Citat:
Ursprungligen postat av
ByByBiden
Köpkraften kommer inte öka bara för att inflationen går ner lite. Om inflationen går ner till 0 så innebär ju det att priserna stannar på dagens nivå - inte att de sjunker igen.
Det kommer krävas många år med 3% löneökningar och 2% inflation innan vi är tillbaka på förra årets köpkraft. Det kanske aldrig inträffar. 2021 var kanske året vi upplevde peak välfärd?
Nu är jag lite av en evig optimist men jag tror ändå att det finns 132 miljarder att hämta in på den bidragsberoende invandringen som kommer ryka långt innan det blir bröd och vatten för Svensson. Givmild flyktingpolitik fungerar bara när det inte påverkar medelklassen. Det gör den nu. Återvandring kommer finnas på många läppar 2023.
Sen, eftersom köpkraften är relativ och det inte är som så att svenskarna blir fattigare i jämförelse med övriga världen så tror jag faktiskt att vi kan få en något högre köpkraft än tidigare då det dystert nog är som så att även om vår energisektor har misshandlats så är det betydligt värre på andra håll i världen. Lägg därtill matbristen i länder som importerar all sin föda från länder som Ukraina/Ryssland så kommer det nog kännas rätt okej med 3 kronor/kWh.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Har hört mig för om ett gäng överprisade objekt på sistone och alla gånger har mäklaren bara suckat över säljarnas brist på realism
Ojojoj, Flanders har rätt? Stolt över dig. Ja, det är absolut säljarna som fortfarande tittar på vad grannen fick förra året som gör att priserna inte rört på sig. Mäklarna skiter i hur mycket huset säljs för i den nuvarande marknaden då det knappast blivit många komissioner de senaste månaderna då ingenting säljs. Blir nog en del uppsägningar bland mäklarkåren inom kort.