken bevisa att det är lögn eller inte är en lögn.

Så jag ser inte hur människor är funtade om de anser klimathotet som en lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in