2022-10-13, 12:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Israel grundades med argumentet att judarna bodde där för 2000 år sedan, så varför skall inte palestinierna kunna hävda att landet är deras för att de bodde där för 80 år sedan?

För att araberna redan har erövrat väldigt stora landområden som inte tillhör dem och inte behöver ytan som motsvarar Skåne, Blekinge och Halland. Du skriker om att Israel är ett kolonialistiskt projekt utan att fatta vad ordet betyder.
Citera
2022-10-13, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Var har jag skrivit att jag vill avskaffa Israel? Ni är ett väldigt känsligt folk.

Du motsatte dig ju detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Newsflash: alla länder är invandrade. Människan kommer från Afrika långt innan några länder grundades. Judar bodde i Israel långt innan Sverige var påtänkt.

Och tyckte att just ”palestinerna” (som själva en gång invaderade samma område) hade någon form av förtursrätt till landområdet.
Citera
2022-10-13, 12:05
Medlem
Citat:
För att araberna redan har erövrat väldigt stora landområden som inte tillhör dem och inte behöver ytan som motsvarar Skåne, Blekinge och Halland. Du skriker om att Israel är ett kolonialistiskt projekt utan att fatta vad ordet betyder.

Muslimerna får inte behålla mycket mark om man nu ska ta infrån alla i världen de områden som deras förfäder en gång i tiden har invaderat….
Citera
2022-10-13, 12:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baskonto
Du motsatte dig ju detta:

Och tyckte att just ”palestinerna” (som själva en gång invaderade samma område) hade någon form av förtursrätt till landområdet.

Jag motsatte mig inte invandring, jag motsatte mig argumentet att judarna inte ska ha ett eget land för att de inte kontrollerade området 1948. Arabvärlden är ett kolonialistiskt projekt precis som Ryssland är. Israel är det inte.
Citera
2022-10-13, 12:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Muslimerna får inte behålla mycket mark om man nu ska ta infrån alla i världen de områden som deras förfäder en gång i tiden har invaderat….

Jag hänger inte med i svängarna. Vad är det du argumenterar om? Är muslimer en hotad folkgrupp enligt dig eller?
Citera
2022-10-13, 12:11
Medlem
Citat:
Jag motsatte mig inte invandring, jag motsatte mig argumentet att judarna inte ska ha ett eget land för att de inte kontrollerade området 1948. Arabvärlden är ett kolonialistiskt projekt precis som Ryssland är. Israel är det inte.

Mitt svar var inte till dig. Det var till Enoch.Thulin.
Citera
2022-10-13, 12:15
Medlem
Citat:
Jag hänger inte med i svängarna. Vad är det du argumenterar om? Är muslimer en hotad folkgrupp enligt dig eller?

Detta var enbart en reflektion över att araber/muslimer/”palestinier” beklagar sig över att judarna har invaderat/kolonialiserat Israel, men de reklekterar själva aldrig över att de själva har gjort exakt det med i prncip varje litet landområde där de själva nu bor.

Om muslimerna bara skulle få bo på mark de själva inte invaderat/kolonialiserat så hade de alla fått bo i Mekka….
Citera
2022-10-13, 12:17
Avstängd
Citat:
Klart att ”palestinerna” (som inte är de riktiga palestinerna som på Jesu tid bodde i området, utan muslimska araber som invaderat området) kan hävda det.
Dagens palestinier är av allt att döma en blandning av de judar som blev kvar i Palestina och olika folkgrupper som tog sig dit senare. På samma sätt är dagens judar en blandning av de judar som emigrerade från Israel och folk från de länder de flyttade till. Och så en hel del som konverterat till judendom under tiden också.
Citat:
Och det gör de ju uppenbarligen. De kan uppenbarligen också hävda att andra som invandrat senare (och nu bor i området) inte ens har rätt att få existera och därför skjuter raketer mot dem. Det går helt tydligen alldeles utmärkt. Men så hatar ju också muslimer mångkultur och massmördar alla i sin omgivning som inte är muslimer.
Har du titta på vilken sida som varit bäst på att döda den andra? Du klagar på att de ockuperade skjuter några hemgjorda raketer, men inte på att de invandrade judarna redan från början klämde i med massmord som spridande av tyfus.
Citera
2022-10-13, 12:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Dagens palestinier är av allt att döma en blandning av de judar som blev kvar i Palestina och olika folkgrupper som tog sig dit senare.

