2022-10-13, 20:41
Medlem
Programmet har gått många säsonger nu. Tidigaste programmet kom väl redan runt 2011?

Dags för SVT att sätta samman ett program där man följer upp hur det gick sedan för alla företagen.
Vilka som gick i konkurs, om drakarnas investeringar lönade sig, osv...

Jag tror dock att det har gått uselt i 95% av fallen - och därav är SVT rädda för att producera ett sådant program.
Citera
2022-10-13, 20:45
Medlem
Varifrån får de värderingen på sina företag? Finns det någon logik i verkligheten eller är det bara fantasier och marknadsföring? Tänker om omsättning eller vinst gånger något tal eller i kombination på något sätt? Patent och liknande borde öka värdet, speciellt om det verkligen är något som behövs.
Citera
2022-10-13, 20:48
Medlem
Bra ide, men jag avstår tyvärr denna gång. Har vi hört den förrut Jonas 🙂🙂🙂🙂
Jäklar snåljåp, tar inga risker.
Shervin är ju skön som törs ta risker, precis som en investerare ska göra.

Med rätt hjälp kan räddningsutrustning sälja 50 ggr mer /år. Priset var för långt 1300, ska kosta minst det dubbla, kanske 5000. Se bara vad en hövding kostar. Och sen nå ut på räddningsmarknaden men en duktig säljare med kontakter. 300ksek för 10% kommer bli en grym affär för Shervin. Jag hade gärna tagit den dealen.
Senast redigerad av bridge 2022-10-13 kl. 20:53.
Citera
2022-10-13, 23:15
Medlem
Har Jonas någonsin själv på eget initiativ investerat? Han gör ju bara det om typ alls andra gör det. Va fan gör han ens där? Det är nu Shervin man vill ha som vågar lite.
Citera
2022-10-13, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Bra ide, men jag avstår tyvärr denna gång. Har vi hört den förrut Jonas 🙂🙂🙂🙂
Jäklar snåljåp, tar inga risker.
Shervin är ju skön som törs ta risker, precis som en investerare ska göra.

Med rätt hjälp kan räddningsutrustning sälja 50 ggr mer /år. Priset var för långt 1300, ska kosta minst det dubbla, kanske 5000. Se bara vad en hövding kostar. Och sen nå ut på räddningsmarknaden men en duktig säljare med kontakter. 300ksek för 10% kommer bli en grym affär för Shervin. Jag hade gärna tagit den dealen.

Bara att maila svt där vi ber dem att plocka bort Jonas, men antar att de avstår.
Citera
2022-10-14, 00:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Så fort någon börjar pladdra på om hållbart så spolar jag vidare. Kvinnan med säkerhetsutrustningen var investeringsbar. Resten var skit. Alla drakar är nollor utom Shervin. Han gör hela programmet, men det räcker inte. Jag avstår.
Citera
2022-10-14, 00:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Programmet har gått många säsonger nu. Tidigaste programmet kom väl redan runt 2011?

Dags för SVT att sätta samman ett program där man följer upp hur det gick sedan för alla företagen.
Vilka som gick i konkurs, om drakarnas investeringar lönade sig, osv...

Jag tror dock att det har gått uselt i 95% av fallen - och därav är SVT rädda för att producera ett sådant program.

Det är väl inte bara i SVT som programmet visats. Vissa säsonger gick väl på TV8?

---

Är det inte lite märkligt att drakarna har samma kläder i varje avsnitt? Även om de spelat in samtliga avsnitt samma dag borde de väl ändå kunnat kosta på sig klädbyten?
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-10-14 kl. 00:49.
Citera
2022-10-14, 02:30
Medlem
krutburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Är det inte lite märkligt att drakarna har samma kläder i varje avsnitt? Även om de spelat in samtliga avsnitt samma dag borde de väl ändå kunnat kosta på sig klädbyten?

En ren gissning, men det kan vara för att underlätta klippningsarbetet. Har de alltid samma kläder går det att sätta ihop presentationer från olika inspelningsdagar till ett och samma avsnitt utan att det märks, kan vara smidigt om presentationerna tar olika lång tid.
Citera
2022-10-14, 11:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutburken
En ren gissning, men det kan vara för att underlätta klippningsarbetet. Har de alltid samma kläder går det att sätta ihop presentationer från olika inspelningsdagar till ett och samma avsnitt utan att det märks, kan vara smidigt om presentationerna tar olika lång tid.

Det är säkert så, men det ger ett lite billigt intryck.
Citera
2022-10-15, 17:07
Moderator
Dr Kings avatar
Det är verkligen en stor kontrast på Jonas ständiga ”jag avstår” och Shervins ”äh, va fan, vi kör”.

Det känns som att (minst) hälften av gångerna Shervin investerar gör han det bara för att vara schysst mot en entreprenör som han tycker är cool. Man undrar ju också hur många av hans ”ja” som i själva verket blir ett riktigt ja efter sändning när de gör alla extra kollar som då görs.
Citera
2022-10-16, 10:56
Medlem
Tycker det är ett roligt program men det mest slående är vilken enorm hycklare den blonda bimbon är. Hon är en sån där typisk godhetsingalerande svensk kvinna som bara pratar med fina ord och sen inte gör någonting för att backa upp sina ord. Hon har i princip nobbat varenda eko, hållbarhets och miljövänlig pitch som kommit och tom nobbade de där "flyktingbarnen" som hon säkert också vurmar varmt för (kred till dom dock för att lära sig svenska så fort och att vilja skapa företag).

Det mest patetiska var nog i slutet på senaste avsnittet när hon brister ut "Jag får med mig på mitt hållbarhetståg" till Shervin och Jonas efter att de gått in i ett företag som siktar mot eko och svenkt närproducerat mjölkersättning för mödrar som hon sjävklart nobbade.

Det är rätt roligt och underhållande att se henne dock för att det är så förutsägbart. Jag brukar sitta och säga till mig själv när tittar: "nu ska vi se vad hycklaren kommer säga..."

Måste säga att jag gillar Shervin dock och han verkar ha ett gott hjärta även om också är väldigt rak och rättfram. Blev nästan lite rörd faktiskt när han som sist ut gick in o accepterade budet rakt av utan att deala med värderingen etc för kvinnan som hade uppfunnit de där livräddningsgearet för räddningstjänst. Det var fint gjort och det var en väldigt bra och potentiellt livräddande produkt dessutom som de andra nobbade (inklusive hycklaren)

Det är också roligt varje gång det är en pillemarisk och retsam pik mellan Jakob och Shervin. Det är sådana där typsiskt värmande men retsamma pikar som kan uppstår mellan män som är väldigt bekväma med varandra.
Senast redigerad av dendarborta 2022-10-16 kl. 11:16.
Citera
2022-10-18, 15:09
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Förstår inte. De tackade ja till den där idiotiska idén att man ska ha ett obetalt mentorskap som skolor ska betala för, men de tackar nej till en lampa som kan sätta sig på alla material? Köper gärna den lampan, alldeles för ofta jag är ute och går på vintern och får ha öppet min mobils ficklampa för Muteborgs stad har bestämt sig för att släcka ner ett kvarter Mindre kallt för fingrarna dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in