2022-10-13, 23:14
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacaille
Alla normalintelligenta förstår väl orimligheten i beloppet då han själv inte var den som begick skjutningen. Det Jones gjorde var fel och han borde få böta men kolla på proportionerna, herregud. Man statuerar ett exempel och inskränker yttrandefriheten. Ingen ska våga kritiskt granska saker.

Hur ska du ha det ? Han har fel och borde böta, samtidigt som du säger att det är ett medel att inskränka yttrandefriheten för att någon vågat sig på en kritisk granskning (Vilket han erkänner att det var till 100% påhittat)

Det börjar bli intressant detta. Kognitiv dissonans mellan å ena sidan begreppet yttrandefrihet och 100% påhittat information som skadat människor av kött och blod. Vilket väger tyngre ?
Verkar vara stor förvirring här bland rätt många på en här tråden. Många som tappat sina moraliska kompasser ? Med den utgångspunkten så kan i princip alla passera under lagen om yttrandefrihet , tillstå att det bara är 100% fejk och allt fortsätter för att hans fans vill höra fler lögner serverade eftersom dom är helt ok med det. Tamefan inte klokt.
Senast redigerad av Opaque 2022-10-13 kl. 23:20.
Citera
2022-10-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Hur ska du ha det ? Han har fel och borde böta, samtidigt som du säger att det är ett medel att inskränka yttrandefriheten för att någon vågat sig på en kritisk granskning (Vilket han erkänner att det var till 100% påhittat)

Det börjar bli intressant detta. Kognitiv dissonans mellan å ena sidan begreppet yttrandefrihet och 100% påhittat information som skadat människor av kött och blod. Vilket väger tyngre ?
Verkar vara stor förvirring här bland rätt många på en här tråden. Många som tappat sina moraliska kompasser ?
Han ska böta i rimlig proportion till det brott han begått. 1 miljard dollar används för att statuera exempel, att skrämma folk att inte granska saker kritiskt.
Citera
2022-10-13, 23:31
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacaille
Han ska böta i rimlig proportion till det brott han begått. 1 miljard dollar används för att statuera exempel, att skrämma folk att inte granska saker kritiskt.

Att skrämma folk att inte komma med obekräftade konspirationsteorier för en mångmiljonpublik som köper allt han säger rakt av, är bara en väldig sund grej att göra. Det är ett verktyg för demokratins överlevnad. Sedan kan man tycka vad man vill om det. Jones är förstås inte sen att utnyttja det som om det vore ett angrepp på yttrandefriheten ,det är givet, han lever upp då han drar på sig sin offerkofta och hans fans lider med honom.
Men det hjälper liksom inte hur kritisk man än vill vara till ditten och datten - Om det visar sig att 99% av allt han säger är total bullshit och i vissa fall får skadliga effekter.
Hur man än vrider och vänder på detta, så har Jones orsakat lidande för en hel del människor och det kan man bara inte svepa förbi. Det är dags att ta ansvar
Citera
2022-10-13, 23:33
Medlem
Det är ju ett helt absurd böter. Hela rummet måste varit demokrater.
Citera
2022-10-13, 23:55
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Det är ju ett helt absurd böter. Hela rummet måste varit demokrater.

Tro fan det. Men även republikanerna kanske insett att han är en belastning nu när han erkänt att han babblar 100% fejkdynga angående Sandy Hook. Han är förbrukat. Det var håret som bröt kamelens rygg. Han spelade högt i över 10 år, och han förlorade till slut. Hans ego kom ikapp honom . Han är slut som artist
Citera
2022-10-14, 00:05
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför ska Alex betala vad andra människor gör? Hur är det rättvisa? Det är inte Alex fel att människor beter sig illa. Han har nog aldrig uppmanat till det heller.

"Brottet" (vad hände med free speech?) är inte i paritet med straffet. 10 000 000 000 kr för att forma några ord...
Den summan i sig visar bara att han träffat "rätt", skrämsel och predjukat för att i denna mall jaga resten och belägga med munkavle de som har synpunkter om vad som pågår i USA och världen.
Citat:
Ursprungligen postat av octogon
men herregud tror ni verkligen alex jones krigar mot eliten, han är en del av dom. tror ni han hade fått sitta i den fina tv studion och sända annars?

hade han verkligen varit emot dom så hade han fått en kula i huvudet.
10 000 000 000 kr visar att det är just det han och hans organisation gör.
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Straffet är ju till för att avskräcka alla andra som vågar ifrågasätta vad """de""" håller på med.

Jag är kluven. Det finns ju ett klipp från 90/00-talet när han står utanför Bohemian Groove och intervjuar Rockefeller, Rothschild eller vem det ju var. Varför skulle han göra så om han tillhör dem? Personligen tycker jag han är rätt jobbig att lyssna på så jag står över hans sändningar. Jag är medveten om att han kanske är fake-opposition, men hur det än är, han har väckt många.
Det finns en längre dokumentär med videofilmat material från hans intrång Bohemian Groove och elitens sysselsättningar där, går säkerligen att hitta på någon video site.
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Han har tur att han bor i USA. Bara begära personlig konkurs så blir det avskrivet. För några sådana pengar har han ju inte.

Fördel med andra länder än Sverige att folk sällan blir skuldsatta för livet. Trump tex har gjort konkurs med miljardskulder 4 ggr.
Han är i konkurs och kommer fortsätta om stöd finns för vardagen i minst de 2 år som överklaganden förväntas pågå såvitt jag förstått.
Redan innan rättegången var det klart att inga tillgångar fanns.

Jag har tittat på några videos från rättegången och den får vilken skenrättegång i någon 5 kronors diktatur som helst att framstå som ett fullständigt under av rättvisa.
Citera
2022-10-14, 00:43
Medlem
0rganets avatar
Många i tråden verkar tycka det är en orimlig summa och det är tysta yttrandefriheten med boten på nästa en miljard.

Vid sin höjd så tog AJ in 800 tusen dollar PER dag (2018) sedan har FB och YT mm begränsat lite av hans räckvidd.

AJ har bett sina följare att trakassera familjerna som förlorade sina barn i Sandy Hook i 10 års tid OCH aktiv marknadsfört produkter för egen vinning.

Så detta handlar inte om yttrandefrihet, utan om är det rätt att sprida konspirationer och lögner FÖR att sälja produkter.

Detta var det största misstaget för AJ då det blev ett företagsförsäljningskampanj och inte en dåre som sprider lögner till sina sektmedlemmar och överlever med några donationer.

I många delstater så finns det en rimlighetsgräns för hur stort ett bötesbelopp kan vara, men här kommer twisten, i Connecticut så finns det inte begränsningar det för företag som ljuger grovt för att sälja produkter.

"because he was found liable of violating Connecticut’s Unfair Trade Practices Act...There is no cap on punitive damages under that law"

Så jag ser det som rimligt bötesbelopp för en person som uppskattas ta ut 5 miljoner i månaden i lön.

Senast redigerad av 0rganet 2022-10-14 kl. 00:49.
Citera
2022-10-14, 00:54
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Många i tråden verkar tycka det är en orimlig summa och det är tysta yttrandefriheten med boten på nästa en miljard.

Vid sin höjd så tog AJ in 800 tusen dollar PER dag (2018) sedan har FB och YT mm begränsat lite av hans räckvidd.

AJ har bett sina följare att trakassera familjerna som förlorade sina barn i Sandy Hook i 10 års tid OCH aktiv marknadsfört produkter för egen vinning.

Så detta handlar inte om yttrandefrihet, utan om är det rätt att sprida konspirationer och lögner FÖR att sälja produkter.

Detta var det största misstaget för AJ då det blev ett företagsförsäljningskampanj och inte en dåre som sprider lögner till sina sektmedlemmar och överlever med några donationer.

I många delstater så finns det en rimlighetsgräns för hur stort ett bötesbelopp kan vara, men här kommer twisten, i Connecticut så finns det inte begränsningar det för företag som ljuger grovt för att sälja produkter.

"because he was found liable of violating Connecticut’s Unfair Trade Practices Act...There is no cap on punitive damages under that law"

Så jag ser det som rimligt bötesbelopp för en person som uppskattas ta ut 5 miljoner i månaden i lön.

Befann sig verksamheten i konkurs med redovisade tillgångar innan rättegången började, ja eller nej
Varför tror du rättegången kom tillstånd nu så här lång tid efter? Om han enligt dig dagligen inte gjorde annat än att ägna sig åt att jaga föräldrarna måste rimligtvis detta kunna skett många år tidigare?
Citera
2022-10-14, 00:58
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Befann sig verksamheten i konkurs med redovisade tillgångar innan rättegången började, ja eller nej
Varför tror du rättegången kom tillstånd nu så här lång tid efter? Om han enligt dig dagligen inte gjorde annat än att ägna sig åt att jaga föräldrarna måste rimligtvis detta kunna skett många år tidigare?

Ledsen men du är för påverkad för att kunna skriva meningar som en kan förstå.

Citera
2022-10-14, 01:04
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Ledsen men du är för påverkad för att kunna skriva meningar som en kan förstå.

EXPLAINER: What does Infowars’ bankruptcy filing mean?
https://apnews.com/article/alex-jones-infowars-bankruptcy-filing-1a3b51946cb06c5f90c341d3118947cf

Hemskt ledsen, men jag kan tyvärr inte hjälpa dig med läsförståelsen.
MEN-PROVA-MED-ARTIKELN-OVAN
Senast redigerad av arne99 2022-10-14 kl. 01:07.
Citera
2022-10-14, 01:10
Avstängd
Tyvärr kommer ju Alex inte att kunna betala ens en promille av detta skadestånd, han är väl i princip bankrutt om jag förstår saken rätt?
Citera
2022-10-14, 01:11
Medlem
Neroxxs avatar
Jag tycker detta är trist, även ifall jag inte följer honom eller håller med hans innehåll (sett han en del hos Joe) så måste ju ändå en individ få ha en åsikt (även ifall åsikten är helt idiotisk). Ska en stat kunna styra vad individer ska tycka och få säga (såvida det inte faller inom hot eller liknande) så öppnar det upp för slipery slope. Om 10-20 år hur har stolparna flyttats då och vad får man inte säga då? Tar man hela tiden bort de mest extrema åsikterna för stunden så kommer man tillslut strypa all yttrandefrihet.

Nu vet jag inte exakt vad som har sagts och visserligen kan ju hans följare vara labila som tar allt aom sanning men individer måste ju på något sätt själva vara ansvariga för sitt agerande. Såvida han inte aktivt uppmanat sina följare att göra något (direkt eller indirekt) så är jag tveksam till detta. Oavsett är det ett galet högt skadstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in