2022-10-14, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Jag tycker detta är trist, även ifall jag inte följer honom eller håller med hans innehåll (sett han en del hos Joe) så måste ju ändå en individ få ha en åsikt (även ifall åsikten är helt idiotisk). Ska en stat kunna styra vad individer ska tycka och få säga (såvida det inte faller inom hot eller liknande) så öppnar det upp för slipery slope. Om 10-20 år hur har stolparna flyttats då och vad får man inte säga då? Tar man hela tiden bort de mest extrema åsikterna för stunden så kommer man tillslut strypa all yttrandefrihet.

Nu vet jag inte exakt vad som har sagts och visserligen kan ju hans följare vara labila som tar allt aom sanning men individer måste ju på något sätt själva vara ansvariga för sitt agerande. Såvida han inte aktivt uppmanat sina följare att göra något (direkt eller indirekt) så är jag tveksam till detta. Oavsett är det ett galet högt skadstånd.

En individ måste ha rätt att ha en åsikt?

Så om hans åsikt är att de tjugo barn som dödades i Sandy Hook-massakern inte alls blev dödade, utan att alltihop bara var en teaterföreställning där ingen blev skadad, och där syftet med alltsammans var att skärpa USA:s vapenlagar, så har han haft rätt att driva den tesen i tio års tid och göra sig till talesperson för en massa knäppskallar och konspirationsteoretiker, och tjäna miljontals dollar på sin kampanj, och göra livet till ett helvete för föräldrarna till de tjugo mördade barnen?

Det hade han rätt att göra, för att det är hans åsikt, liksom?

Så om du själv bodde i USA och hade samma åsikt som Alex Jones om Sandy Hook-massakern, så skulle du också ha blivit dömd att betala en miljon dollar i skadestånd? För att du hade fel åsikt?

Eller?
Senast redigerad av Egnatankar 2022-10-14 kl. 08:24.
Citera
2022-10-14, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Jag hade inte pejl på Sandmannfallet, men här spekuleras det i att han fick i trakten 25k av CNN, vilket i så fall skulle vara en tiotusendel av vad han stämt dem på.

https://www.techdirt.com/2022/08/04/nick-sandmann-who-we-were-told-would-be-rich-beyond-belief-from-all-the-media-companies-he-sued-lose s-basically-all-of-his-cases/
Så kan det vara, och det är väl inte otänkbart att utfallet i stämningen mot Alex Jones blir något liknande efter överklagan. Vi får väl se helt enkelt.
Citera
2022-10-14, 07:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joeybananas
Jag har letat, kan inte hitta något klipp på när han säger att hans lyssnare ska gå efter deras familjer. Kan du?

Här är delar av rättegången när de spelar upp klipp på Alex Jones raljerade om att det inte hände och att föräldrarna är skådespelare.

Han behöver inte specifikt säga att "gå efter dessa" för att det ska bli ett brottsmål av det hela.
https://www.youtube.com/watch?v=FinFZKy_tmA&ab_channel=Law%26CrimeNetwork

Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
USA säger sig att många om yttrandefrihet och dom har till och med ingen hets mot folkgrupp men ändå visar den här domen att man får inte tror på vad man vill.
Du får tro vad du vill men problemet är att denna man hade X antal tusen följare och sa vad han vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
En individ måste ha rätt att ha en åsikt?

Det hade han rätt att göra, för att det är hans åsikt, liksom?
Men hur svårt kan det vara att förstå. "åsikten" går emot verkligheten. Då är det ingen åsikt längre utan en lögn.
Senast redigerad av Conception 2022-10-14 kl. 07:45.
Citera
2022-10-14, 07:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Absurt högt skadestånd kan man tycka. Mer rimligt vore kanske 10 000 dollar till varje familj samt sändningsförbud för Alex Jones i ett års tid eller nåt.

Missförstå mig inte, jag ursäktar inte Alex Jones på något sätt, men straffet i detta fall står inte på något sätt i proportion till brottet. När tonåringen Nick Sandmann stämde CNN på 250 miljoner dollar för förtal efter att CNN utmålat Sandmann som rasist tyckte jag även att det kändes som ett högt belopp, men där gjorde man ju till slut en förlikning. Nog för att CNN är ett bolag i kris men gissningsvis har de väl ändå en större publik än vad Alex Jones har.

