2022-10-12, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Den artikeln handlade om Israels användning av biologiska vapen, men jag förstår att du vill slingra dig undan det.

Att judarna inledde sin etniska rensning redan innan de utropade en stat och arabländerna gick in för att återställa ordningen är känt sedan länge. Massakern i Deir Yassin är den mest kända, men även attacken mot Acre där man användes tyfus skedde innan arabländerna var involverade och utanför den zon FN föreslagit skulle ges till de judiska invandrarna.

I stora drag är båda folken både traumatiserade och begått fel. Det är en soppa. Det är sjukt svårt att se lösning för konflikten (många har försökt att medla men ingen har lyckats). Tror inte att det går att peka finger i det här läget utan båda behöver ta sig själv i kragen, lägga sina känslor åt sidan och jobba lösningsorienterat med fokus på framtiden och en praktiskt hållbar lösning. Inte för att jag vet vad det skulle kunna vara. Tror att det är svårare för Palestina för att de är i underläge men de måste om det någonsin ska bli en bättre situation där.
Citera
2022-10-12, 17:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du skulle belägga ditt påstående att det var Israel som förklarade krig mot arabländerna och inte vice versa som det står i alla historieböcker.
Varför skulle jag belägga något jag aldrig påstått? Sionisterna angrep palestinierna i ett försök att erövra en stat på palestinsk mark, de förklarade inte krig mot arabstaterna. Inte heller förklarade arabstaterna krig mot Israel eftersom de inte såg utropandet av en judisk stat som legitim.

Hur var det sen med de biologiska vapnen du föredrar att slingra dig ifrån?

Citat:
Och trots det så finns det nästan tio gånger fler palestinier idag än det gjorde 1948.
Och den dag det finns fler judar än före Förintelsen upphör plötsligt denna att ha ägt rum

Citat:
Det faktum att Ryssland dödat fler civila i Ukraina på 7 månader än vad Israel gjort under hela dess moderna existens går rakt förbi dig eller hur?
För det första har Ukraina en långt större befolkning vilket automatiskt gör att krig ger fler dödsoffer och för det andra har vi ingen aning om hur många civila som dött. Jag tror FN:s officiella siffra, som dock är en garanterad underskattning, ligger på ca 6000.
Citera
2022-10-12, 17:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Tror att det är svårare för Palestina för att de är i underläge men de måste om det någonsin ska bli en bättre situation där.
Måste vad då? Förklara vad du tycker de skall göra!
Citera
2022-10-12, 17:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Varför skulle jag belägga något jag aldrig påstått? Sionisterna angrep palestinierna i ett försök att erövra en stat på palestinsk mark, de förklarade inte krig mot arabstaterna. Inte heller förklarade arabstaterna krig mot Israel eftersom de inte såg utropandet av en judisk stat som legitim.

Men du skrev precis så: (FB) Vad skiljer Rysslands och Israels ockupationer åt? sluta ljug.

Citat:
Hur var det sen med de biologiska vapnen du föredrar att slingra dig ifrån?

Jag har inte skrivit ett jävla skit om några biologiska vapen, fattar inte vad du dillar om.

Citat:
Och den dag det finns fler judar än före Förintelsen upphör plötsligt denna att ha ägt rum

Fattar inte riktigt vad du menar här heller.

Citat:
För det första har Ukraina en långt större befolkning vilket automatiskt gör att krig ger fler dödsoffer och för det andra har vi ingen aning om hur många civila som dött. Jag tror FN:s officiella siffra, som dock är en garanterad underskattning, ligger på ca 6000.