Det är skitsnack. Anledningen att det finns en genetisk koppling är att de flesta israeler kommer från arabvärlden. Mizrahim = mer lika palestinier än europeer. Ashkenazi = mer lika europeer än palestinier. Svårare än så är det inte. Majoriteten av judar i Israel är mizrahim. Du tolkar verkligheten genom att se körsbären du gillar.
Citera
2022-10-13, 12:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Mitt svar var inte till dig. Det var till Enoch.Thulin.
Börja nu inte bråka internt inom ert folk.
Citera
2022-10-13, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltera
Ryssland har annekterat och ockuperat delar av Ukraina på liknande sätt som Israel annekterat och ockuperat Palestinska områden av Gaza och Västbanken.

Trots det faktum att Israels ockupation inleddes mer "fredligt" genom att systematiskt tvinga ut palestinier från sina områden snarare än att invadera dem militärt och avrätta dem så handlar det i båda fall om främmande makter som inkräktat på sina grannars territorium för att de anser marken tillhöra dem och hävdar att deras ockupation är självförsvar.

Men trots dessa gemensamma nämnare så är det många Israelvänner som är anti-Ryssland och många ryssvänner som är anti-Israel.

USA, exempelvis, ger ju både finansiellt såväl som militärt stöd åt både Israel och Ukraina, den ene ockupant och den andre ockuperad.

Så vad är det som skiljer Rysslands och Israels annekteringar åt egentligen?
Gaza och västbanken är icke ockuperade
Citera
2022-10-13, 12:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
*Du är stark i din tro medan forskare på området är oeniga om fångenskapen och uttåget ur Egypten till Kanans land Israel. Jag kan bara konstatera att de lärda på området tvistar om sakernas tillstånd från milleniet före Kristus. Man har tydligen gjort fynd på en av de vägar man tror att Moses och hans folk tog hem till sitt eget land. Det är tydligen benbitar och annat man funnit, som talar för att de faktiskt genomfört detta uttåg "Exodus".
Menar du att det finns spår av att folk levt i Mellanöstern? Oj, det kunde man aldrig anat
Citat:
Någon palestinsk stat har inte funnits och finns ännu inte, så hur menar du att Israel har attackerat ett icke-existerande Palestina och så gjort ett för dem främmande land till sitt? Israel tillhörde redan Israel!
Palestina tillhörde inte Israel sedan 2000 år. Området hade tillhört en hel massa olika länder både före och efter perioden då judarna var i kontroll. Sen försöker du med klassiska "terra nullius", att eftersom palestinierna inte hade en egen stat hade de heller inga rättigheter. Bara mörda och fördriva.
Citat:
*Kan inte uttala mig här om den judiska fonden. Däremot vet jag att de muslimer som räknar sig som palestinier har samma rätt att leva och bo i Israel, under staten Israels lagar som alla andra i landet.
Stora delar av de palestinier som bodde där fördrevs och fick sin egendom stulen. De som vart kvar sattes under militärstyre fram till 1965(?) och fick sin egendom stulen. (Slå upp "present absentee"). Sen när sionisterna kuvat och marginaliserat den infödda icke-judiska befolkningen kunde man "generöst" ge dem samma rättigheter.
Citat:
*Palestina är inte erkänt av så särskilt många av världens nationer.
Bara 138 av FN:s 193 medlemmar...
Citat:
Kanske Ryssland skulle kunna skänka Königsberg till Palestina? Som kompensation för den nation Palestina aldrig varit och inte verkar ha förmåga att bli.

Varför skall ryssarna ge bort territorium till palestinierna? De har väl aldrig gjort dem något? Snacka om absurd lösning.
Citat:
Golanhöjderna är väl internationellt avgjort rättslig, medan det fortfarande råder tvister om Västbanken.
Israels annektering av Golanhöjderna är olaglig. USA under Trump är enda land som erkänt den, så rättsläget är klart: Israel skall ut. "Tvisten" om västbanken är att Israel ignorerar internationell lag och fortsätter knapra i sig mer land. Det är samma typ av tvist som den om östra Ukraina, fast Rysslands krav är nog trots allt starkare.
Citat:
En del fredliga lösningar som delat ansvarstagande på Västbanken är intressant. Inget av dessa exempel är jämförbara med Rysslands krig mot Ukraina, där Ryssland tydligen är berett att skapa ett nytt Dredsen av Ukraina bara för att området inte är ryskt.
Vad menar du med "delat ansvarstagande"? Judarna får vad de vill ha och palestinierna får på nåder bo i de getton som blir över? Bekant med Qibya, Samu m fl israeliska övergrepp på Västbanken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in