Nu lär väl domen mot Jones överklagas så vi vet ju inte vad straffet hamnar på i slutändan. Hade ändå varit intressant att läsa i domen hur det höga skadeståndsbeloppet motiveras. Det vore nog inte önskvärt för någon att det går inflation i den här typen av skadestånd.

Om du kollar hur mycket Alex Jones har tjänat under den här perioden så ändrar du säkert åsikt (hint: han är inte ruinerad).
Citera
2022-10-14, 07:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
InfoWars grundare Alex Jones döms att betala skadestånd på 965 miljoner dollar?

Rätt åt honom!
Du förstår inte vad du applåderar. Nästa gång är det din tur, PayPal var ju redan inne på att konfiskera kunders pengar ($2500) om de sprider ”fake news”. Kanske läge att superlimma igen truten i förebyggande syfte? Det kostar att ha ”egna tankar”.
Citera
2022-10-14, 07:56
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FukDukr
Du förstår inte vad du applåderar. Nästa gång är det din tur, PayPal var ju redan inne på att konfiskera kunders pengar ($2500) om de sprider ”fake news”. Kanske läge att superlimma igen truten i förebyggande syfte? Det kostar att ha ”egna tankar”.

De här rättegångarna handlar inte om ifall Alex gjort sig skyldig till förtal eller inte - bara hur mycket familjerna fått lida och hur stort skadestånd Alex ska betala.

Att han är skyldig avgjordes redan tidigare när han vägrade samarbeta och förse rätten med de dokument som efterfrågades. Han fälldes eftersom han helt enkelt inte försökte försvara sig mot anklagelserna (s.k by default) och nu får han ta konsekvenserna.
Citera
2022-10-14, 07:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men hur svårt kan det vara att förstå. "åsikten" går emot verkligheten. Då är det ingen åsikt längre utan en lögn.
En gång i tiden var det ”en lögn” att jorden kretsar kring solen. Som tur var dog Galileo innan kyrkan hann bestraffa honom.

Jag säger inte att Jones hade rätt om Sandy Hook, jag säger att ”sanningen är vad den starkare tvingar dig att tycka” oavsett om det är sant eller inte. Hur känns det?
Citera
2022-10-14, 07:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
De här rättegångarna handlar inte om ifall Alex gjort sig skyldig till förtal eller inte - bara hur mycket familjerna fått lida och hur stort skadestånd Alex ska betala.

Att han är skyldig avgjordes redan tidigare när han vägrade samarbeta och förse rätten med de dokument som efterfrågades. Han fälldes eftersom han helt enkelt inte försökte försvara sig mot anklagelserna (s.k by default) och nu får han ta konsekvenserna.
Du vet mycket väl vad rättegången handlar om. Inte om att bestraffa nuvarande Alex Jones, den handlar om att varna en kommande Alex Jones för konsekvenserna av att inte rätta in sig i ledet.
Citera
2022-10-14, 08:19
Medlem
HomoDeuss avatar
Otroligt kul att följa utfrågningen av råttan i rätten. Alla försök till slingrande, hostande under press där han uppenbarligen ljuger och plötsliga minnesförluster är riktigt underhållande.

Tänk att det finns folk som tror på den där tomten.
Citera
2022-10-14, 08:20
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Du vet mycket väl vad rättegången handlar om. Inte om att bestraffa nuvarande Alex Jones, den handlar om att varna en kommande Alex Jones för konsekvenserna av att inte rätta in sig i ledet.

”rätta in sig i ledet”? Vad menas med det? Vilket ”led”?
Citera
2022-10-14, 08:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
En gång i tiden var det ”en lögn” att jorden kretsar kring solen. Som tur var dog Galileo innan kyrkan hann bestraffa honom.
Jo, jag hörde detta om Galileo innan. Skillnaden där var att ingen kunde bevisa att Galileo hade fel.

Här är det jättelätt att bevisa att det som Alex Jones säger är en lögn.

Citat:
Jag säger inte att Jones hade rätt om Sandy Hook, jag säger att ”sanningen är vad den starkare tvingar dig att tycka” oavsett om det är sant eller inte. Hur känns det?
Sanning och lögn är är svart och vitt i fallet med Sandy Hook.

Sedan finns det såklart gråzoner. Jag kan kalla dig för en rasist. Det går aldrig att bevisa.

Men hur kan världen fungera om det finns de som inte tror på saker som finns rakt framför näsan på dem.
Citera
2022-10-14, 08:23
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

För idioten är det en ”åsikt” att solen är blå. Och det får hen tycka hur mycket hen vill. Så det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in