2022-10-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Kan du se, utan att kontakta mäklaren, lånet per kvadratmeter i föreningen? Betyget "B" säger ju inte särskilt mycket i detalj.

Balkong är dock överskattat, tycker jag, men det är ändå skit med dessa priser och inte en balkong.
Nej, kan inte se den exakta siffran, men enligt sammanfattningen på allabrf.se är den ”hög”, närmare bestämt 128% högre än medelvärdet i Stockholm.

Edit: Står heller inget om föreningens ekonomi i Mäklarens säljtext, sällan ett gott tecken.
Senast redigerad av runninghigh 2022-10-13 kl. 16:28.
Citera
2022-10-13, 16:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ja brutalt. Nu också en 50 %:ig uppgång på Stockholmsbörsen (OMX PI) helt utraderad.
Vågar än mindre tänka på var bostadsmarknaden hamnar 2023(24.
Känns riktigt negativt nu. Kan bli sjuka ras på bostadsmarkanden. Men köpläge för den som har cash.
Citera
2022-10-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runninghigh
Det finns många exempel på objekt som gör en nyfiken på dynamiken mellan säljare och mäklare. Med tanke på rådande situation får detta exempelvis ses som en aningen optimistisk prissättning:

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-arsta-gullmarsplan-stockholms-kommun-gullmarsvagen-29,-7-tr-19030317?utm_source=ios_ap p&utm_medium=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=i phone

92 papp/kvm för 26 kvadrat vid Gullmars, ingen balkong, relativt hög månadsavgift och dessutom kass ekonomi i föreningen.

Vad tror ni, är det säljaren som är benhård och vägrar se verkligheten för vad den är? Eller är det mäklaren som bettar och hoppas på det bästa?
Säljaren eller mäklaren är dumma i huvudet. Budgivningen kommer bli ett kul uppvaknande. Tveksam om den går för över 2 miljoner.

Förmodligen är det väl säljarens fel, mäklare brukar alltid bara vilja få sålt skiten
Senast redigerad av DrL0c 2022-10-13 kl. 16:37.
Citera
2022-10-13, 16:33
Medlem
liksom-fb är trådens största bagdad-bob
Citera
2022-10-13, 16:37
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Börsen har ingen eller ytterst liten koppling till köpkraften på bostadsmarknaden.
När börsen rasade I februari så gjordes det ath-priser ända fram till siste april.

Där kan jag inte alls hålla med dig.
Delar av sparande som används till kontantinsatser ligger på börsen.
Pensioner styrs också i delar av börsen, påverkar äldre som vill skaffa mindre tex.
När börsen går ner så här kraftigt blir det en psykologisk effekt så folk håller mer i pengarna.

Raset i februari kan man inte använda som bevis. Fnån botten i februari gick börsen sen upp ca 8 % till april så tonen blev positiv . Sen dess sen har börsen gått ner ca 25 % och situationen är annorlunda.
Citera
2022-10-13, 16:39
Medlem
Citat:
Börsen har ingen eller ytterst liten koppling till köpkraften på bostadsmarknaden.
När börsen rasade I februari så gjordes det ath-priser ända fram till siste april.

Ok, jag har varit lite tveksam till seriositeten i dina inlägg tidigare, men nu måste du väl ändå trolla? Börsen har stor påverkan, speciellt i storstäderna där hela eller stora delar av kontantinsatserna består av avkastade pengar (då det i praktiken inte är möjligt att via sparkonto spara ihop vad som krävs).

Å andra sidan nämnde du ju vid något tillfälle att januari är en traditionellt svag månad på bostadsmarknaden (vilket är ett direkt falsarium) då folk har taskig ekonomi efter att ha handlat julklappar
Citera
2022-10-13, 16:41
Medlem
Hoppas på ett rejält ras så man har råd att köpa en bostadsrätt. Gärna 80%.
Citera
2022-10-13, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Säljaren eller mäklaren är dumma i huvudet. Budgivningen kommer bli ett kul uppvaknande. Tveksam om den går för över 2 miljoner.

Förmodligen är det väl säljarens fel, mäklare brukar alltid bara vilja få sålt skiten

Har hört mig för om ett gäng överprisade objekt på sistone och alla gånger har mäklaren bara suckat över säljarnas brist på realism
Citera
2022-10-13, 16:51
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Köpkraften kommer inte öka bara för att inflationen går ner lite. Om inflationen går ner till 0 så innebär ju det att priserna stannar på dagens nivå - inte att de sjunker igen.

Det kommer krävas många år med 3% löneökningar och 2% inflation innan vi är tillbaka på förra årets köpkraft. Det kanske aldrig inträffar. 2021 var kanske året vi upplevde peak välfärd?
Nu är jag lite av en evig optimist men jag tror ändå att det finns 132 miljarder att hämta in på den bidragsberoende invandringen som kommer ryka långt innan det blir bröd och vatten för Svensson. Givmild flyktingpolitik fungerar bara när det inte påverkar medelklassen. Det gör den nu. Återvandring kommer finnas på många läppar 2023.

Sen, eftersom köpkraften är relativ och det inte är som så att svenskarna blir fattigare i jämförelse med övriga världen så tror jag faktiskt att vi kan få en något högre köpkraft än tidigare då det dystert nog är som så att även om vår energisektor har misshandlats så är det betydligt värre på andra håll i världen. Lägg därtill matbristen i länder som importerar all sin föda från länder som Ukraina/Ryssland så kommer det nog kännas rätt okej med 3 kronor/kWh.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har hört mig för om ett gäng överprisade objekt på sistone och alla gånger har mäklaren bara suckat över säljarnas brist på realism
Ojojoj, Flanders har rätt? Stolt över dig. Ja, det är absolut säljarna som fortfarande tittar på vad grannen fick förra året som gör att priserna inte rört på sig. Mäklarna skiter i hur mycket huset säljs för i den nuvarande marknaden då det knappast blivit många komissioner de senaste månaderna då ingenting säljs. Blir nog en del uppsägningar bland mäklarkåren inom kort.
Senast redigerad av Teu 2022-10-13 kl. 16:55.
Citera
2022-10-13, 17:05
Medlem
Teus avatar
Citat:
Du säger ständigt så otroligt dumma saker att det är oerhört svårt att ta dig på allvar. Om lånen blir dyrare och folk har mindre pengar på banken så kommer detta självklart påverka hur mycket dom kan lägga på dyra inköp som bostad. 1+1=2.

Var ärlig nu, är det bara copium från din sida? "Allt löser sig, mitt husköp ska nog gå bra"?
Citera
2022-10-13, 17:09
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du säger ständigt så otroligt dumma saker att det är oerhört svårt att ta dig på allvar. Om lånen blir dyrare och folk har mindre pengar på banken så kommer detta självklart påverka hur mycket dom kan lägga på dyra inköp som bostad. 1+1=2.

Var ärlig nu, är det bara copium från din sida? "Allt löser sig, mitt husköp ska nog gå bra"?
Är du efterbliven? Börsen är upp idag 1%. Undrar om jag kan sälja min lägenhet och göra 1% vinst då? Nej självklart inte.
Citera
2022-10-13, 17:11
Medlem
Teus avatar
Citat:
Är du efterbliven? Börsen är upp idag 1%. Undrar om jag kan sälja min lägenhet och göra 1% vinst då? Nej självklart inte.
Viss skillnad på 1% och 50% din mupp. Om börsen går upp 50% imorgon kommer du få se andra tongångar på marknaden, det fattar vem som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in