Nu skall nya styret i Stockholm förbjuda diesel- och bensinfordon i Stockholms innerstad om två år.
-Vad tycker vi om detta?
-Kommer det att fungera, om inte vad blir problem?
-Vad är nytta med att förbjuda traditionell biltrafik i Stockholm?
-Hur fungerar det med höga elpriser?
-Kommer detta snart gälla alla svenska städer?
Nu skall nya styret i Stockholm förbjuda diesel- och bensinfordon i Stockholms innerstad om två år.
-Vad tycker vi om detta?
-Kommer det att fungera, om inte vad blir problem?
-Vad är nytta med att förbjuda traditionell biltrafik i Stockholm?
-Hur fungerar det med höga elpriser?
-Kommer detta snart gälla alla svenska städer?
Gamla stan är i stort sett bilfri redan och vilka gator i city det ska gälla får vi ju veta först 2023. Tror inte detta kommer förändra speciellt mycket för gemene man, kanske blir det ett incitament för vår bilälskande kung att abdikera.
Antagligen bara på vissa gator men jag antar att det kommer att utökas succesivt.
Min frågeställning handlar om bland annat en fundering på hur det påverkar infrastrukturen. Bilen sägs ju vara med nödvändig för folk på landet eller utanför stan, kanske detta egentligen inte kommer att ha så stor betydelse då Miljöpartister i Stockholms innerstad ju redan tar lådcykeln till jobbet?
Gamla stan är i stort sett bilfri redan och vilka gator i city det ska gälla får vi ju veta först 2023. Tror inte detta kommer förändra speciellt mycket för gemene man, kanske blir det ett incitament för vår bilälskande kung att abdikera.
Ja men det här betyder ju kanske att en bensin-diesel-bil inte kan köra i Gamla Stan inom snar framtid.
Eller menar du att man hittills bara använt elbilar eller häst och vagn för att exempelvis forska möbler eller annat till Gamla Stan?
En annan frågevinkel kan vara hur laddningsmöjligheter kan ha betydelse om enkom elbilar skall tillåtas i Stockholm City.
-Finns ens möjligheterna idag eller inom snar framtid?
-Vad kommer framtidens elpriser att innebära för innerstadsbor i sammanhanget?
-Kommer man att vara tvungen att införa vindkraftverk på Södermalm och andra områden i innerstaden för att klara behovet?
Hur skulle en sådan förbudsskylt se ut?
Är det ens möjligt att genomföra detta?
Folk som kommer utifrån på besök vad skall de göra?
Skall det vara gigantiska parkeringsplatser där turister får parkera sina bilar för att sedan gå in till city?
Jättebra beslut, väljarna har röstat fram politikerna och nu kommer resultatet. Hoppas på fler avskaffade p platser, fler cykelbanor, förbud för bilar mm.
Låt väljarna sitta på sin äckliga tunnelbana och lösa veckohandling med lådcykel. Hur det ska gå till med transport ut till sommarstugan löser dom säkert.