2022-10-12, 21:06
Medlem
Lyzzas avatar
Ett litet inlägg jag inte kan låta bli att skriva.......

Det här har foliehattarna varnat för länge. Att det skulle bli matbrist på grund av- ja ni vet, katastrofer och elände som folk inte trodde skulle kunna hända. Nu har det hänt i alla fall.

Jag fick bannor på min fejsbook av en kompis för att jag jämt varnade för att det skulle bli sämre tider. Att man skulle behålla bunkers inom försvaret. Att det skulle bli en pandemi. Att det skulle bli matbrist. Att jag och min man skulle skaffa pass för att kunna fly landet vid en radiativ strålning m.m.

Hon blev rasande arg att jag påpekade detta med passen när jag skrev att nu är det dags att skaffa pass och uppmanade andra att göra det samma. Jag fick en riktig dänga av henne så nu skriver jag bara "snälla" saker. Sitt du på pottan sen och skrik när det går åt helvete.

Vi andra klarar oss nog mentalt för vi vet vad som ska komma.
Citera
2022-10-12, 21:16
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Ett litet inlägg jag inte kan låta bli att skriva.......

Det här har foliehattarna varnat för länge. Att det skulle bli matbrist på grund av- ja ni vet, katastrofer och elände som folk inte trodde skulle kunna hända. Nu har det hänt i alla fall.

Jag fick bannor på min fejsbook av en kompis för att jag jämt varnade för att det skulle bli sämre tider. Att man skulle behålla bunkers inom försvaret. Att det skulle bli en pandemi. Att det skulle bli matbrist. Att jag och min man skulle skaffa pass för att kunna fly landet vid en radiativ strålning m.m.

Hon blev rasande arg att jag påpekade detta med passen när jag skrev att nu är det dags att skaffa pass och uppmanade andra att göra det samma. Jag fick en riktig dänga av henne så nu skriver jag bara "snälla" saker. Sitt du på pottan sen och skrik när det går åt helvete.

Vi andra klarar oss nog mentalt för vi vet vad som ska komma.

Var är matbristen då? Det enda som har hänt är att allt har gått upp med ca 5-35%, that's it.
Man behöver absolut inte bunkra någon mat.
Citera
2022-10-12, 21:20
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Var är matbristen då? Det enda som har hänt är att allt har gått upp med ca 5-35%, that's it.

Finns vissa varor som är slut, men det brukar vara tillfälligt. Finns inga krossade tomater på min ICA sedan tre veckor tillbaka. Gissar de byter leverantör.
Citera
2022-10-12, 21:47
Medlem
Kollar faktiskt inte matpriser när jag handlar på Ica så har ej någon koll på hur priserna ökat där samma sak med övriga kostnader det ändå jag kan mäta i mitt liv det är utelunchen den har ökat något enormt mycket ligger på 120kr för en låda nu.

Nu kör jag mestadels matlåda men var ej enbart för priset utan för att de var så jäkla snåla med maten fyllde upp 90 procent av lådorna med ris/pasta och 10 procent kyckling/fisk etc....

Inser att jag har det ganska bra just ekonomiskt nu och tar det ej för givet så är ödmjuk mot de som har det svårare.
Jag lever ett väldigt avskalat liv så jag klarar mig alldeles utmärkt även om min inkomst skulle halveras just nu jag äger inget som kostar mig en massa varje månad mim största utgift är maten bara.
Citera
2022-10-12, 22:20
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:

I Sverige kommer det nog att falla bort en del varor ur sortimentet men vi kan nog klara oss. Värre är det i andra länder där vädret spelat in och det blivit dåliga skördar.

Olivskörden blir liten på grund av torka. Så den oljan kommer att bli dyr när de sålt slut på de gamla lagren. Då kanske du inte ser en hel rad med olika märken utan bara några få.

https://www.hbl.fi/artikel/4d12604d-4828-4a44-9200-aad600225296
Citera
2022-10-12, 22:24
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Finns vissa varor som är slut, men det brukar vara tillfälligt. Finns inga krossade tomater på min ICA sedan tre veckor tillbaka. Gissar de byter leverantör.

Ja de ställer nog om från Svenska till utländska på grund av elpriserna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/nu-staller-sveriges-nast-storsta-tomatodlare-in-vinterodlingen
Citera
2022-10-12, 22:28
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/nu-staller-sveriges-nast-storsta-tomatodlare-in-vinterodlingen
Tvivlar på att man producerat krossade tomater till ICA här i Sverige. Dessutom ökar elpriserna även i andra länder, som Italien.
Citera
2022-10-12, 22:29
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Men någon brist är det inte då både City Gross, Willys och Lidl har.
Citera
2022-10-12, 22:43
Medlem
Fckptns avatar
Citat:

Försökt köpa salta pinnar på sistone…? 😅😆
Citera
2022-10-12, 22:46
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Försökt köpa salta pinnar på sistone…? 😅😆

Jag gjorde det i helgen på Willys. Kostade 10kr istället för 8kr som i somras. Får nog vara utan framöver, har inte råd.
Citera
2022-10-12, 23:05
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Var ner på stan för någon vecka sedan och noterade att det dels var lite folk på stan, och de handlades inte på samma sätt, men framförallt det var väldigt utbreddat på exponeringar och inte lika höga staplar av kläder. Var även bara trista "säkrakort att välja på.

Noterade även att vi blev helt ensamma på puben när söndagsmatchen var slut.... vanligen brukar runt 1/3 dröja,sig kvar och snacka.
Citera
2022-10-12, 23:12
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag gjorde det i helgen på Willys. Kostade 10kr istället för 8kr som i somras. Får nog vara utan framöver, har inte råd.

Hmmm, då finns dom igen då. Jag har försökt köpa dem i månader men dom är helt slut. Jag struntar i priset… 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in