Citat:
Ursprungligen postat av
agoggoge
Allt som står i Bibeln, eller andra liknande verk, är inte sagor eller myter. Uttåget ur Egypten tror jag man har kunnat belägga arkeologiskt.
Nej, det har man inte.
Citat:
"Tio Guds bud" var enligt myten huggna i sten och togs emot av Moses, och sen har det fått följa med in i andra folks lagar. Det lilla regelverket är enkelt att lära sig och enkelt att följa. Inte "religiös smörja".
Vad har nu tio Guds bud med judarnas rätt att erövra Palestina att göra? Om sen avskaffande av religionsfrihet, yttrandefrihet etc är bra eller inte kan vi ha olika uppfattning om, men diskussioner om tio Guds bud i de två olika versioner man hittar i bibeln hör hemma under religion, inte politik.
Citat:
betyder att i Israel har judendomens folk en unik rätt att utöva sin tro.
Nej, det handlar inte om religiös tro utan om judarna som folk. Den innebär att judarna har mer rättigheter än alla andra i Israel.
Citat:
Judar fick inte köpa fast egendom utan var hänvisade till att hyra lägenhet.
Och i Israel var det istället palestinierna som fick sin egendom konfiskerad och överförd till en judisk fond som hyrde ut till judar, som har nästan omöjligt att få bygglov etc.
Citat:
Jag minns inte vilken kung som till slut gav judar i Sverige rätt att begravas i något slags vigd jord
Vad har det med Israel att göra?
Citat:
Araber (palestinier) får bo och leva i Israel och utöva sin tro, men ska visa respekt för andras tro.
Så vad tycker du om den etniska rensning som ägde rum när Israel bildades och än idag på Västbanken?
Citat:
Det finns flera grannländer som är muslimskt dominerade som kan bidra till att lösa problemen. Israel har inte ockuperat sitt eget land!
Är Västbanken och Golanhöjderna del av Israel?
Citat:
Jag anser att Ryssland ska återlämna Krim och de senast "annekterade" länen. Samt Königsberg.
Då borde judarna lämna tillbaka Palestina! Det fanns ett alternativt förslag efter WW II att judarna skulle få området runt Königsberg som kompensation för Förintelsen. Vad tycker du om det? Så hade de sluppit fördriva en massa oskyldiga palestinier.