2022-10-14, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Medan ryssarna djävlas med sina grannar och försöker skapa sitt fascistimperium har amerikanerna utvecklat och testat ett system för att rubba asteroider så att de inte ska träffa Jorden och utplåna mänskligheten. Det säger lite grann om den skilda synen som ryssar respektive amerikaner har om människan.
Det går inte att överskatta hur mycket bättre världen är tack vare USA.
Citera
2022-10-14, 07:34
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Bra fråga, undrar om ens Ryska myndigheter har den kollen.
Skall man tro vissa källor så går det väl inte så bra.
Hälften var inte lämpliga p.g.a skador eller familjesituationen.
Sen verkar inte logistiken varit klockren, trafikolyckor skadade bussar och folk som blivit avsläppta på måfå.
Sen verkar det även som om de har haft problem med att utrusta de som blivit mobiliserade, brist på det mesta, kläder, vapen, mat befäl etc.
Sen om man skall tro dessa källor verkar merparten av de mobiliserade vara av sämre kvalitet, med en stor kärlek till alkoholkonsumtion.
Så frågan är om de ens når upp till 10 000 välutrustade fungerande individer i den här mobiliseringen.
Men jag vet inte, och hur vida det jag sett på nätet är enstaka fall som väljs att spridas som propaganda eller ej.

Det är inte så att "hälften inte är lämpliga" (så det blir bara 150 000 soldater). De har en befolkning på 140 miljoner, där finns tillräckligt många "lämpliga" men de ska eventuellt tränas förstås. Allt annat än att de minst får fram 250 000 soldater ser jag som ett fiasko. Men kanske vi inte får veta.
Citera
2022-10-14, 07:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Går så där för Putte

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/5BGwk6/elitesoldater-skal-ha-blitt-utradert-kastet-inn-i-en-kjoettkvern

50 spetsnäsor…! Woaw!

Citat:
Allerede for en drøy måned siden meldte den uavhengige russiske avisen Meduza at 26 spetsnaz-soldater fra denne brigaden var døde. Fem av dem skal ha vært offiserer. Siden ble det funnet en utstilling med bilder av 47 døde menn fra denne brigaden på et boksemesterskap, skriver Meduza.

200 totalt i samma brigad!
Citera
2022-10-14, 07:46
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Hur går det med mobiliseringen? Har det blivit några 300 k soldater, och vart befinner de sig?
Det,senaste jag hörde var att de bara fått in 60000, samt att det var svårigheter med både utrustning och befäl för att kunna utbilda de mobiliserade. Några har tydligen skickats direkt till fronten, flera av dessa har redan dödats och tagits till fånga.

Så det ser väl bra ut ur ukrainsk synvinkel
Citera
2022-10-14, 07:47
Medlem
ageblasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St[U
[/u]arback|82016362] Svammel betalat av ryska staten .

Ryssland förlorade inte 18 miljoner man, Sovjetunionen gjorde det. Rysslands förmåga är patetisk i jämförelse med vad Sovjetunionen kunde prestera.

Det vore klädsamt om du och dina kollegor gjorde vad som är rätt. Dvs. Ställ er upp från tangentbordet och sluta sprid den pissiga propagandan som ryska staten betalar er för. Ju tidigare ni gör motstånd mot Ryssland desto bättre för er. Ni kommer få en bättre levnadsstandard när ni blivit en demokrati med västs värderingar och förmåga. Vägen dit behöver inte vara så lång.
Citera
2022-10-14, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är inte så att "hälften inte är lämpliga" (så det blir bara 150 000 soldater). De har en befolkning på 140 miljoner, där finns tillräckligt många "lämpliga" men de ska eventuellt tränas förstås. Allt annat än att de minst får fram 250 000 soldater ser jag som ett fiasko. Men kanske vi inte får veta.

