2022-10-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Regeringsbildningen i Sverige efter valet 2018 tog 129 dagar av sonderingar och regeringsförhandlingar, att jämföra med det tidigare svenska rekordet på 25 dagar efter valet 1979.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringsbildningen_i_Sverige_efter_valet_2018#:~: text=Regeringsbildningen%20i%20Sverige%20efter%20v alet%202018%20tog%20129%20dagar%20av%20sonderingar %20och%20regeringsf%C3%B6rhandlingar%2C%20att%20j% C3%A4mf%C3%B6ra%20med%20det%20tidigare%20svenska%2 0rekordet%20p%C3%A5%2025%20dagar%20efter%20valet%2 01979.

Ja, det är korrekt. Vad är din poäng?
Citera
2022-10-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Ja, det är korrekt. Vad är din poäng?

Att valet 2018 tog 129 dagar av sonderingar och vad är din poäng..?
Citera
2022-10-13, 19:36
Medlem
Citat:
Att valet 2018 tog 129 dagar av sonderingar och vad är din poäng..?

Är det så att du kanske citerat fel användare nu? 129 dagar är ju ungefär fyra månader, vilket är vad jag skrev. Det jag anmärkte på var uppfattningen att S hade haft fyra månader på sig, vilket inte stämmer då flera andra partier gavs sonderingsuppdrag under denna period.
Citera
2022-10-13, 19:39
Medlem
Citat:
Kristerssons problem är att han redan under valkampanjen framstod som väldigt självsäker
och därför underskattade meningsskiljaktigheterna mellan SD och L.

Det var nog ganska uppenbart för samtliga involverade att det förelåg ganska djupa meningsskiljaktigheter. Däremot fanns det stora politiska vinningar på att gå ut som ett gemensamt alternativ.

Med det sagt är jag ganska säker på att Kristersson röstas igenom på måndag, hur länge han sitter på posten är en annan fråga.
Citera
2022-10-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Är det så att du kanske citerat fel användare nu? 129 dagar är ju ungefär fyra månader, vilket är vad jag skrev. Det jag anmärkte på var uppfattningen att S hade haft fyra månader på sig, vilket inte stämmer då flera andra partier gavs sonderingsuppdrag under denna period.

Så bra då är ju problemet löst och du fick rätt som du ville👍
Citera
2022-10-13, 20:20
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Tjafset kommer från en sur opposition som har ett intresse av att genom trollkonton sprida missnöje kring den nya regeringen - innan den ens tillträtt. Valarbetet inför 2026 har redan börjat, och taktiken blir fulare och fulare.
Förhoppningarna med strategin är väl att faktiska högerröstare ska hoppa på tåget och börja tjafsa och gnälla de med.

Exakt. Skulle det ta nån vecka till har jag svårt att se vad problemet är. Ja, Ulf sa att man var överrens om mycket innan valet men det innebär inte att det är enkelt att förhandla fram en regering. Nu skriker och gapar alla när det dröjer några dagar eller veckor.

Efter förra valet tog det 129 dagar innan man fick fram en regering. Då var det inget gnäll eftersom SR och SVT då tyckte det var spännande att följa förhandlingarna då det handlade om en regering som man själv står väldigt nära och sympatiserar med.
Citera
2022-10-13, 20:22
Medlem
Abelssuns avatar
Uffe har uppenbart annan syn på saken kring detaljer, än de övriga. Vill se Uffes flin imorgon när han berättar att det skitit sig.
Citera
2022-10-13, 20:52
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Exakt. Skulle det ta nån vecka till har jag svårt att se vad problemet är. Ja, Ulf sa att man var överrens om mycket innan valet men det innebär inte att det är enkelt att förhandla fram en regering. Nu skriker och gapar alla när det dröjer några dagar eller veckor.

Efter förra valet tog det 129 dagar innan man fick fram en regering. Då var det inget gnäll eftersom SR och SVT då tyckte det var spännande att följa förhandlingarna då det handlade om en regering som man själv står väldigt nära och sympatiserar med.

Tack, det var det här jag behövde veta. Nu kan jag lättare övertyga min reptilhjärna om att strunta i detta.
Citera
2022-10-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Läs Victor Barth-Krons förklaring till varför vi istället borde sänka gränsen till 1%, vilket skulle få stopp på det eviga stödröstandet som inte avspeglar folkets val utan snarare i vilken utsträckning de större partierna kan tänka sig pervertera demokratin för att få sitta kvar vid makten.
Är det stora problemet idag att vi 4% spärr, folk har ständigt 7 alternativ om man sedan röstar utanför dessa känns rösten bortkastad. Snyggt riggat.
Vem i normala livet vill endast ha sju alternativ att välja mellan?
Svenska väljare tvingas till ett system som inte är naturligt. Systemet måste reformeras.
Citera
2022-10-13, 21:06
Medlem
Johnnythefoxs avatar
Höj gränsen till 6 % . ( Minst)
Är så trött på småpartier som får bestämma alldeles för mycket
Citera
2022-10-13, 21:07
Avslutad
De enda som jag ser är vuxna i det här kaoset är miljöpartiet. De har sagt att de är beredda att samarbeta och medla. Som de gjort förr

Något för SD och liberala att lära av
Citera
2022-10-13, 21:08
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebraTigerZebra
Behöver jag säga att jag sa ju det. Jag sa ju det. jag sa det på valdagen. Det korrupta skithålet sverige med sina skitmänniskor och skitpolitiker kommer fumla till det här valet på något sätt. Dom dumma jävla medborgarna har fortfarande inte fattat vad det är som pågår. efter alla dom här åren, dom har inte fattat ett jävla dugg. Dom har bara blivit dummare. Mycket dummare. Idiotiskt mycket dummare.

Som när dom spruta i ett jävla livsfarligt vaccin utan att ens fråga vad det innehöll, från riktiga jävla satanister på Pfizer och Moderna.

Vilken jävla idioti alltså.

Och nu förväntar ni er att något annat skulle hända? Att SD skulle komma och rädda vardagen? Med vadå? En förhöjd jävla a-kassa? Är det allt? Skämtar ni med mig?

På riktigt alltså. Ni är många som måste se er själva i spegeln och se vad det riktiga problemet är. Det är du som är problemet. Jag är inte perfekt, jag har många fel, men jag fattar åtminstone vad det är som pågår. Jag fattar att det handlar om att föra makten från folket till en liten klick människor som sitter i Davos.

Vilken förbannad idioti.

Vad fan är det med er människor? På riktigt? Vad fan är det som gör er så jävla ignoranta? Kom fan inte och klaga nu på regeringen på måndag. Kom fan inte och klaga säger jag bara.

Du sätter ord på mina tankar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in