2022-10-12, 23:46
Medlem
"En person har omkommit i en trafikolycka där två bilar frontalkrockade på riksväg 31, strax norr om Nybro i Kalmar län, under eftermiddagen.

Två personer fördes till sjukhus med ambulans och en av personerna avled senare av sina skador. Den andra var vaken och talbar.

Trafiken stängdes av i båda körriktningarna efter olyckan. Händelsen rubriceras som grovt vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik."

Körde någon av dem medvetet i full fart rakt in i den andra eller varför föll det så snabbt under grovt vållande?
Citera
2022-10-13, 00:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
"En person har omkommit i en trafikolycka där två bilar frontalkrockade på riksväg 31, strax norr om Nybro i Kalmar län, under eftermiddagen.

Två personer fördes till sjukhus med ambulans och en av personerna avled senare av sina skador. Den andra var vaken och talbar.

Trafiken stängdes av i båda körriktningarna efter olyckan. Händelsen rubriceras som grovt vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik."

Körde någon av dem medvetet i full fart rakt in i den andra eller varför föll det så snabbt under grovt vållande?

Troligen står det utom tvivel direkt vem som kört rejält för fort. Och råkat överleva. Eller så körde båda för fort.

Sökte just efter tråd om olyckan... Tack för starten.

SVT skriver följande — ”frontalkrock i hög hastighet”:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/frontalkrock-pa-riksvag-31-person-fastklamd
Senast redigerad av Lonnrot 2022-10-13 kl. 00:06.
Citera
2022-10-13, 00:08
Medlem
Lonnrots avatar
Redan en hastig blick ger en intrycket att dödsolyckor i höjd med avtaget till Flerohopp hör till vanligheterna...

2010/2011? (Ej helt säker på vad som avses...)
(FB) Söker Dödsolycka på |Riksväg 31|Nybro/Orrefors| 2011-07-31|

Edit: 2010? : tillägg
Cit. fr sökning (möjligt datum). :
Okänd utgång
”Dygnsrapport Kalmar län | Rikspolisstyrelsen - Mynewsdesk
2010-08-03 19:12, Trafikolycka, Nybro. Polismyndigheten i Kalmar län: Väg 31, Nybro-Orrefors. En bilist har enl uppgift fått...”

2018:
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/stopp-i-trafiken-efter-frontalkrock

——
2013:
Singelolycka fylla ej dödlig utg.
Men exakt samma plats. Flerohopp.
https://barometern1.rssing.com/chan-12596510/article31-live.html

2018: 14 nov.
Singelolycka kort före Nybro. Okänd utgång. Høglandsnytt:
http://www.hoglandsnytt.se/olycka-voltade-av-rv-31/
Senast redigerad av Lonnrot 2022-10-13 kl. 01:00.
Citera
2022-10-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Redan en hastig blick ger en intrycket att dödsolyckor i höjd med avtaget till Flerohopp hör till vanligheterna...

2010:
(FB) Söker Dödsolycka på |Riksväg 31|Nybro/Orrefors| 2011-07-31|

2018:
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/stopp-i-trafiken-efter-frontalkrock

Oj. Något är fel där helt klart.
Citera
2022-10-13, 00:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Oj. Något är fel där helt klart.

Jag tyckte jag hade ytterligare en på kroken men har väl sett fel kanske. Lite riskabelt ställe troligen med lång jämnt svängande sträcka och sen plötsligt lite avtag som kanske överraskar.
——-

Här igen om att en ung tjej avled i olyckan 2018 (ovan)
https://m.dagensvastervik.se/nyheter/blaljus/e/33321/dodsolycka-i-lanet-ung-kvinna-har-avlidit/
Senast redigerad av Lonnrot 2022-10-13 kl. 00:41.
Citera
2022-10-13, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Här igen om att en ung tjej avled i olyckan 2018 (ovan)
https://m.dagensvastervik.se/nyheter/blaljus/e/33321/dodsolycka-i-lanet-ung-kvinna-har-avlidit/

Får önska ett sent vila i frid
Citera
2022-10-13, 01:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Får önska ett sent vila i frid

Ja precis. Hon verkar inte ha fått nån tråd stackarn.

