Citat:
Ursprungligen postat av
Livsmissbrukare
Jag tror att jag kör den där vägen ibland (uppåt Vetlanda från Nybro sett) och det är väl en sån där typiskt småländsk landsväg som nästan oavbrutet består av kurvor och krön och hastighetsbegränsningen pendlar mellan 90-70-90-60-70-80 osv varannan kilometer eller så fort det dyker upp någon korsning eller antydan till bebyggelse. Den är inte dålig på något sätt och går finfint att genomlida med farthållare.
Den huvudvärk som bjuds längs sträckan består nästan uteslutande av stressade muppar utan självdisciplin som bara vägrar använda farthållaren eller ens vill försöka glida med i kön av de som gör det. Följden blir omkörningar på de mest knäppa platserna och då är det ingen större konst att ha ihjäl någon på den vägen.
Det finns nog 100 olika tänkbara scenarion men av det jag sett av sträckan så lägger jag mina pengar på idiotomkörning.
Jag har kört den ett antal ggr förr, på natten mest minnesvärt. För mig. Kurvor o krön stora delar och det kommer ofelbart alltid en tradare i möte om man har vänsterkurva, skymmande skogsridå på insidan och krön och redskapsutfart och timmertransportavtag samtidigt. Och drivis. Och det är då liksom helt omöjligt att avgöra i förh. till mittlinje som den där tradaren exakt befinner sig. När man samtidigt blir bländad
Annars är den trevlig. Men jag är inte rätt person att bedöma.
Enligt sattelitilder så består flerohopp-stället synbart av ett likartat sammanfall av omständigheter, om än av lite annan karaktär. Det är en långsträckt rak kurva runt nåt ställverksliknande till vänster och därpå ”disponentvillor” utmed vägen, avtag höger mot Flerohopp, och därpå genast något tvärare kurva vänster än förut samtidigt som man kan tro att tätort direkt upphör och 70 el 90 tar vid. Givet längden som då återstår till man åter skymtar civilisationen och himlen i metropolen Vetlanda, så tenderar nog en o annan som legat i vinnarhålet (och har kupong inlämnad) att dra på där nånstans för att ha gynnsammast färd framåt.
Från andra hållet är det kanske pizzerian i Nybro som hägrar, och där är ju då förhållandena ovan ungefär de motsvarande fast omvända. Kan man tro.
Jag vet inte om en o annan försöker bokstavera sig genom namnet Flerohopp på en vägskylt, och omärkligt glider över i motsatt körfält.
Men omkörning eller missbedömning av involverade faktorer kan säkert va orsaken.