2022-10-13, 12:10
Medlem
Det finns många exempel på objekt som gör en nyfiken på dynamiken mellan säljare och mäklare. Med tanke på rådande situation får detta exempelvis ses som en aningen optimistisk prissättning:

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-arsta-gullmarsplan-stockholms-kommun-gullmarsvagen-29,-7-tr-19030317?utm_source=ios_ap p&utm_medium=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=i phone

92 papp/kvm för 26 kvadrat vid Gullmars, ingen balkong, relativt hög månadsavgift och dessutom kass ekonomi i föreningen.

Vad tror ni, är det säljaren som är benhård och vägrar se verkligheten för vad den är? Eller är det mäklaren som bettar och hoppas på det bästa?
Citera
2022-10-13, 12:13
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Där ser man. Märkligt att det inte står med i deras egen inflationsprognos. Om du klickar på länken jag skickade, går ner till sista sektionen ”Prognostabeller”, och kollar Tabell 2, Inflationen, så är deras prognos att KPIF når 7,8 % 2022. Menar de då att de bedömer KPIF vara 7,8% i december?

Njae, de verkar vara årsgenomsnittet (summan av månadernas KPIF delat på 12 antar jag då) vilket ju är ett rätt dumt sätt att se på det hela. KPIF för 2022 helår blir ju snarare 9-11%.
Citera
2022-10-13, 12:16
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Njae, de verkar vara årsgenomsnittet (summan av månadernas KPIF delat på 12 antar jag då) vilket ju är ett rätt dumt sätt att se på det hela. KPIF för 2022 helår blir ju snarare 9-11%.
Årsgenomsnittet är väl det som står inom parentes?
Citera
2022-10-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ja men i Nacka får man faktiskt hela 158 kvm för 12 mille endast.

https://www.bonava.se/bostad/stockholm/nacka/altadalen/syrenen

Inget sålt än men några bokade, klart om ett år. Kan bli ett spännande projekt att följa.

Nacka ? Snarare Bollmora eller Skarpnäck
Citera
2022-10-13, 12:23
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Årsgenomsnittet är väl det som står inom parentes?

Nej det tror jag inte, det är värdet från förra rapporten så vitt jag vet.
Citera
2022-10-13, 12:28
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Nej det tror jag inte, det är värdet från förra rapporten så vitt jag vet.
Du har rätt 🙄
Citera
2022-10-13, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Svenskar kommer vara betydligt fattigare 2023 är 2022 oavsett om köpkraften ökar lite pga att inflationen börjar gå ner.
Men jag kanske har fel

Köpkraften kommer inte öka bara för att inflationen går ner lite. Om inflationen går ner till 0 så innebär ju det att priserna stannar på dagens nivå - inte att de sjunker igen.

Det kommer krävas många år med 3% löneökningar och 2% inflation innan vi är tillbaka på förra årets köpkraft. Det kanske aldrig inträffar. 2021 var kanske året vi upplevde peak välfärd?
Citera
2022-10-13, 13:37
Medlem
Rengens avatar
Intressant men tragiskt att SEKetas nu gick över 11 kronor per EUR.Och dollar på rekordhöga 11.30 SEKetas. Börjar se ut som finanskrisen 2008.
Ännu mer troligt vi hamnar bortåt 5 % boränta vid årskiftet.

Var bopriserna hamnar 2023/24 vågar jag knappt tänka på.

Men positivt är att reavinstskatten kommer sjunka kraftigt för många.
Citera
2022-10-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Intressant men tragiskt att SEKetas nu gick över 11 kronor per EUR.Och dollar på rekordhöga 11.30 SEKetas. Börjar se ut som finanskrisen 2008.
Ännu mer troligt vi hamnar bortåt 5 % boränta vid årskiftet.

Var bopriserna hamnar 2023/24 vågar jag knappt tänka på.

Men positivt är att reavinstskatten kommer sjunka kraftigt för många.

Nytt rekord på 11,47 SEK per dollar nu. USA:s inflation var 0,1 högre än förväntat och landade på 8,2.
Citera
2022-10-13, 15:10
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Nytt rekord på 11,47 SEK per dollar nu. USA:s inflation var 0,1 högre än förväntat och landade på 8,2.

Ja brutalt. Nu också en 50 %:ig uppgång på Stockholmsbörsen (OMX PI) helt utraderad.
Vågar än mindre tänka på var bostadsmarknaden hamnar 2023(24.
Citera
2022-10-13, 16:01
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ja brutalt. Nu också en 50 %:ig uppgång på Stockholmsbörsen (OMX PI) helt utraderad.
Vågar än mindre tänka på var bostadsmarknaden hamnar 2023(24.
Börsen har ingen eller ytterst liten koppling till köpkraften på bostadsmarknaden.
När börsen rasade I februari så gjordes det ath-priser ända fram till siste april.
Citera
2022-10-13, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av runninghigh
Det finns många exempel på objekt som gör en nyfiken på dynamiken mellan säljare och mäklare. Med tanke på rådande situation får detta exempelvis ses som en aningen optimistisk prissättning:

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-arsta-gullmarsplan-stockholms-kommun-gullmarsvagen-29,-7-tr-19030317?utm_source=ios_ap p&utm_medium=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=i phone

92 papp/kvm för 26 kvadrat vid Gullmars, ingen balkong, relativt hög månadsavgift och dessutom kass ekonomi i föreningen.

Vad tror ni, är det säljaren som är benhård och vägrar se verkligheten för vad den är? Eller är det mäklaren som bettar och hoppas på det bästa?

Kan du se, utan att kontakta mäklaren, lånet per kvadratmeter i föreningen? Betyget "B" säger ju inte särskilt mycket i detalj.

Balkong är dock överskattat, tycker jag, men det är ändå skit med dessa priser och inte en balkong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in