2022-10-13, 18:00
  #13
Medlem
Om två år så ska alla köra leksaksbil? Ljudlösa svindyra bilar som de flesta inte har råd med. Hoppas det inte sprider sig upp hit till Sundsvall.
Citera
2022-10-13, 18:17
  #14
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Ja men det här betyder ju kanske att en bensin-diesel-bil inte kan köra i Gamla Stan inom snar framtid.

Eller menar du att man hittills bara använt elbilar eller häst och vagn för att exempelvis forska möbler eller annat till Gamla Stan?

Företagare är ganska duktiga på att ställa om. Öppnar man ögonen ser man att det inte är helt ovanligt med skåpbilar som går på el redan.
Klimatfrågan är dessutom viktig för stockholmare om man ska tro olika undersökningar så på sätt och vis är detta ett populistiskt beslut.
Citera
2022-10-13, 18:26
  #15
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Företagare är ganska duktiga på att ställa om. Öppnar man ögonen ser man att det inte är helt ovanligt med skåpbilar som går på el redan.
Klimatfrågan är dessutom viktig för stockholmare om man ska tro olika undersökningar så på sätt och vis är detta ett populistiskt beslut.

Jag tror mycket väl att det kan gå bra. I Kina så finns det ju många städer som har eldrivet i city, men jag tänker på hur det ska komma att fungera i förhållande till omgivningen rent tekniskt och behovsmässigt.
Citera
2022-10-13, 18:27
  #16
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Om två år så ska alla köra leksaksbil? Ljudlösa svindyra bilar som de flesta inte har råd med. Hoppas det inte sprider sig upp hit till Sundsvall.

På vilket sätt är en elbil mer leksak i sak?
Citera
2022-10-13, 18:28
  #17
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Om man inte vet vilka gator det gäller blir det ju svårt att ta ställning.

Men om några ska ha drabbas av fossilbilsförbud är det väl Stockholmarna?

Kan vi hoppas att de avser hela stan...

Hornsgatan är en gata som jag tror kommer att prioriteras för eldrift.
Vad tror du?
Citera
2022-10-13, 18:32
  #18
Medlem
MrLevaLivets avatar
Blir bråda tider för farbror blå med alla bruschor som glider runt i sina BMWs kvällar/helger.
Citera
2022-10-13, 18:33
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
På vilket sätt är en elbil mer leksak i sak?
"I sak" vet jag inte riktigt vad det betyder! Har du en batteribil?
Citera
2022-10-13, 18:36
  #20
Medlem
Superbra! Kommer bli mycket färre bilar på vägarna när bara vi med gott om pengar har råd att köra bil! Slut på trafikstockningar och annat jobbigt. Tycker det är för bedrövligt att trängselskatterna inte hade någon märkbar effekt på trafiken till följd av alldeles för låga avgifter. Men nu kanske det kan bli en kraftfull förändring så vi slipper allt arbetardrägg på vägarna.
Citera
2022-10-13, 18:37
  #21
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
"I sak" vet jag inte riktigt vad det betyder! Har du en batteribil?



Jag har själv en bensindriven bil med manuell växellåda. Betyder det att en batteridriven elbil med automatisk växellåda skulle vara mindre värd poängmässigt och därmed en "leksak" i jämförelse, i så fall varför..
Citera
2022-10-13, 18:39
  #22
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Superbra! Kommer bli mycket färre bilar på vägarna när bara vi med gott om pengar har råd att köra bil! Slut på trafikstockningar och annat jobbigt. Tycker det är för bedrövligt att trängselskatterna inte hade någon märkbar effekt på trafiken till följd av alldeles för låga avgifter. Men nu kanske det kan bli en kraftfull förändring så vi slipper allt arbetardrägg på vägarna.
Men i Stockholms innerstad är det väl, knappast arbetarklassens fossilfordon som främst färdas eller hur menade du nu?
Citera
2022-10-13, 18:43
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag har själv en bensindriven bil med manuell växellåda. Betyder det att en batteridriven elbil med automatisk växellåda skulle vara mindre värd poängmässigt och därmed en "leksak" i jämförelse, i så fall varför..
Knepig fråga. Kan man jämföra vanliga bilar med en elbil? Är det ngn som är i valet och kvalet vid inköp? På RIKTIGT!
Citera
2022-10-13, 18:56
  #24
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Superbra! Kommer bli mycket färre bilar på vägarna när bara vi med gott om pengar har råd att köra bil! Slut på trafikstockningar och annat jobbigt. Tycker det är för bedrövligt att trängselskatterna inte hade någon märkbar effekt på trafiken till följd av alldeles för låga avgifter. Men nu kanske det kan bli en kraftfull förändring så vi slipper allt arbetardrägg på vägarna.

Förmodligen betalar arbetardräggen en större del av din lön, killgissar jag.

Det ska bli intressant att se hur varutransporterna kommer lösas. Andelen el/gas-lastbilar är försvinnande liten i dagsläget. Utbudet är inte speciellt stort än heller. De flesta el-lastbilar har idag en teoretisk körsträcka runt 20 mil...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in