Nu refererade jag till den första "Kullen" av inkallade, där det finns uppgifter att upp till hälften ansågs som olämpliga, och där även Ryssarna själva erkänner att det har funnits brister i vilka som inkallades. Givetvis går det säkert att hitta nån miljon totalt i Ryssland som teoretiskt skulle kunna platsa i det militära.
Frågan är väl om de har förmågan att få fram dessa, utrusta samt utbilda dem.
Verkar som om det finns stora brister på alla delar här.
Bristande administration, logistik samt brist på matriel och befäl.
Citera
2022-10-14, 08:02
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Du kan ju försöka "knalla in" hos mig likt Ukraina kan "försöka" ta tillbaka Donbass.
Det är med andra ord som jag sade. Musklerna sätter gränserna för vad som är möjligt. Anarki.
Det enda som skulle hindra mig rent praktiskt är att polisen och det svenska rättsväsendet är starkare. Och kanske du också är starkare. Jag tar en risk om jag skulle ge mig på detta projekt.

Åsikter kring vilka dessa områden tillhör är just åsikter. Du och Putin har era åsikter och vi andra och i princip hela den civiliserade världen en annan. Då kan det bli att slåss om saken. På anarkimaner. I slutändan är det våld som får det sista ordet om man låter det gå så långt.

Precis som när jag gör anspråk på din håla och dina inventarier. Kan inte du eller polisen eller militären få ut mig, ja då finns ingen annan utväg än att acceptera att ditt numera är mitt. Jag behöver inte ens försöka motivera det med några moraliska, historiska eller andra argumentet.
Citat:
Du glömde för övrigt nämna att 35 länder, bland dem Kina och Indien, lade ner sina röster.
Nej, det glömde jag inte. De lade ju ner sina röster. Som du skriver.
Senast redigerad av MrArtur 2022-10-14 kl. 08:22.
Citera
2022-10-14, 08:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
RySSarna använde en, eller flera luftvärnsmissiler för att fejka en "ukrainsk attack" mot Belgorod.

https://youtu.be/TXx2kwd0-6c
(6.36 in i klippet, men det finns annat intressant också, förutom frontöversikten, sär inte mycket hänt).
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-10-14 kl. 08:32.
Citera
2022-10-14, 08:17
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Det vore klädsamt om väst la bort sitt hånfulla tonfall i allt som gäller Ryssland.
Varför då? ryssland är ett horland med en horbefolkning. Är det något land som förtjänar att hånas så är det onekligen ryssland. Det är så få saker som gör mig så glad som när de ryska råttorna möter sitt öde i Ukraina.
Citera
2022-10-14, 08:42
Medlem
Såg ett inlägg på Facebook att Ukraina smällde nåt vapenlager i Belgorod i natt
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ryssland ”slår ut” Ukrainas energiförsörjning.
Ukraina ”terrorbombar” en betongbro.

Ordvalet säger ofta allt man behöver veta om vad man har att göra med. En megofon åt Kreml, i detta fallet.

Ryssland har undvikit att slå ut energiförsörjning, men allt ändrades effter ukrainas terrorattentat.

Ukraina har så att säga själv bett om det.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu refererade jag till den första "Kullen" av inkallade, där det finns uppgifter att upp till hälften ansågs som olämpliga, och där även Ryssarna själva erkänner att det har funnits brister i vilka som inkallades. Givetvis går det säkert att hitta nån miljon totalt i Ryssland som teoretiskt skulle kunna platsa i det militära.
Frågan är väl om de har förmågan att få fram dessa, utrusta samt utbilda dem.
Verkar som om det finns stora brister på alla delar här.
Bristande administration, logistik samt brist på matriel och befäl.

Så vi är överens? De ska få fram minst 250 000 om 2 månader, kan ta tid att screena så klart.

Lyckas de, så är det en mini-framgång. Lyckas de inte, så är det fail.
Skillnaden på mini-framgång och framgång är att utrusta dem precis som du säger. Ukraina lyckades, trots att de delvis också hade ett imperfekt utgångsläge. Ingen armé, utom möjligen Israels, har väl extrem rutin på att mobilisera upp stora delar av sin befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in