Och vad blir motsvarande per månad för Israel procentuellt räknat per capita?
Citera
2022-10-12, 18:00
Medlem
Citat:

Jag vet inte. Men ser inte att de har uppnått någonting med hjälp av självmordsbombningar, stenkastning och illa planerade raketbeskjutningar. Men helt ärligt vet jag inte. Det är väl ingen som vet.
Citera
2022-10-12, 18:05
Avstängd
Citat:
Jag vet inte. Men ser inte att de har uppnått någonting med hjälp av självmordsbombningar, stenkastning och illa planerade raketbeskjutningar. Men helt ärligt vet jag inte. Det är väl ingen som vet.
Tills du eller någon annan gnällspik kan komma på något bättre anser då jag de har rätt till väpnat motstånd mot ockupationen. bäst vore naturligtvis rejäla sanktioner mot israel för att tvinga dem att dra tillbaka sina bosättningar och återgå till internationellt erkända gränser.
Citera
2022-10-12, 18:08
Medlem
Citat:

Det som verkar positivt där nere verkar ändå att vissa av mellanösternländerna verkar vilja förbättra sina relationer till Israel. Vet inte vad som ligger bakom eller hur seriöst det är men snappat upp det någonstans i bruset. Det skulle kunna bana för en positiv utveckling. Tror att alla de omgivande arabländernas inställning om att Israel ska förintas bidrar till en hotbild som sätter Israel i en försvarsposition. En minskad hotbild kan förhoppningsvis leda till mindre stressnivå i området och kanske för en öppning för någon fredsprocess. Men vet inte.
Citera
2022-10-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag förstår att det är ett känsligt ämne för dig. Men de palestinier som fick sitt land stulet när Israel skulle skapas har sannolikt en annan åsikt.

Så du menar att ”palestinerna” har befunnit sig där sedan jorden skapades? Ingen annan än just ”palestinierna” har någonsin befunnit sig där?
Senast redigerad av baskonto 2022-10-12 kl. 18:35.
Citera
2022-10-12, 18:13
Avstängd
Citat:
Det som verkar positivt där nere verkar ändå att vissa av mellanösternländerna verkar vilja förbättra sina relationer till Israel.
Vad hjälper det palestinierna att de blir än mer isolerade? Du verkar tycka vi bara skall avskriva dem.
Citat:
En minskad hotbild kan förhoppningsvis leda till mindre stressnivå i området och kanske för en öppning för någon fredsprocess. Men vet inte.
Varför skulle Israel vara villiga att kompromissa om de sitter med alla korten? Vi har ju lärt dem att vi tycker det är helt OK med deras etniska rensning, angreppskrig, bosättningar och ockupation.
Citera
2022-10-12, 18:17
Medlem
Citat:
Den artikeln handlade om Israels användning av biologiska vapen, men jag förstår att du vill slingra dig undan det.

Att judarna inledde sin etniska rensning redan innan de utropade en stat och arabländerna gick in för att återställa ordningen är känt sedan länge. Massakern i Deir Yassin är den mest kända, men även attacken mot Acre där man användes tyfus skedde innan arabländerna var involverade och utanför den zon FN föreslagit skulle ges till de judiska invandrarna.

Etnisk rensning är vad varje muslimskt land i MENA har ägnat sig åt i århundraden. Hur tror du muslimerna blev till majoritet i länder som tidigare befolkades av romare, kristna, judar och mängder av andra folkslag?

Muslimer hatar mångkultur. De massmördar alla som inte är muslimer så snart de får tillfälle.
Senast redigerad av baskonto 2022-10-12 kl. 18:38.
Citera
2022-10-12, 18:31
Medlem
Citat:
Vad hjälper det palestinierna att de blir än mer isolerade? Du verkar tycka vi bara skall avskriva dem.

Varför skulle Israel vara villiga att kompromissa om de sitter med alla korten? Vi har ju lärt dem att vi tycker det är helt OK med deras etniska rensning, angreppskrig, bosättningar och ockupation.

Palestina är inte oskyldigt till soppan.
Citera
2022-10-12, 18:39
Avstängd
Citat:
Palestina är inte oskyldigt till soppan.
Vad skulle de gjort? Du fortsätter din meningslösa bothsiderism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in