2022-10-13, 21:10
Medlem
Det kommer att bli en eller två stora förlorare. Kristersson förlorar just nu så länge han inte får ihop en regeringskonstellation. Det är i stort sett bara han och moderaterna som förlorar på det eftersom det är dom som skall bilda regering och de som har sagt att de är så överrens.

När själva regerningen är klar så kommer moderaterna att vara den största vinnarna för de lyckas vara ledande och regera trots att de är näst störst i sitt ”lag” och tredje största partiet i riksdagen. Liberalerna kommer att vara stora vinnare om det tar sig in i regeringen och då oavsett eftergifter så kommer SD att vara förlorare.

SD trots att det är det största partiet inom högern inte lyckats vara med i regeringen vilket ändå alltid är det viktigast att få ministerposter och vara med att bestämma på riktigt i realtid. Om nu liberalerna det minsta partiet i hela riksdagen lyckas komma med vilka alla vet har många riksdagsledamoter som inte gillar SD aå är det en stor prestigeförlust. Jag tror SD kan förlora stort på det i framtida val och antal väljare.

Kommer dock inte liberalerna med kan de skapa problem då båda partierna måste blidkas (L och SD). Det kommer att placera L som stora förlorare. Det är dock en delseger för SD. Dom framstår inte lika utanför regeringen då det är en ganska liten klubb med bara M och lilla KD och det är klart att SD har lyckats hålla liberalerna utanför vilket betyder att de har påverkat regeringsbildnigen och även sakfrågor utgår jag ifrån. Dock är alla scenarior där SD står utanför regeringen knappast en vinst för SD.
Senast redigerad av Burgundi 2022-10-13 kl. 21:15.
Citera
2022-10-13, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
De enda som jag ser är vuxna i det här kaoset är miljöpartiet. De har sagt att de är beredda att samarbeta och medla. Som de gjort förr

Något för SD och liberala att lära av
Du skämtar hoppas jag
Citera
2022-10-13, 21:13
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnythefox
Höj gränsen till 6 % . ( Minst)
Är så trött på småpartier som får bestämma alldeles för mycket

Tänk om gränsen vore 10%.

Då skulle vi ha två alternativ i riksdagen:
M+SD med 56.7% av mandaten [regeringsunderlaget]
S med 43.3% av mandaten [opposition]

Vi skulle alltid ha stabila regeringar. Inget av dessa tre partier som då skulle sitta i riksdagen har några extremt vansinniga idéer för sig heller. Alla skulle sannolikt kunna samarbeta med alla för Sveriges bästa.
Citera
2022-10-13, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Tänk om gränsen vore 10%.

Då skulle vi ha två alternativ i riksdagen:
M+SD med 56.7% av mandaten [regeringsunderlaget]
S med 43.3% av mandaten [opposition]

Vi skulle alltid ha stabila regeringar. Inget av dessa tre partier som då skulle sitta i riksdagen har några extremt vansinniga idéer för sig heller. Alla skulle sannolikt kunna samarbeta med alla för Sveriges bästa.

4% spärren etc. utformades i en tid när S stadigt hade runt 45-50%.

Uppenbarligen fungerar det inte längre, man måste verkligen se över detta snarast.

Man skulle t ex dra lott om vilket sida som skall styra och byta vartannat år.
Citera
2022-10-13, 21:18
Medlem
Citat:
De enda som jag ser är vuxna i det här kaoset är miljöpartiet. De har sagt att de är beredda att samarbeta och medla. Som de gjort förr

Japp, MP har alltid varit redo att ta den i tvåan utan motprestation. Bara man får några meningslösa ministerposter i utbyte.
Citera
2022-10-13, 21:20
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:

Kvällens bästa!
MP samarbeta och medla med SD.
Citera
2022-10-13, 21:21
Medlem
Tråden bör nog förövrigt byta namn till "Regeringsinbillning 2022-23" för någon regering lär det inte bli på ett bra tag. Det är bara att titta på Kristerssons förhandlingsmeriter. Det enda han lyckats med som politiker är väl att sänka skatten på flatulens.
Citera
2022-10-13, 21:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebraTigerZebra
Behöver jag säga att jag sa ju det. Jag sa ju det. jag sa det på valdagen. Det korrupta skithålet sverige med sina skitmänniskor och skitpolitiker kommer fumla till det här valet på något sätt. Dom dumma jävla medborgarna har fortfarande inte fattat vad det är som pågår. efter alla dom här åren, dom har inte fattat ett jävla dugg. Dom har bara blivit dummare. Mycket dummare. Idiotiskt mycket dummare.

Som när dom spruta i ett jävla livsfarligt vaccin utan att ens fråga vad det innehöll, från riktiga jävla satanister på Pfizer och Moderna.

Vilken jävla idioti alltså.

Och nu förväntar ni er att något annat skulle hända? Att SD skulle komma och rädda vardagen? Med vadå? En förhöjd jävla a-kassa? Är det allt? Skämtar ni med mig?

På riktigt alltså. Ni är många som måste se er själva i spegeln och se vad det riktiga problemet är. Det är du som är problemet. Jag är inte perfekt, jag har många fel, men jag fattar åtminstone vad det är som pågår. Jag fattar att det handlar om att föra makten från folket till en liten klick människor som sitter i Davos.

Vilken förbannad idioti.

Vad fan är det med er människor? På riktigt? Vad fan är det som gör er så jävla ignoranta? Kom fan inte och klaga nu på regeringen på måndag. Kom fan inte och klaga säger jag bara.

Vad trodde du skulle hända när Tuffe, Slebba, Korvmannen å Jimpa satte sig ner för att lösa ”några detaljer”?
Citera
2022-10-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tråden bör nog förövrigt byta namn till "Regeringsinbillning 2022-23" för någon regering lär det inte bli på ett bra tag. Det är bara att titta på Kristerssons förhandlingsmeriter. Det enda han lyckats med som politiker är väl att sänka skatten på flatulens.

Det får nog ändå anses övervägande sannolikt att Kristersson passerar en omröstning på måndag. Prestigeförlusten är för stor för samtliga partier för att inte rösta för. Sedan hur länge en sådan regering skulle kunna sitta utan att på förhand vara överens inom regeringsunderlaget är en annan sak.
Citera
2022-10-13, 21:30
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Är det stora problemet idag att vi 4% spärr, folk har ständigt 7 alternativ om man sedan röstar utanför dessa känns rösten bortkastad. Snyggt riggat.
Vem i normala livet vill endast ha sju alternativ att välja mellan?
Svenska väljare tvingas till ett system som inte är naturligt. Systemet måste reformeras.

Igen VBK har en snygg argumentation där visar hur en spärren skulle ligga vid ett mandat.
I så fall hade både AfS och Nyans fått plats i Riksdagen, medan L och MP troligtvis hade fått betydligt färre platser.

Vi kan tycka vad vi vill om detta, men det är lik förbannat folkviljan.

Anser man att folkviljan skall ignoreras pga politiska orsaker tror man inte på demokrati
Citera
2022-10-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Det får nog ändå anses övervägande sannolikt att Kristersson passerar en omröstning på måndag. Prestigeförlusten är för stor för samtliga partier för att inte rösta för. Sedan hur länge en sådan regering skulle kunna sitta utan att på förhand vara överens inom regeringsunderlaget är en annan sak.

Det är ingen större prestigeförlust alls för L eller SD. Varför skulle det vara det? Det är en prestigeförlust gör Kristersson och Moderaterna dock.
Citera
2022-10-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb

Ursäkta men har jag missat något? Förhandlingarna är väl inte ens klara? Eller har SD och L ledarna förenats i ett gemensamt intresse för starka kabanosser och tysk bratwurst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in