2022-10-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Ser ut som att jag får senare tillträde till huset så säljer inte förrän under vår-sommar 2023 nu. Då prickar jag in vår fina uppgång igen och säljer till någon random hyrestorsk från Fb som tror han har gjort ett fynd och jag tjänar några hundra tusen K.

Du tror alltså att vi kommer se en uppgång 2023?
Alla kommer vara fattigare jämfört med idag så med vilka pengar ?
Citera
2022-10-13, 10:58
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Du tror alltså att vi kommer se en uppgång 2023?
Alla kommer vara fattigare jämfört med idag så med vilka pengar ?
Förutsätter att inflationen går ner. Är den fortsatt 10% så går det nog åt helvete med allt.
Citera
2022-10-13, 11:02
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Förutsätter att inflationen går ner. Är den fortsatt 10% så går det nog åt helvete med allt.

Lite slarvigt kan man säga att det behöver gå åt helvete med allt för att inflationen ska gå ner.
Citera
2022-10-13, 11:06
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Inflationen hamnade på 9,7% i september, dvs 0,7 procentenheter högre än föregående månad och betydligt högre än förväntat. Detta kommer sätta press på RB att höja räntan ytterligare.

Nej. Det ser ut att bli 50 punkter i november då Riksbanken, hör och häpna, prognostiserade just 9,7% KPIF i september!

Det var analytikerna som var ute och cyklade med 9,2% den här gången.

Med det sagt kommer de väl avvika från räntebanan ändå och drämma till med 75 punkter for good measure… Lika bra att få det överstökat.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-10-13 kl. 11:12.
Citera
2022-10-13, 11:16
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Intressant att följa husmask nu. Dipp för 2 v sedan med räntebesked och sedan uppgång tillbaka men något lägre på 103-104k kvm.
Sthlm innerstad då.
Tar man hela landet så är prisnivån jäkligt stabilt på 45k kvm sedan en månad tillbaka.

Marknaden blir livrädda av Rb räntebesked men stabiliserar sig snabbt. Ska man köpa så är det när Rb höjer styrräntan så mitten på november där.
Får vi kontroll på inflationen nästa månad (det har vi nog inte för september) plus en sista storhöjning i november så kommer vi nog att nå en stabilisering och normalläge under 2023 kombinerat med en halverad inflation dvs. Det nästan förutsätter att inflationen halveras mot vad den är idag.. Det blir tufft.

Vi har inte bara inhemsk inflation men också mycket hög inflation i hela EU.
Det kommer behövas fler räntehöjningar, de baltiska länderna har en inflation på över 20%,
10% har de stora EU länder.

Tyskland ska pumpa in 200 miljarder euro i sin ekonomi för att skydda tyskar från höga energipriser. Frankrike nöjer sig med 100 miljarder.
Sedan har vi den enorma återuppbyggnadsfonden med en massa miljarder.

Det kommer finnas enorma mängder pengar på marknaden vilket kommer trissa inflationen.
Vi har dessutom att se fram emot en vinter, då kommer priser på olja, gas och el att explodera.

Alla riksbanker och regeringar vet hur man bekämpar inflationen, det är väldigt enkelt. Man höjer räntan till samma nivå som inflationen, i Sveriges fall 10%...

Men då får man en massarbetslöshet, och en massa företag som går under och då blir väljarna missnöjda och det blir kankse nyval.

Jag tror att vi fåren ränta på 5% redan i år det kommer göra att folk kommer inte längre klara av att betala av sina bostadslån och de kommer vilja sälja dessa.
Tiotusentals nya objekt på Hemnet
Citera
2022-10-13, 11:16
Medlem
Citat:

Även om inflationen börjar gå nedåt under 2023 betyder det ju inte att folk kommer börja tokbuda på bostäder. Speciellt inte om räntan fortfarande är hög.
Svenskar kommer vara betydligt fattigare 2023 är 2022 oavsett om köpkraften ökar lite pga att inflationen börjar gå ner.
Men jag kanske har fel
Citera
2022-10-13, 11:20
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Även om inflationen börjar gå nedåt under 2023 betyder det ju inte att folk kommer börja tokbuda på bostäder. Speciellt inte om räntan fortfarande är hög.
Svenskar kommer vara betydligt fattigare 2023 är 2022 oavsett om köpkraften ökar lite pga att inflationen börjar gå ner.
Men jag kanske har fel

Jag tror att ett bostadsköp består av två delar, ett behov och som en investering. Saknas investeringsdelen pga det ser mörkt ut för landets ekonomi så minskas köpkraften. Det såg vi under 2020 pandemin när priserna gick upp, särskilt när vaccinet kom.

Men vi får se. Folk måste få upp förtroendet först för att investera och det är väldigt få som har det när vår inflation är så här hög.
Citera
2022-10-13, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
drämma till med 75 punkter for good measure… Lika bra att få det överstökat.
Det är på tok för lite och inget alls blir överstökat av detta. Sverige har av någon efterbliven anledning valt att ha dessa möten väldigt sällan.
Citera
2022-10-13, 11:27
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Nej. Det ser ut att bli 50 punkter i november då Riksbanken, hör och häpna, prognostiserade just 9,7% KPIF i september!

Det var analytikerna som var ute och cyklade med 9,2% den här gången.

Med det sagt kommer de väl avvika från räntebanan ändå och drämma till med 75 punkter for good measure… Lika bra att få det överstökat.

Har du länk? Jag ser inte den siffran i riksbankens penningpolitiska rapport från september.
Länk
Citera
2022-10-13, 11:32
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Har du länk? Jag ser inte den siffran i riksbankens penningpolitiska rapport från september.
Länk

Påstås i media iaf https://www.privataaffarer.se/inflationen-steg-mer-an-vantat-i-september/
Citera
2022-10-13, 11:42
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Påstås i media iaf https://www.privataaffarer.se/inflationen-steg-mer-an-vantat-i-september/

Där ser man. Märkligt att det inte står med i deras egen inflationsprognos. Om du klickar på länken jag skickade, går ner till sista sektionen ”Prognostabeller”, och kollar Tabell 2, Inflationen, så är deras prognos att KPIF når 7,8 % 2022. Menar de då att de bedömer KPIF vara 7,8% i december?
Citera
2022-10-13, 12:09
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Precis. Och den som köpt en container i Bromma på 120 kvm för 12 miljoner och har skulder på 8 miljoner kan sitta tryggt i båten.. Man har så "stora" tillgångar. Och bara ca 320 000 SEK/år i räntekostnad brutto med 4 % ränta.

Ja men i Nacka får man faktiskt hela 158 kvm för 12 mille endast.

https://www.bonava.se/bostad/stockholm/nacka/altadalen/syrenen

Inget sålt än men några bokade, klart om ett år. Kan bli ett spännande projekt att följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in