2022-10-13, 09:25
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Du svarade mig dock aldrig. Du sa ju att inflationen garanterat kommer gå ner till nästa månad. Att garantera är en annan sak än att göra en prognos. Står du fast vid det?

Inflationen kommer att gå ner för oktober.
Citera
2022-10-13, 09:41
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Inflationen kommer att gå ner för oktober.

Så om du har fel kommer du då medge att det du säger inte betyder ett skit?
Citera
2022-10-13, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Galenpannan Lennart - den som inte är satt i skuld är inte fri - Weiss gråter ut i DN om kommande tvärnit bland nybyggda bostadsrätter.

https://www.dn.se/ekonomi/experten-varning-for-tvarnit-i-bostadsbyggande/

Visst har Weiss rätt i sin bedömning att det är en tvärnit i bostadsbyggandet. Samtidigt har han ingen kritik mot den bransch han verkar i utan det är andras fel:

Citat:
Räntepolitiken just nu mest är skadlig, eftersom att den skapar problem i fastighetsbranschen
*

Enligt Weiss mening kan alltså branschen bara producera bostäder som deras kunder har råd med så länge det är nollränta i högkonjunktur. Finns det någon sjukare marknad i Sverige?
Citera
2022-10-13, 10:08
Medlem
Teus avatar
Citat:
Hittils har mina prognoser suttit hyfsat okej. Vi har haft dippar men tagit oss upp igen och nu planar priserna ut med någon obefintlig -1% per månad.
Det är fortfarande en efterfrågan på attraktiva objekt. De som är mindre attraktiva får lida.
Att ett objekt är attraktivt är ju det samma som att det finns en efterfrågan på objektet. Vad du inte tycks förstå är att 80% av bostadsmarknaden har förvandlats från attraktiva objekt till oattraktiva objekt och att anledningen till att du inte ser den verkliga dippen på bostadsmarknaden är för att ingen vill köpa.
Citera
2022-10-13, 10:10
Medlem
Citat:
Inflationen hamnade på 9,7% i september, dvs 0,7 procentenheter högre än föregående månad och betydligt högre än förväntat. Detta kommer sätta press på RB att höja räntan ytterligare.

Dieselpriset är nu tillbaka på 28 kr och har legat betydligt högre jämfört med september. Stor sannolikhet för 10 %+ inflation för oktober månad. Borde väl isåfall bli en höjning på 0,75 eller 1 % nästa möte.
Citera
2022-10-13, 10:23
Medlem
Citat:
Hittils har mina prognoser suttit hyfsat okej. Vi har haft dippar men tagit oss upp igen och nu planar priserna ut med någon obefintlig -1% per månad.
Det är fortfarande en efterfrågan på attraktiva objekt. De som är mindre attraktiva får lida.

Priserna på alla objekt har ju gått ner. Det är ju bara att gå in på Hemnet och se mängder av hus och lägenheter som skulle sålts direkt för 6 månader sedan som nu ligger kvar utan bud.

Du får gärna visa på något som visar att det "attraktiva" objekt inte påverkats.
Citera
2022-10-13, 10:24
Medlem
Södermalm

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-sodermalm-sofia-stockholms-kommun-asogatan-168-4394444031913575365

Åsögatan 168, 3 rum - 70m2 våning 2/6 Balkong: nej
Slutpris: 7 750 000
Såld 29 maj 2022

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-sodermalm-katarina-sofia-stockholms-kommun-asogatan-168,-5-tr-4607189048662943219

Åsögatan 168, 3 rum - 70m2 våning 5/6 Balkong: ja
Slutpris: 5 800 000
Såld 12 oktober 2022.

-25 %. Kan absolut vara skillnad på skick mellan lägenheterna, men 3 våningar upp plus balkong höjer priset ganska rejält.
Citera
2022-10-13, 10:25
Medlem
Citat:
Marknaden blir livrädda av Rb räntebesked men stabiliserar sig snabbt. Ska man köpa så är det när Rb höjer styrräntan så mitten på november där.
Får vi kontroll på inflationen nästa månad (det har vi nog inte för september) plus en sista storhöjning i november så kommer vi nog att nå en stabilisering och normalläge under 2023 kombinerat med en halverad inflation dvs. Det nästan förutsätter att inflationen halveras mot vad den är idag.. Det blir tufft.

Man ska alltså köpa i mitten av november bedömer sitter-i-skiten-med-två-svårsålda-bostäder foxxi. Är det en slump att du lägger ut din lgh då?
Citera
2022-10-13, 10:26
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Så om du har fel kommer du då medge att det du säger inte betyder ett skit?
Absolut, varför skulle jag inte kunna göra det?
Citera
2022-10-13, 10:35
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Man ska alltså köpa i mitten av november bedömer sitter-i-skiten-med-två-svårsålda-bostäder foxxi. Är det en slump att du lägger ut din lgh då?

Ser ut som att jag får senare tillträde till huset så säljer inte förrän under vår-sommar 2023 nu. Då prickar jag in vår fina uppgång igen och säljer till någon random hyrestorsk från Fb som tror han har gjort ett fynd och jag tjänar några hundra tusen K.
Citera
2022-10-13, 10:44
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Nja, de svenska hushållens skulder ligger långt över genomsnittet även i förhållande till BNP.
https://tradingeconomics.com/country-list/households-debt-to-gdp

Det är en femfaldig ökning i förhållande till BNP på endast 20 år. Men samtidigt har ju hushållens tillgångar ökat, säger någon (jo tack, efter århundradets everything bubble som fortfarande har en lång väg tillbaka ner till historiska moving averages). Samma någon säger därför att vi istället ska titta på hushållens konsoliderade skulder i förhållande till BNP. Ok, då har vi "endast" en fördubbling de senaste 20 åren. Lol.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansrakenskaper/finansrakenskaper-kvartal-och-ar/pong/tabell-och-diagram/arstabeller/konsoliderade-skulder-i-forhallande-till-bnp/

Precis. Och den som köpt en container i Bromma på 120 kvm för 12 miljoner och har skulder på 8 miljoner kan sitta tryggt i båten.. Man har så "stora" tillgångar. Och bara ca 320 000 SEK/år i räntekostnad brutto med 4 % ränta.
Citera
2022-10-13, 10:53
Medlem
rex144s avatar
Priset på fastigheter i Sverige kommer falla trots stor inflyttning, det är denna inflyttning och den låga räntan som trissat priserna men nu kan vi förvänta oss en hög ränta en längre period, det kommer bli ytterligare räntehöjning snart och höga energipriser kommer slå mest mot villaägare.
Jag förväntar mig en prissänkning på 30%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in