Jag såg nyss att høglandsnytt rapporterade om en singelolycka i samma trakter 14 nov. 2018. Jag vet inte om det var för alltför tätt för vad pressen mäktar med...
Citera
2022-10-13, 09:31
Medlem
Inga uppdateringar om vad som hänt vem osv?
Citera
2022-10-13, 13:01
Medlem
Jag tror att jag kör den där vägen ibland (uppåt Vetlanda från Nybro sett) och det är väl en sån där typiskt småländsk landsväg som nästan oavbrutet består av kurvor och krön och hastighetsbegränsningen pendlar mellan 90-70-90-60-70-80 osv varannan kilometer eller så fort det dyker upp någon korsning eller antydan till bebyggelse. Den är inte dålig på något sätt och går finfint att genomlida med farthållare.

Den huvudvärk som bjuds längs sträckan består nästan uteslutande av stressade muppar utan självdisciplin som bara vägrar använda farthållaren eller ens vill försöka glida med i kön av de som gör det. Följden blir omkörningar på de mest knäppa platserna och då är det ingen större konst att ha ihjäl någon på den vägen.

Det finns nog 100 olika tänkbara scenarion men av det jag sett av sträckan så lägger jag mina pengar på idiotomkörning.
Citera
2022-10-13, 16:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag tror att jag kör den där vägen ibland (uppåt Vetlanda från Nybro sett) och det är väl en sån där typiskt småländsk landsväg som nästan oavbrutet består av kurvor och krön och hastighetsbegränsningen pendlar mellan 90-70-90-60-70-80 osv varannan kilometer eller så fort det dyker upp någon korsning eller antydan till bebyggelse. Den är inte dålig på något sätt och går finfint att genomlida med farthållare.

Den huvudvärk som bjuds längs sträckan består nästan uteslutande av stressade muppar utan självdisciplin som bara vägrar använda farthållaren eller ens vill försöka glida med i kön av de som gör det. Följden blir omkörningar på de mest knäppa platserna och då är det ingen större konst att ha ihjäl någon på den vägen.

Det finns nog 100 olika tänkbara scenarion men av det jag sett av sträckan så lägger jag mina pengar på idiotomkörning.

Jag har kört den ett antal ggr förr, på natten mest minnesvärt. För mig. Kurvor o krön stora delar och det kommer ofelbart alltid en tradare i möte om man har vänsterkurva, skymmande skogsridå på insidan och krön och redskapsutfart och timmertransportavtag samtidigt. Och drivis. Och det är då liksom helt omöjligt att avgöra i förh. till mittlinje som den där tradaren exakt befinner sig. När man samtidigt blir bländad

Annars är den trevlig. Men jag är inte rätt person att bedöma.

Enligt sattelitilder så består flerohopp-stället synbart av ett likartat sammanfall av omständigheter, om än av lite annan karaktär. Det är en långsträckt rak kurva runt nåt ställverksliknande till vänster och därpå ”disponentvillor” utmed vägen, avtag höger mot Flerohopp, och därpå genast något tvärare kurva vänster än förut samtidigt som man kan tro att tätort direkt upphör och 70 el 90 tar vid. Givet längden som då återstår till man åter skymtar civilisationen och himlen i metropolen Vetlanda, så tenderar nog en o annan som legat i vinnarhålet (och har kupong inlämnad) att dra på där nånstans för att ha gynnsammast färd framåt.

Från andra hållet är det kanske pizzerian i Nybro som hägrar, och där är ju då förhållandena ovan ungefär de motsvarande fast omvända. Kan man tro.

Jag vet inte om en o annan försöker bokstavera sig genom namnet Flerohopp på en vägskylt, och omärkligt glider över i motsatt körfält.

Men omkörning eller missbedömning av involverade faktorer kan säkert va orsaken.
Citera
2022-10-13, 19:23
Medlem
"Kamrat till förolyckad blev våldsam efter dödsolycka - anhållen"
"Efter den tragiska dödsolyckan mellan Orrefors och Nybro igår kom en kamrat till den förolyckade till både olycksplats och sjukhuset. Han sitter nu anhållen misstänkt för en rad brott. "
/.../
"I samband med olycksarbetet kom en vän till den omkomne och störde arbetet så polis var tvungen att avvisa honom.
Han tog sig senare till sjukhuset och blev våldsam. Han ska ha slagit sönder en fönsterruta på en väktarbil, hotat sjukhuspersonal och gjort våldsamt motstånd mot polis. "

Blev tydligen lite efterspel också.

DagensKalmar.nu
Citera
2022-10-13, 23:01
Medlem
Vilka störda människor det finns .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto