2022-10-07, 01:04
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Var det där det föll då, att dina siffror inte var verkliga? De har ju förbihållet att saker är som man säger i programmet. Man kan ju inte skönmåla sin produkt!

Jag ville att Sverige skulle bli först i världen med ett telerobotik spel.
Byggde första fungerande prototypen 2004 i ett examensarbete i teknisk fysik på LTH.
De robotar jag presenterade i TV8 2014 var på holonomisk mekanik.
2018 byggdes det istället i Kiev och heter
https://www.isotopium.com/
Det finns ett liknande i Finland från 2017 som heter
https://www.surro.gt/
https://www.crunchbase.com/organization/surrogate
men ingen använder holonomisk mekanik i robotarna.

Ingen har heller byggt dem större så att ungdomar kan tävla mot dem på en arena maskin mot människa. Då blir det det första spelet i världen med riktiga människor i dataspelet.

Tycker det är synd att det inte finns pengar till denna typ av spelutveckling i Sverige.

MagI
....
Citera
2022-10-07, 13:11
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Den där rakhyvel-rengöraren kändes ju som en sån där onödig grej från nån Kina-butik som man orkar använda en gång. Sen spolar man av hyveln under kranen som vanligt. inget för Draknästet (eller kanske Raknästet).

Ja, eller ännu värre än så. Jag ser öht inte behovet då jag personligen inte har några problem med att hålla den ren genom att spola den under kranen.

Hade kunnat ta Jonas plats till nästa säsong. Kommer också att avstå allt men kommer samtidigt att leverera rejäla sågningar och bidra till ett bättre program.
Citera
2022-10-07, 13:11
Medlem
Revolteras avatar
Varför skiljer det sig så mycket gällande hur mycket pengar som efterfrågas i Dragon's Den respektive Draknästet?

I Dragon's Den är det väldigt sällan nån efterfrågar mer än 75,000 GBP (ca 900,000 SEK) men i Draknästet efterfrågas det uppemot 3 miljoner SEK och ofta 1,5-2 miljoner.

Hur kommer sig detta?
Citera
2022-10-07, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Ja, eller ännu värre än så. Jag ser öht inte behovet då jag personligen inte har några problem med att hålla den ren genom att spola den under kranen.

Hade kunnat ta Jonas plats till nästa säsong. Kommer också att avstå allt men kommer samtidigt att leverera rejäla sågningar och bidra till ett bättre program.

Jag kan se funktionen om det bidrar till ett bättre flöde av vatten för själva hyveln. De kan vara ganska bökiga att rengöra så skulle det vara bättre kan det absolut finnas ett värde.
Citera
2022-10-07, 16:38
Medlem
Citat:
Den där rakhyvel-rengöraren kändes ju som en sån där onödig grej från nån Kina-butik som man orkar använda en gång. Sen spolar man av hyveln under kranen som vanligt. inget för Draknästet (eller kanske Raknästet).

Problemet existerar, men deras lösning på problemet var usel.
Jag skulle gärna köpa en bra produkt som rengör hyveln.

Men jag håller inte med om att "det skvätter överallt utan vår produkt".
Alla kranar jag har satt på max skvätter ingenting när jag sköljer hyveln.

Det framgick, både när en av drakarna testade och uppfinnarna visade, att det var
otroligt fippligt att få in hyveln. Ett moment som behöver göras säkert 5-10 ggr per rakning.
Att man sedan ska behöva stå och hålla i den under hela rakningen känns inte heller genomtänkt.
Citera
2022-10-10, 09:15
Avslutad
Citat:

Skulle passa på ett hotellrum förvisso.
Citera
2022-10-10, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltera
Varför skiljer det sig så mycket gällande hur mycket pengar som efterfrågas i Dragon's Den respektive Draknästet?

I Dragon's Den är det väldigt sällan nån efterfrågar mer än 75,000 GBP (ca 900,000 SEK) men i Draknästet efterfrågas det uppemot 3 miljoner SEK och ofta 1,5-2 miljoner.

Hur kommer sig detta?

Skulle tro att det har hållit på med Draknästet under flera år, ett decennium. Peter Jones och Deborah Maeden har ju varit med i snart 15 år. Då kan det vara logiskt att man efterfrågar mindre kapital så att säga.
Citera
2022-10-10, 10:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Det går inte att ha Jonas där… han bidrar inte med något och investerar i nästan ingenting (den enda gången han gjorde det var väl när andra var med och investerade). Jättebra ide… men jag avstår. Jag gillar er men jag avstår.

Tacka vet jag Shervin. Han gör hela programmet Jacob verkar också trevlig och mycket kunnig.

På något sätt känns det som att Shervin vill ge alla en chans. Jacob vet man att om han säger JA blir det något av på riktigt. Fick jag själv välja sk drakar hade jag valt Jacob och Shervin. Jonas vet man att han kommer att avstå.
Citera
2022-10-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltera

Hur kommer sig detta?
intresserant. Jag har sett mycket Dragon's Den men inte ens reflekterat över att de ber om LÄGRE summor. Tog för givet att det va högre då UK är en mycket större marknad.
Citera
2022-10-11, 08:17
Medlem
gubbroras avatar
Det är ganska stora skillnader på vad drakarna själva åstadkommit och deras förmögenheter. JdG och Lena Apler har byggt stora framgångsrika verksaheter. JdG är dessutom gediget förmögen.

Mitt intryck är att Jacob investerar i sådant som verkar kul men är såvitt jag förstår dem minst erfsrne och "fattigatr" draken.

Dessa stora skillnader i bakgrund kan kanske föklara en del i drakarnas agerande.

Jag vill minnas att det i början av serien var betydligt vassare investerare.
Citera
2022-10-13, 20:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag minns när Draknästet gick första säsongen och 2 tjejer hade tagit fram ett brädspel för att inspirera ungdomar att starta eget (Zzz)

Alla drakar vart eld och lågor, speciellt Sven Hagströmmer. Att det var 2 unga tjejer som ville bli entreprenörer var nått han verkligen ville stötta, deras affärside verkade vara sekundär.

Här nånstans dog mitt intresse för Draknästet eftersom jag förstod att det inte var dom med dom bästa idéerna som fick vara med, utan det som var mest politiskt korrekt.

Tjejorna vart sedan intervjuad i ST:

https://www.st.nu/artikel/draktjejerna-lyckades-salja-in-sin-nya-spelide

https://www.st.nu/artikel/draktjejerna-grillas-i-tv-s-draknastet

I den sista artikeln kan man läsa följande:

"Kanske gick det ändå rätt bra. För i år har Renander/Hamrin anställt personal.

– Totalt med de timanställda har vi nu 18 personer på lönelistan, bland annat två säljare för Stadsparaden.

I fjol omsatte deras företag Xcited (stadsparaden) 1,5 miljoner kronor"

Kollar man årsredovisningen så omsätter man idag ungefär 500 000.

https://www.allabolag.se/5568370794/stadsparaden-ab

Drakarna gick in med 300 000 för 12 år sedan, och idag omsätter man marginellt mer än vad man investerade.

Detdär bolaget kommer avveckla sig själv!
Citera
2022-10-13, 20:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Har Sara Wimmercranz någon förmögenhet? För det verkar inte så.
Hon investerade inte i någonting, och verkade hoppa till varje gång dom andra drakarna kom med skitbud på ynka halvmiljoner.

Kommer bli genant att sitta igenom denna säsongen för henne, men kan tänka mig hon hittar nått billigt skit för ca 100k för syns skull.

Funderar också över det! Från Wikipedia:

"Sara Evelina Wimmercranz, född 6 juni 1980 i*Älmhult,*Kronobergs län,*Småland, är en svensk entreprenör, företagare och investerare. Hon var med och grundade e-handelsbolaget*Footway, och därefter riskkapitalbolaget BackingMinds tillsammans med*Susanne Najafi*år 2016"

Footway omsätter över en miljard om året men har aldrig levererat någon vinst att tala om.

BackingMinds har inte särskillt stor omsättning och jätteförluster varje år.

Har hon några pengar så torde de kommit ifrån en eventuell försäljning av en ägarandel i Footway.
Hon verkar vara den sortens entreprenör som är bra på att starta bolag för andras pengar och få upp omättningen men svårare att få företagen att nå lönsamhet, det har kryllat av den sortens entreprenörer och gott om riskkapital men det är slut med folk som satsar oändligt med pengar i bolag som bara växer och växer men aldrig går med vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in